Hoi allemaal, Ik heb een zoontje en dochter maar het blijft kriebelen voor een 3de alleen zit ik ermee financieel. Opvang gaat nu al net en dan nog is een grotere auto die moet komen dan. Meer dames die dat probleem hebben of hadden en hoe deden jullie dat? Ik wil het graag maar twijfel gewoon door dat want straks moeten ze ook allemaal een opleiding volgen en dat is best een kostenplaatje. Graag tips en ervaringen
Wij zagen ook allemaal beren op de weg, eerst mijn man en toen hij uit eindelijk toch een derde wilde zag ik ze allemaal haha. Mijn enige ervaring is,dat je nu wel alles goed kan hebben maar dan kan over 5 jaar wel anders zijn ook met twee kids. En ook andersom.. Een vriendin van me zei tegen me: 'Ik zou nooit spijt krijgen van een 3e kindje,maar ik denk dat ik wel spijt zou krijgen als ik het niet gedaan zou hebben.' Wat voor auto hebben jullie? Wij hebben een gewone station auto en dat gaat krap,maar wel gewoon passen.
Uh wij hebben nu nog een 3 deurs haha maar goed ik heb dan niet genoeg zitplaatsen meer.. ja precies je weet nooit hoe het financieel gaat maar dat zou je nog kunnen oplossen en straks spijt dat ik er niet voor ben gegaan maar goed kan er ook wat langer tussen laten dat als de ene met opleiding begint dat je nog even kan sparen voor de volgende.. de jongste is 9 maanden maar kriebelt zo erg en de oudste eist ook veel aandacht maar krijg het niet uit me hoofd. Ben ook zelfs nu al maandje gestopt met pil en alles al in huis ervoor gehaald haha
Haha nou dan lijkt het erop dat je het dus wel heel graag wilt Wij sparen voor de kids en dan zien we wel hoe ver we komen! Momenteel werk ik weinig en tegen de tijd dat ze alle drie op de basisschool zitten wil ik gewoon weer fulltime werken dat scheelt ook wel dan.
Wij gaan ook voor een derde kindje. Voor ons betekent dat allereerst al dat we een ICSI-poging zelf mogen financieren (ik ben 43, behandeling wordt vergoed t/m 42). Mocht het kindje er komen, wat natuurlijk nog maar de vraag is, dan zal dat idd wel kosten met zich meebrengen. Maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Daar maak ik me niet zo druk over. Maak me meer druk over de vraag of het niet heeeel druk gaat worden met 3 koters en onze drukke banen. Dus ik denk dat er misschien eerder op dat vlak dingen moeten veranderen: minder veeleisende baan/dichter bij huis (nu 1 uur reistijd enkele reis). Ik denk inderdaad dat ik meer spijt zou hebben van het niet gaan voor een derde kindje dan van het krijgen ervan.
Ja klopt.. ja wij zijn thuis ook nog bezig thuis, begin vorig jaar huis gekocht dus de zolder zou nog verbouwd moeten worden naar slaapkamer en nieuwe auto dan.. Ik werk nu 3 dagen in de week , zou liefst nu wel minder werken om tijd bij de kleintjes te zijn en straks weer meer net jou maar dat zit er financieel niet in maar zijn we aan het uitzoeken. Denk zelfs aan een vierde al haha maar goed dat zou ik pas doen als ze wat ouder zijn dat je echt nog van de laatste kan genieten
Ik had een Toyota aygo toen onverwacht zwanger werd van nr 3. Auto ingeruild voor een grote 5 deurs. Net voordat ik zwanger bleek van nr 3 was m'n partner z'n vaste baan verloren door bezuinigingen en liep het financieel niet lekker. Toch er voor gekozen omdat het een wonder was dat ik überhaupt nog zwanger kon raken zo snel na nr 2. (Tussen de oudste en jongste zit veel tijd omdat het niet makkelijk ging/fertiliteitspoli) Ondertussen heeft hij weer een goede baan en komt alles weer langzaam op de rit. Er kan altijd van alles buiten je schuld om mis gaan. Wij moesten ook verbouwen, niet genoeg kamers, andere auto etc.
Wat betreft de studies, wat wij doen is iedere maand een groot deel van de kinderbijslag opzij zetten op een spaarrekening. Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar we hebben het zo uitgerekend dat als de kinderen 16 jaar zijn (en de regelgeving rondom kbs bestaat dan nog steeds ) dan kunnen ze met het spaargeld een prima studie doen. Verder wat hier al gezegd is, er kan van alles gebeuren wat je nu niet voorziet. Misschien financieel moeilijke periodes maar wellicht eens een meevaller. Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Ja jullie brengen me wel weer positieve gedachtes en heb best redelijke auto dus kan hem wel voor een wat oudere 5 deurs inruilen alleen meestal zoveel kilometers erpp en kamertje maak ik me gelukkig niet druk om, slapen in begin toch eventjes bij ons op het kamertje tot ze doorslapen ongeveer. Momenteel kunnen we nog niet echt geld opzij zetten maar goed vanaf de zomervakantie kunnen we weer beginnen met sparen hopelijk. @ stiertje, ja dan is het zeker een wonder. Heb zelf het geluk snel zwanger te raken en ben nog vrij jong haha bijna 30.. pff kan me bijna niet meer jong noemen in gedachte maar voel me geen 30 . Maar ik denk dat de keus gemaakt is Alleen zo kort op elkaar is veeleisend voor de kids. Merk nu al dat ze steeds tegelijk om aandacht vragen en de oudste zoiezo die is 2.5 maar lijkr er soms niet tegen te kunnen dat zijn zusje van 9 maanden soms voor gaat met flessen enz. En als zij huilt. Maar goed tis ook echt wel eentje die niets alleen wilt doen kwa spelen en wilt constant je aandacht dus hoop dat zij straks wel geduld heb haha
Dat komt vast wel goed! onze dochter is 4 en ons zoontje word volgende week twee. Gelukkig heeft zij nooit jaloers of ongeduldig gereageerd en nu spelen ze vaak heerlijk met elkaar. Tuurlijk ook wel eens met duwen en trekken maar over het algemeen gaat het goed haha Straks zal onze dochter 5 zijn en ons zoontje ruim 2,5 als de 3e komt
Ja het zal vast wel goed komen, niet teveel bij nadenken denk ik haha.. hij is ook gewoon veeleisend hoor en pittig mannetje. Benieuwd hoe zij word, kan nu ook wel soms een kattekopje zijn dus beloofd wat
Tuurlijk is het super leuk als je een goede opleiding voor je kinderen kan betalen..... Maar als jij een goede moeder bent dan heb je je kinderen ook genoeg te bieden. Als zij uiteindelijk zelf wat harder zullen moeten werken om hun studieschuld ooit af te betalen zullen ze jou dat heus niet kwalijk nemen ze worden er overigens ook erg zelfstandig van. Ik zou me over zulke dingen niet druk maken jij draagt gewoon bij wat je kunt bijdragen daar zullen ze je dankbaar voor zijn. Ik denk dat er geen kind op de wereld is dat zou denken ik had liever me broertje niet gehad dan was me studie schuld wat lager geweest......... Verder kan je toch niet in de toekomst kijken je weet nooit hoe je leven er over 5 of 10 jaar uit ziet!
Ben bijna uitgerekend van 3e kindje en kijk er erg naar uit. Financieel gaan we het allemaal wel zien, ws iets inleveren aan comfort maar dat heb ik er voor over. Wij kunnen niet veel sparen per maand voor de kids maar alle beetjes helpen. Ik zet ook elke maand geld opzij om de schoolkosten en zwemlessen te kunnen betalen. We hebben een grote auto maar wel een oude, doet het prima! Volgens mij lukt het altijd wel, hoeveel kinderen je ook hebt. Je wordt creatief, krijgt hulp van andere mensen en kids hebben vooral liefde nodig ❤❤❤
Ja dat vast wel maar momenteel is het al krap en nu kan de 3de wel kleren enz aan van me andere kids alleen de opvang voor nog een erbij zal wel pittig zijn. En heb 4 zitplaatsen dus me vent maar op de fiets achterop haha zo vaak gaan we niet weg tegelijk met ze alle dus dat zou ook nog voor tijdelijk te overzien zijn. En wat je zegt, ik ben ook blijer met mensen van wie ik hou dan veel geld al zou het wel fijn ziijn dus hoop dat de kleintjes straks ook zo denken ja zolang ze eten en liefde krijgen, is het belangrijkste ja
Nu zwanger van de derde en moet eerlijk zeggen dat ik me er nooit druk om hebt gemaakt, om de financiën. Zo duur hoeven kinderen niet te zijn, en waarom zou ik me nu al druk maken om iets wat niet is en wellicht ook niet gaat komen. Betekent dit dat wij compleet onverantwoord door het leven gaan? Nee hoor, helemaal niet. We zijn erg gezegend en het is altijd goed gegaan. Ik geloof eerder dat je er spijt van krijgt als je het niet doet, dan als je er wel voor gaat.
Wij hebben er drie, en de laatste is echt dé kers op de taart. Zij maakt het voor mij echt af, al zou partner er graag nog één willen Wij hebben allebei een auto waar we alledrie de kinderen in kunnen vervoeren, hebben vier slaapkamers ( binnenkort zelfs vijf), en sparen sowieso alle kinderbijslag + een vast maandbedrag voor de kinderen. En toch zag ik beren op de weg hoor. En nu vraag ik me af waar ik me in vredesnaam druk om heb gemaakt. Daarnaast vind ik 3 niet perse drukker dan 2. Het zal ongetwijfeld ook aan je kinderen liggen, maar ik ervaar de drukte voornamelijk in de extra was. Bergen was Maar dat weegt absoluut niet op tegen alle liefde die ik ervoor terugkrijg. Intens genieten!
Ik zat heel erg te twijfelen. Onder andere ook vanwege het financiële plaatje. Daarom toch besloten te wachten. Mijn vriend wil liever niet wachten dus misschien is het nu van de baan. Maar goed Ik wil graag voorkomen dat ze allemaal tegelijk aan het studeren zijn. Onze jongens schelen iets meer dan een jaar. Dus van hun krijgen wij alle kosten zo ongeveer tegelijkertijd. Wel wonen wij heel centraal nog, waardoor de meeste mbo, hbo en wo opleidingen aan te fietsen zijn. Scheelt weer kosten van kamers en dan blijven alleen de (toch nog flinke) collegekosten over. Ik wil onze kinderen niet met een schuld het nest uit duwen. Maar dat betekend niet dat ik geen eisen kan gaan stellen aan hun. Wat de auto betreft hebben wij nog een relatief jonge 4 zits. Mochten wij over een tijdje voor nog een kindje gaan vind ik een 5 zits geen must. Zodra hij er is is het mooi, maar zonder redden wij ons ook wel. Een deeltje zelfstandigheid vind ik ook wel fijn. Tijdens mijn zwangerschappen was ik 9 maanden zwak ziek en misselijk. Dan is het toch wel prettig om je niet ook nog ondertussen in 2en te hoeven splitsen. En ach de luiers, dat wend snel genoeg weer.
Al zou ik wel een derde willen, eerlijk gezegd 'trekken wij' de slechte nachten nog niet. Onze oudste is 4,5 en slaapt pas sinds een paar weken door. Dus we tanken nu bij. Het vooruitzicht van nog meer slechte nachten houdt vooral mijn man tegen. Voor ons wordt het dus waarschijnlijk pas een derde als de jongste naar school gaat. Dan hebben we hopelijk ook genoeg geld gespaard om een extra kamer te maken en een tweedehands grotere auto te kopen. Dat heb ik persoonlijk wel nodig om van een derde kindje te kunnen genieten. Ik vind het nu al zo'n geregel met 1 auto, twee banen en twee kids (wij wonen op het platteland dus moeten veel afstemmen over de auto ). En die studiekosten... Hopelijk kunnen we dat tzt uit ons loon betalen. En anders moeten de kids zelf bijverdienen. Ik heb dat vroeger ook gedaan, zelf mijn studie betaald omdat mijn ouders dat niet konden missen, maar dat is zeker niet iets om te licht over te denken. Ik ben bijna opgebrand toen. Maar, ieder mens is weer anders. Misschien heb je wat aan deze gedachtenspinsels. Als je iets heel graag wil, vind je altijd wel weer een oplossing.
Ik heb nu 2 dochters. Zou dolgraag nog een 3e willen. Manlief absoluut niet. Onze jongste heeft reflux en de 1e 3 maanden alleen maar gegild. Dat heeft sporen nagelaten bij mijn man. Als er al een 3e gaat komen dan niet heel snel. Dus pas over een jaar of 3. Maar dan is mijn man al 41 en vindt zichzelf dan te oud. Opvangkosten zullen wel meevallen denk ik. 1e kind is het duurst
Precies wat de anderen al zeggen, spijt van een kind krijg je nooit, wel spijt dat je het niet gedaan hebt. Wij verwachten ons derde kindje, ons huis is te klein en niet af dus staan we voor een grote verbouwing. Nu wilden we sowieso al verbouwen dus het is niet zo dat een derde alles 'in de war' zou sturen. Meer de plannen wat versnellen Wij hebben nu een Toyota station, en dat gaat. Voor vakanties e.d. zullen we wel zo'n koffer op het dak nodig hebben. Maar dat zijn maar details.