hoi hoi, ik heb 2 x een begrafenis meegemaakt, eentje van een oom en gister van mijn oma. beiden erg katholiek en dus was het in de kerk. ik ben zelf protestant, maar niet bij een kerk aangesloten. nu vroeg ik mij af, als je niet bij een kerk bent, waar vindt dan de begrafenis plaats? (of het gedenken eromheen, zeg maar) stomme vraag he, maar ik vroeg het me gewoon af. groetjes Marieke
Gecondoleerd met je oma Hier in het dorp heb je 2 begraafplaatsen. De ene is idd voor katholiek, dan heb je het avondwake enz. ook in de kerk ernaast. Bij die ander kan je kiezen. Of in de kerk ernaast, een zaaltje ernaast of in het bejaardenhuis ( dat laatste klinkt voor stadsmensen denk heel raar maar daar hebben ze een zaaltje waar je opgebaard wordt en afscheid kan nemen )
Bij een crematie is de plechtigheid meestal in het crematorium. Mensen die bij een kerk zijn kunnen dan ook nog een mis in een kerk eraan verbinden, maarja dat hoeft dus niet.
In een ruimte, vaak wel bij een kerk of een aula. Bij mijn vader hadden we geen afscheid in de kerk, maar in een aparte ruimte in het crematorium (daarna crematie) Sommige mensen houden hun afscheid ook gewoon buiten op de begraafplaats, vind ik zelf ook het mooiste. Je brengt iemand naar zijn of haar laatste rustplaats, en het leven gaat verder, er fluiten buiten vogels, best mooi eigenlijk.
Als jij vanuit de kerk begraven wil worden moet je dat aangeven bij je betreffende uitvaartverzekering. Dat is een soort testament zeg maar, zo hebben wij het geregeld. Bij ons gaat het in de meeste gevallen zo de overledene wordt thuis of in het rouwcentrum opgebaard Op de avond voor het begraven is er condoleren op de dag van begraven wordt overledene naar de kerk gebracht, opgebaard dienst er om heen. Dan wordt de overledene naar de laatste rustplaats gebracht, ook daar wordt nog een memoriam gedaan en een stukje gelezen uit de Bijbel. wij zijn ook protestant...
oja, in sommige gevallen, als de familie erg klein is of er zijn weinig tot geen nabestaanden of het betreft het overlijden van een kindje wat de ouders in besloten familiekring willen begraven is er een kleine dienst in het rouwcentrum.
oke, bedankt voor jullie antwoorden! hopelijk heb ik die kennis voorlopig nog niet nodig, maar was gewoon nieuwsgierig. (moet trouwens wel een grote aula zijn dan, mijn familie is megagroot, gister waren er 150 man familie aanwezig, dus excl. vrienden!)
@marieke De komende jaren echt nog niet aan denken hoor. Want als je er niet bent dan moeten je nabestaanden het regelen hun zorg
Bij mijn oma was het ook in een aula. Er was wel een dominee aanwezig trouwens. Die zei nog even heel leuk dat het jammer was dat mijn opa niet meer bij de kerk was aangesloten (m'n opa is nogal kritisch als het op religie aankomt). Ik denk nou leuk is dat, sta je een man van 87 te dissen terwijl ie zijn vrouw daar naar haar laatste rustplaats brengt. ;( En naar de wens van zijn vrouw de dominee heeft benadert om ook het woord te doen.
Hier in Dordrecht heb je verschillende begraafplaatsen. Eén daarvan is een algemene begraafplaats en daar zitten 2 ondernemingen. Er zijn verschillende zalen, het ligt eraan hoeveel mensen er verwacht worden. Dus er zijn verschillende mogelijkheden.