Hallo, Omdat ik nog borstvoeding geef zijn de anticonceptie mogelijkheden beperkt. Ik kan naar mijn weten kiezen tussen de minipil of de koperspiraal. (Mirena wordt niet vergoed). Wat zijn jullie ervaringen? Ik weet niet zo goed wat waar ik tussen moet kiezen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.
Ik had de minipil (Cerazette). Heb hem na de geboorte van oudste dochter ongeveer een half jaar geslikt en na de geboorte van jongste dochter anderhalf jaar. Hij beviel mij prima, borstvoeding is niet waarneembaar teruggelopen en ik werd ook niet meer ongesteld, heel handig De eerste keer nadat ik stopte met de minipil om proberen zwanger te worden van nr 2 kwam mijn cyclus gelijk weer op gang. Bij de tweede duurde dat meer dan 100 dagen, maar gaf ik ook nog steeds borstvoeding dus dat zal ook meegespeeld hebben.
Heb minipil gehad: geen invloed op melkproductie, last van onregelmatig (op een gegeven moment vrijwel dagelijks bij mij) bloedverlies en je moet er iedere dag aan denken (niet altijd mijn sterkste punt ). En over het algemeen moet je na een tijdje alsnog weer overstappen op iets anders. Minder betrouwbaar dan een spiraal. Heb koperspiraal gehad: gewoon je eigen cyclus en redelijk voorspelbaar bloedverlies dus, geen invloed op melkproductie, fijn nergens aan denken, maar wel je eigen hormonen. En voor mij betekende dat (flinke) dips in melkproductie rond eisprong en menstruatie (heel irritant!) en op een gegeven moment ook pms klachten . En een ongeplande zwangerschap die miskraam werd. Heb nu mirena: geen invloed op melkproductie, last van spotting. Soms misselijkheidsklachten en hoofdpijn. Fijn nergens aan denken. Wat je ook neemt, het heeft allemaal zijn eigen voor- en nadelen, dus ik zou kijken wat je het meeste aanspreekt en meest bij jou past (wil je bijv op korte termijn nog een kindje of juist niet).
Ik had de minipil Cerazette. Gatver had verschrikkelijke bijwerkingen. Hoofdpijn, moe, lusteloos, libido was gewoon helemaal weg en dan elke dag eraan denken. pfoee
Het elke dag moeten denken aan de pil vind ik niet erg. Ik slik namelijk toch daggeld medicijnen dus die routine zit er wel in Ik wil niet op korte termijn nog een kindje, sterker nog..haha..Ik wil helemaal geen kindje meer ik heb nu 2 fantastische kinderen en heb deze redelijk vlot op elkaar gekregen. De oudste is 16 maanden en de jonste is 3 maanden. Wij zijn nu een compleet gezin Maar verandert dat de mogelijkheden voor de anticonceptie?
Ik zie dat je PCO had of hebt? Dan is een anticonceptiepil verstandig (advies van nijn gynaecoloog). Zie ook: PCOS "Het risico op baarmoederslijmvlieskanker(endometriumkanker) is eveneens aanwezig bij vrouwen die niet of nauwelijks menstrueren. Omdat dit slijmvlies dan niet wordt afgebroken, is de kans groter dat er gezwellen gevormd worden in dit weefsel. Regelmatige menstruatiebloedingen verminderen dit risico. De bloedingen zijn op te wekken door het slikken van de anticonceptiepil."
Ik gebruik de cerazette nu een week en ben net ongesteld geworden... Nog te kort gebruik om mijn ervaring te delen
Ik lees ff mee. Ik weet het nogsteeds niet. Ik ga vrijdag naar de ha om de mirena te bespreken. Er zijn toch bijwerkingen aan die ik niet tof vind. Als de kans op deze bijwerkingen te hoog is naar mijn smaak ga ik waarschijnlijk voor een koperspiraal. Pil doe ik niet meer omdat mijn vertrouwen in de pil als anticonceptie naar -200 is gezakt
Het grote nadeel van de Cerazette vond ik de vaste tijdstippen waarop je de pil moet innemen. Zelfs met een alarm op mijn telefoon ging dat zeer moeizaam. Nu ik toch ben overgestapt op flesvoeding, heb ik gelijk de "gewone" pil weer aangevraagd.