Enkele BV-vraagjes baby 5 weken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mutzie, 29 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mutzie

Mutzie Fanatiek lid

30 apr 2009
    1.688
    0
    36
    Beste Teddy,

Ik had enkele vraagjes over de borstvoeding. Ik heb een zoontje van 5 weken en geef hem sinds zijn geboorte borstvoeding. We hebben wat opstartprobleempjes hiermee gehad, maar de laatste tijd ging het heel goed. Sinds twee dagen geleden. Mijn zoontje lijkt namelijk niet meer voldaan na de voedingen. Ik geef hem beide borsten per keer. Meestal om de 2 à 3 uur (voed op aanvraag). De laaste twee dagen is hij erg onrustig aan de borst: trekken, kronkelen met lijfje en soms huilen en loslaten. Het lijkt er dus op dat de prodcutie terug loopt. Kan dit?
    Ik weet ondertussen hoe ik het moet terug krijgen, omdat ik dit eerder heb gehad na de stuwingsdag. Ik leg dan vaker aan en geef borstcompressie en wisselvoeding. Toch maak ik mee een beetje zorgen. Wat kan de reden zijn dat het terug loopt?

Mijn tweede vraag is: hoe kan ik het best kolven en voeden tegelijk? Ik wil namelijk enkele keren per week een flesje aanbieden. Dit gaat overigens goed hoor (al twee keer gegeven met eerder verzamelde BV).
    moet ik dan kolven tussen de voedingen door en ook nu mijn productie minder lijkt te zijn?

Mijn laatste vraag is: hoe veel drinkt een baby van 5 weken ongeveer? Ik weet niet precies hoeveel hij weegt, maar zijn geboortegewicht was 3070 gr. Laatste keer gewogen 9 nov. woog hij 3360 gr. Ik verwacht dat hij nu tussen de 3500 en 4000 gr. weegt. Klopt het dat hij dan rond de 70 cc moet drinken, uitgaande van 8 voedingen per dag?
    Gister dronk hij namelijk 90 cc uit een flesje en leek nog niet voldaan.

Sorry voor het lange bericht en vele vragen, maar ik wil het geven van BV erg graag doorzetten en hoop dusdat je me wat meer duidelijkheid kan geven.

Ps hij heeft veel en goede poep- en plasluiers.

Alvast bedankt.

Groetjes Mutzie

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Mutzie,

1. Hoe komt het dat mijn melk niet meer genoeg is? Je baby is behoorlijk aan het groeien. Ook zijn maagje groeit mee en hij heeft steeds meer melk nodig om voldaan te zijn. Het is gewoon het aloude principe van vraag en aanbod. Hij heeft meer nodig en zal daarom meer vragen. En daardoor zal jou productie weer toenemen. Maak je geen zorgen, het is volstrekt normaal.

2. Kolven en voeden tegelijk. Als je een voorraadje aan wilt leggen kun je 's ochtends bij de 1e voeding (heb je meestal de meeste melk) 1 borst voor je baby en de andere borst kolven (na elkaar). Een uur na de voeding kolven is ook een goede optie.

3. Om te bepalen hoeveel je baby ongeveer drinkt ga je uit van het gewicht. Je baby drinkt ongeveer 150 ml. per kg lichaamsgewicht gedurende 24 uur. Een baby van 4 kilo die 8 voedingen krijgt heeft ongeveer 75 cc per voeding nodig. Maar de ene keer neemt hij meer dan de andere en beide is goed. Het is een richtlijn.

Deel Deze Pagina