Wisselend zaad???

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Doortje81, 24 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Ik heb vandaag mijn eerste IUI gehad, helaas was het zaad zo slecht dat we eigenlijk geen kans hebben (hij telt dus ook niet echt mee). Dit was een zware teleurstelling voor ons, aangezien uit 2 eerdere zaadonderzoeken telkens prima cijfers naar voren kwamen! We hadden dit totaal niet verwacht! Heeft iemand hier ervaring mee? Hebben jullie ideeën waar dit aan kan liggen? (We hebben 1,5 dag ervoor seks gehad en daarvoor 1 dag ervoor, we gingen er voor zeg maar ;), maar er zaten wel 2 nachten tussen voor de IUI...). Bij de zaadonderzoeken zaten er de eerste keer 5 dagen tussen en de tweede keer 2,5 dag.
    Hebben we het te snel op elkaar gedaan?
    Het is echt een verschil van 88 en 50 miljoen, waarbij ongeveer de helft goed beweeglijk was en nu na opwerking nog maar 0,4 miljoen beweeglijk! :(
    Tips? Ik ben helemaal in de war!

2. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Waarschijnlijk had je mannetje veel spanning voor de 1e IUI.
    Ik heb dat aan mijn mannetje ook wel gemerkt voor de IUI, soms gewoon de dingen doen die je normaal ook doet, dat werkt het beste.

ps. mocht er een volgende keer komen, dan weet je dat hij wel een hoog aantal kan halen. Hem een fijn en positief gevoel geven helpt trouwens ook goed voor de iui. dat heeft een arts mij eens verteld.

3. Zijn de onderzoeken op dezelfde plek gedaan? In hetzelfde ziekenhuis? Een stomme vraag misschien, maar wij hebben een eerste test laten doen in het plaatselijke ziekenhuis. De uitslag kregen we van de huisarts, en die was prima, volgens haar. Een paar weken later hebben we nogmaals zaadtesten laten doen bij de kliniek waar we onder behandeling waren, en toen bleek dat het zaad wel degelijk ontzettend slecht was..

Oh en; Waren die miljoenen cellen voor of na het wassen? Ook een hele belangrijke. Wij hebben voor het wassen gemiddeld zo'n 400000 zaadcellen over, en na het wassen een stuk of 10.. Ook een behoorlijk verschil dus, daar kan het ook nog aan liggen!

Edit; Ik was te snel. Niet goed gelezen. Na het wassen waren bij de eerste keer ongeveer de helft bruikbaar? Dan is het wel heel vreemd.. Konden de artsen er niets over zeggen?

En meissie, je kans is misschien klein, maar het is wél een kans! Wij hebben onze eerste IUI gehad met die 10 zaadcellen. Momenteel staan we in de wacht voor een intake in een andere kliniek. Onze eerste ICSI behandeling in Nederland is mislukt, en nu gaan we naar Duitsland. In de tijd dat we moeten wachten willen we wel graag nog 1 of 2 keer IUI proberen in NL, en daar zijn de artsen akkoord mee gegaan. De kans dat IUI slaagt met 10 zaadcellen is natuurlijk pieppieppiepklein, eigenlijk zo goed als onmogelijk, maar het is wél een kansje..

4. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Hey Kissi, dank je wel! Ik weet niet of het lag aan de zenuwen... we gingen er namelijk gewoon van uit dat het zaad goed was, maarja, je weet nooit. Ik probeer hem altijd al een fijn gevoel te geven haha, maar ik zal extra mijn best doen volgende keer ;)

Schaddixxx, dank voor je reactie. Ik hoop dat het bij ons niet ook zo'n verhaal is zeg...pffff (hoewel we dan wel een verklaring zouden hebben natuurlijk). Die eerste twee keer waren volgens mij zonder wassen, want die waren niet voor IUI. De laatste keer was dus na wassen idd. Hoezo kan dat zo'n verschil maken dan eigenlijk? (Misschien houden zijn zaadjes gewoon niet van wassen ;))
    Wow, 10 zaadjes, laten we hopen dat die heel goed hebben gezwommen!!! Ik duim voor jullie!
    Waarom gaan jullie naar Duitsland voor de tweede keer?

5. Dan kan het toch wel daar aan liggen hoor! Hoe het allemaal precies gaat weet ik niet, maar met het wassen halen ze alles wat niet goed is weg.. En ja, dan kunnen er dus heel weinig overblijven :(

Wij gaan voor de 2e behandeling naar Duitsland omdat de punctie hier in NL heel erg is tegengevallen. De arts kon het infuus niet in m'n arm of hand krijgen omdat ik erg dunne aderen heb, en dus konden ze me geen verdoving geven. Was echt een hel. In Duitsland doen ze de punctie onder algehele narcose, dus dan hoef ik daar in ieder geval niet meer bang voor te zijn.. Daarnaast hebben ze in Duitsland wat meer mogelijkheden en technieken dus misschien kunnen helpen.. Maar het gaat het meest om die narcose ;) We hopen natuurlijk dat het helemaal niet meer nodig is en dat de komende IUI succesvol zal zijn, maar goed, ook die kans is weer vreeeeselijk klein.. Ik verwacht niet dat we deze keer ineens heel veel meer zaadcellen zullen hebben.. Maar goed, dan gooi ik er maar weer even een cliché tegenaan; Je hebt er maar één nodig.. ;)

6. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    @ Shaddixxx, ik snap dat je niet zo tevreden bent over je ziekenhuis pffffffffffff. Er zijn toch best veel mensen volgens mij die het over de grens zoeken! (Voor mij is dat wel ver).

Zijn er nog meer mensen met ervaringen met 'wisselend' zaad? Ik blijf maar piekeren, woensdag krijgen we een 2e test om te kijken hoe het dan is...

7. Jufaman81

Jufaman81 Fanatiek lid

17 aug 2011
    2.098
    0
    0
    Leerkracht
    Noord-Brabant
    Hoi Doortje,

Mijn vriend heeft ook wisselend zaad! Ondertussen al 5 x onderzocht; van 72 miljoen, naar 100.000!!!! Waarschijnlijk door de spanningen en stress van de mmm die door maken!

Onze 1e IUI (in juni) ging daardoor ook niet door! Nu doorverwezen naar voortplantingskliniek. En het wordt toch IVF of ICSI omdat het zaad onstabiel en onbetrouwbaar is...

Succes!

Liefs jufaman

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Spanning heeft geen invloed op de zaadkwaliteit, hoor. De zaadcellen die je nu produceert, zijn drie maanden geleden aangemaakt door zijn lichaam.

Zaadkwaliteit kan inderdaad heel erg wisselen. Maar ziekte en koorts kunnen ook een behoorlijk effect hebben. Is hij ziek of koortsig geweest in de afgelopen weken? Mijn man heeft eens twee weken voor een ICSI koorts gehad en dat had een desastreus effect, er zaten helemaal geen levende zaadcellen meer in... Daar kwamen we pas na de punctie achter. Voor de zekerheid moest hij nog een keer produceren en toen hebben ze gelukkig een paar levende gevonden die gebruikt konden worden. Het effect van de koorts is zeker nog een maand of 3-4 zichtbaar geweest.

9. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Spanning schijnt wel enige invloed te hebben is mij verteld door de laborante tijdens de iui. Niet veel, maar kan wel.
    Verder kan je alleen zaad vergelijken wat gewassen is vind ik bij een iui. Want dat zijn de zaadjes die bruikbaar zijn voor de iui.

Hier wisselend van 50.000 tot vorige keer bijna 6miljoen na het bewerken.

Verder heeft een warm bad of sauna en voeding ook invloed.
    Afgelopen 3 maanden koorts of ziek geweest?
    Hier moeten we echt minimaal 4 of 5 dagen geen seks hebben voor goed resultaat. Ziekenhuis zei bij de iui dat 2 dagen geen seks hebben genoeg is, maar bij ons dan ook stuk minder.
    Ondertussen zijn we met ivf/icsi bezig, maar dit is wat ons is verteld bij de iui.

10. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Dank jullie wel voor de reacties, fijn om te horen dat we waarschijnlijk niet de enigen zijn met dit probleem. (Alhoewel we dus nog maar 1 keer de resultaten hebben gezien na 'wassen'). Woensdag weten we meer! (Spannend!)
    Jufaman, wow, daar ben ik ook wel een beetje bang voor dat we niet meer doorgaan voor IUI (dan is het meteen wel erg heftig...) Weet jij of ze zaad kunnen invriezen bij IUI? Dan kunnen we een voorraadje opbouwen! ;)
    @ Jippe, nee hij is niet ziek geweest, ook niet meer naar de sauna geweest, we zijn wel in de tropen geweest deze zomer... (Misschien dat dat het dan is?)
    @ Zonnetje, dat vind ik goed om te horen! Wij hadden er nu maar 1,5 dag tussen zitten (omdat ik voelde dat mijn eisprong eerder kwam dan de dag van IUI), nu gaan we ook meer dagen er tussen laten zitten. Misschien is dat ook meteen een verklaring waarom het eerder niet lukte, we hielden toch wel een stramien aan van om de 2 dagen... (Vanaf de eerste tekenen dat ik vruchtbaar kon zijn).
    Hoeveel IUI heb jij al gehad?

11. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik heb 6x iui gehad, waarvan 2x met zaad onder de 1 miljoen.
    En heb nu 1x icsi met 6 terug plaatsingen gehad en 1x ivf met 1 terugplaatsting.
    En voor dit traject heeft manlief nog een half jaar medicijnen gebruikt.
    Bij ons is de oorzaak anti-stoffen op het zaad.

12. sneeuwstorm

27 apr 2012
    15
    0
    1
    pedagogisch medewerker
    Utrecht
    Hoi,
    Man lief heeft ook wisselend zaad. Het is 1x goed geweest voordat we begonnen aan de iui poging 1 begonnen. Vorige week poging 2 gehad.
    Als het dit keer niet raak is dan moeten wij op evaluatiegesprek komen en horen wij welke behandeling er misschien wel aanslaat. Hebben nl 2 keer een gele kaart gehad.

Deel Deze Pagina