Ik heb een dochtertje van bijna 16 weken die tot vorige week volledige BV op verzoek heeft gekregen, wat neerkwam op 6-7 voedingen per dag, waarvan 1 in de nacht (meestal rond 3-4 uur) en wat gecluster in de avond. Met het warme weer van de laatste weken wilde ze vaak nog een voeding extra, dus soms 8. Omdat ik over 2 weken weer 4 dagen per week ga werken wilde ik vanaf vorige week langzaam de BV overdag afbouwen, zodat ik zo lang als het lukt nog de avond/nacht/ochtendvoedingen live kan blijven geven. (Ik heb er zelf bewust voor gekozen niet te gaan kolven op het werk (en liever ook niet thuis, ik vind kolven echt iets voor koeien en niet voor vrouwen). Ik ken mijn rechten, maar zit nog in een opleidingssituatie en wil mijn werktijd zo goed mogelijk benutten. Ik ben al 5 weken langer thuisgebleven na mijn verlof, nu is het weer even mama-tijd.. Hier mag je van vinden wat je wilt, discussie hierover gaat me niet van gedachten laten veranderen) Sinds een dag of 5 drinkt ze nu dus in de middag een flesje KV, met het plan om 1-1,5 week per voeding af te bouwen tot ze overdag tussen 8 en 18 uur alleen KV drinkt en de rest van de dag live, ook op dagen dat ik vrij ben. 'probleem' is alleen dat dl ook ineens besloten had dat elke 4 uur een voeding ook genoeg is en ze de laatste 2 nachten ineens van 21u tot 7u heeft doorgeslapen. Zo ben ik dus in ruim een week van 7 voedingen per dag naar 5 voedingen per dag, waarvan 1 KV, gegaan. Mij plan was om na het weekend de andere overdag-voeding (van rond 11 uur) te gaan vervangen door KV, zodat ze alleen nog BV krijgt om 7u, 17u en +-20u30 en om 11u en 15u een fles KV van 165/5,5. DL doet het er prima op, is vrolijk, plast goed en groeit in rap tempo uit al haar kleertjes, maar ik vraag me af of dit niet te snel is qua afbouwen.. Die stuwing hou ik ook wel even vol (ik neem aan dat dit snachts vanzelf minder wordt als ze vaker doorslaapt, overdag zijn mijn borsten wel vol, maar heb ik er weinig last van. Ik slik nog 2x per dag lecithine ivm een galactocele een paar maanden geleden, hierdoor heb ik volgens mij weinig kans op verstoppingen), maar is dit niet vragen om productieproblemen op de iets langere termijn? Ik hoop wel nog een tijdje te kunnen blijven voeden.. Droomvoeding geven heb ik rond 8 weken wel geprobeerd, maar werkte toen averechts (toen kwam ze ineens weer snachts elke 3 uur terwijl ze daarvoor 4-5 uur doorsliep) Zijn er moeders met ervaring met gedeeltelijk afbouwen en gedeeltelijk zelf blijven voeden? Is dit realistisch of gedoemd te mislukken? Zou 3 voedingen per dag genoeg zijn om de productie op peil te houden? Zal ik nog iets langer wachten met het afbouwen van de andere voeding overdag (ik heb tenslotte nog 2 weken..) om mijn lichaam eerst te laten wennen aan het nieuwe ritme?
Ik zou idd nog even wachten met het afbouwen van de volgende voeding. Ik hoop voor je dat het lukt om nog een tijd te kunnen blijven voeden.
Misschien het kv-flesje iets minder groot maken? Dat ze daardoor weer wat sneller komt. Verhalen over goedhouden van productie zijn heel wisselend mij lukte het met 9 maanden al niet, anderen lukt het vanaf 3 maanden wel gewoon. Ik durf niet te zeggen waar dat aan ligt. Ik vind het jammer dat je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen voor je keuze, ik vind oprecht dat je moet doen waar jij je goed bij voelt en hoop dat het je lukt op deze wijze. Succes