Wij ook! En andersom ook: dat wij alles gewoon geregeld hebben en onze nabestaanden zich dáár niet druk om hoeven te maken.
Wat vreselijk voor jullie Lara1, kan me voorstellen dat je op dat moment erg tevreden wa smet je verzekering. Mijn moeder heeft voor mij meteen gebeld na de geboorte van mijn kidnerenn, de volgende dag al, om ze bij te laten schrijven. Die meneer dacht meteen dat mijn kind was overleden, was heel verbaasd dat we daar zo snel mee waren. Maarja, als je weinig spaargeld hebt en je allerliefste kind overlijd dan is dat al vreselijk genoeg, financiele shit heb je daarbij echt niet nodig. Dus ik begrijp jouw reactie voor 100%. Trouwens, mijn schoonma betaalt mijn schoonoma's crematie af, maar het staat op onze naam, wij waren de enige kredietwaardige in de familie. De acceptgiro is op haar naam gezet later. Dat kon gelukkig. Weetje, je moet dus ook nog eens kredietwaardig zijn als je dus een lening daarvoor neemt (logisch, maar toch...) en wij waren de enige in de familie op wiens naam dat kon. Is toch wel sneu, het geld van lieve oma maar opmaken, mijn schoonfamilie en als ze dood gaat niets kunnen betalen. Heb het daar best moeilijk mee gehad, maar dat heb ik nu naast mij neergelegd, ik heb oma iig. niet leeggetrokken en voel me verder niet schuldig. Maar het kan zo problematisch dus verlopen, en dus is ene verzekering op zo'n moment wel op z'n plaats lijkt me, als ze dat nou eens had kunnen missen...
Maar 't wordt altijd opgelost...ze laten je echt niet boven de grond staan...'t gaat dan zo stinken...
Sorry hoor dames, even een grapje tussendoor. Ik vond het helemaal geen leuk topic meer op deze manier!
Ja, maar dan moet je afstand van alles doen...dat is mijn schoonmoeder ook voorgesteld maar dat betekent ook geen toegang meer tot haar spullen. Schulden zijn overigens ook overgezet op mijn schoonmoeder (ING rekening in het rood, neckermann...ook door familieleden gebruikt) Het blijkt niet zo simpel te zijn van gewoon niet betalen. En afstand doen is heel moeilijk, het is dan wel je moeder waar je het over hebt...
Ik was vorig jaar heel erg blij met mijn uitvaartverzekering. was nog maar 3 jaar verzekerd en mijn dochtertje van 7,5 maand oud overleed. Alle kosten waren gedekt. We hadden zelfs nog 3000 euro over en daar hebben we een prachtig grafsteentje voor gekocht. Ik was ontzettend blij dat de zorg ons uit handen is genomen. Mijn dochtertje overleed op vrijdagavond in een ziekenhuis 100 km van onze woonplaats vandaan. er moest dus op maandagochtend aangifte van overlijden gedaan worden. dit werd gelukkig voor ons gedaan, maar ook daar werden natuurlijk wel kosten voor gerekend. We waren ontzettend blij dat we ons om deze dingen geen zorgen hoefde te maken en dat de kosten voor deze dingen gedekt werd. we waren inclusief de grafrechten en afkoop van het onderhoud, zo'n 13.000 euro kwijt (inclusief grafsteentje van 3000 euro). We hebben onze dochter zelf vervoerd, dus geen rouwauto's, geen kaartjes,geen koffie en cake. WE hebben het klein en besloten gehouden en zijn na het begraven naar ons huis gegaan om daar wat te eten met familie. Maar al wel dat bedrag. We waren ontzettend blij dat we ons om deze dingen geen zorgen hoefde te maken en dat de kosten voor deze dingen gedekt werd. Er zijn mensen die zich niet verzekeren voor de begrafenis, ieder zijn eigen keuze. Maar wij hebben voor het overlijden van onze dochter ontzettend veel geld uit moeten geven aan de zorg voor haar en het verblijf in het ziekenhuis/nabij het ziekenhuis inclusief vervoer etc, een paar maanden voor mijn bevalling zijn we verhuisd, wat natuurlijk ook veel geld kost. Kortom, na een verhuizing en maanden ziekenhuisverblijf van een ernstig ziek kindje was er weinig over van ons spaargeld. Dus ik was blij dat ik onze dochter op een waardige manier heb kunnen begraven, hoe wij het wilde.
Kimmo,, wat verdrietig dat ook jullie kindje is overleden. Ons zoontje is op dezelfde dag als jullie dochter heen gegaan........
+1 Wij zijn voor +/-10000euro verzekerd, deels natura, deels geld. Ik ga niet het risico lopen dat mijn nabestaanden financieel op moeten draaien voor mijn crematie e.d. omdat ik me zonodig niet wou verzekeren.. Om zoveel verschillende redenen kan je spaargeld er ineens door zijn, en dan zou mij net wat gebeuren en moet mijn man 10000euro opbrengen voor mijn uitvaart, dacht niet. Hij heeft t dan moeilijk genoeg en hoeft financiële kopzorgen er niet nog bij te hebben!
Wat ben ik blij dat ik heeeeeeel erg lang geleden, eind jaren 70, begin jaren 80, al graag naar consumentenprogramma's op de radio luisterde. Daar werd al uitgelegd dat begrafenisverzekeringen vooral inspelen op angsten van mensen, en ware goudmijntjes zijn voor de verzekeringsmaatschappijen. Ik sluit me volledig bij Cygnet aan op dit punt. Het staat je helemaal vrij om je geld uit te geven op welke manier je maar wilt, maar als je even een beetje rekenen kunt, zet het eens in een Excel spreadsheetje of zo, dan zie je toch dat je geld weggooit? En wel een verzekeringspremie kunnen betalen, maar niet zo'n zelfde bedrag per maand kunnen sparen, dat is toch gewoon een gebrek aan discipline? Voordeel van sparen is dat je als het echt niet kan je een maand kunt overslaan. Sla je je premie over, dan is je polis waardeloos. Gelukkig denken wij hier in de familie er allemaal zo over, de meeste mensen sparen, en mocht iemand wat minder geld hebben, dan leggen we als familieleden gewoon bij. En zo gaat het bij ons in de kerk ook. Tja en dan heb je niet van die uitspattingen als een jazzdixylandband op je begrafenis (zoals in een van de reclames...maar reken maar dat je daar flink extra voor moet dokken), maar om eerlijk te zijn, gewoon een kerkdienst (hoef je bij onze kerk alleen de organist maar wat zakgeld voor te geven, en een kleine bijdrage voor de koster), een mooie toespraak, en een kopje koffie met een plakje cake vinden we al voldoende. En het nut van een superdeluxe kist (die toch in as opgaat of tot stof vergaat) ziet niemand bij ons. De herinnering aan de persoon is toch honderd keer zo belangrijk als de herinnering aan de uitvaart?
Als ik in de toekomst kon kijken had ik ook geen verzekering afgesloten maar helaas kan ik dat niet. Ik weet niet wanneer ik dood ga en dat wil ik nu niet wetenswaardigheden ik wel weet is day ik mijn nabestaande niet dezelfde ellende wil geven als mijn moeder en ik toen mijn opa overleed.
@dirksmama: je hebt helemaal gelijk en ik zou het ook zeker doen als ik 100% zeker zou weten dat ik 80 jaar zou worden, maar die garantie heb ik niet en als ik over een paar jaar ziek zou worden, zou overlijden, dan heb ik misschien 1000 euro gespaard? (uitgaande van de premies van 4 personen?) kan er net een kist gekocht worden...ik heb geen familie met geld, mijn ouders hebben hun koophuis en zullen wel spaargeld hebben, maar, ik ga hen daar dan toch niet mee belasten? mijn schoonfamilie heeft niets dus als mijn man zou overlijden en hij heft geen verzekering, dan heb ik een probleem. Ideaal gezien waren wij eerst gaan werken, huis kopen en sparen. Maar ik werd vrij jong zwanger, zat in een opleding, mijn man ook, ik ben gestopt, mijn man is ook FT gaan werken. Ik ben terug bij mijn oude werkgever gaan werken, mijn man is na de komst van de tweede een opleing gaan doen tot detentietoezichthouder, verdiend nu goed. En, we hebben ook pas sinds een jaar een huis met tuin, daarvoor een flat. Wij hebben alles dus omgedraaid wat ook geresulteert heeft in weinig spaargeld, maar alles nu wel helemala op orde. Sparen kan nu, maar ik zit echt niet snel aan de 10.000 euro maal 4 hoor. Had ik dat wel gehad, dan had ik geen verzekeirng nodig gehad, maar vooralsnog neem ik geen risico's. En toch maar verzekeren.
Maar je hebt toch ook helemaal geen 4 keer 10 duizend euro nodig? Mocht het afschuwelijke gebeuren dat je alle vier in een keer omkomt, dan kan dat allemaal betaald worden uit de erfenis die je nalaat. En dan nog, ik heb het even opgezocht, de goedkoopste uitvaart in Rotterdam kost 2750 euro. Ja, OK dan zul je niet veel hebben, maar MOET je dan veel hebben? Een uitvaart is een uitvaart, het hoeft toch geen feestje of show te worden? Om eerlijk te zijn, ik heb liever dan een erfenis naar een begrafenis gaat dan naar de overheid (als je geld nalaat betalen je erfgenamen zich blauw aan successierechten), en vergis je niet, er is al snel een erfenis, als mensen een auto en een huis hebben dan valt er al iets na te laten. O, en even voor de mensen die denken dat we rijk zijn of zo: het grootste deel van mijn leven hebben we een inkomen gehad dat onder modaal lag. Maar wel altijd gespaard, gewoon automatisch laten afschrijven zodra het geld elke maand binnenkwam. Geld dat je niet ziet is er niet, maar het groeit dan wel op die spaarrekening. En verder ook vooral: geen geld uitgeven dat er niet is. Extra's koop je niet zomaar, daar spaar je eerst extra voor.
Je moet elk jaar je verzekering opnieuw bekijken want begrafenissen veranderen elk jaar ook in prijs. Wij hebben een deel natura en een deel geld. Volgens mij 7000 euro natura en 2000 a 3000 geld. Maar goed, mijn moeder heeft een keer voor iemand een begrafenis moeten regelen die had maar 2000 euro. En dat is ook gelukt en heel mooi geworden. Het zou mij niks uitmaken. Wij betalen geloof ik 24 euro per maand
Dat jij je geld in een ouwe sok wilt stoppen, dat is prima. En je hebt helemaal gelijk dat die verzekeringen ontzettend veel aan ons verdienen. Maar Cygnet en jij moeten anderen niet bestempelen met een 'gebrek aan discipline'. Je bent niet op de hoogte van een ander zijn/haar situatie. Lekker makkelijk oordelen als je misschien zelf goed in de slappe was zit. Als minder bedeelde hier in Nederland kun je geen aanspraak maken op sociale dienst, voedselbank o.i.d als je wel 10.000 euro op je rekening hebt staan voor een uitvaart. Laat staan een huis huren. Dus niet gaan roepen over gebreken en dergelijke.
@Kipjetok.. je leest iets wat ik niet gezegd heb. Ik heb een paar dingen gezegd: - je moet je alleen verzekeren voor zaken die je niet zelf kunt betalen (een uitvaart kan daar heel goed onder vallen) - je moet heel goed weten WAT je verzekert en wat de verzekering uitkeert - je moet je realiseren dat wanneer je niet voortijdig komt te overlijden, de verzekering vooral heel duur is en veel minder oplevert dan het je gekost heeft en veel minder oplevert dan wanneer je dezelfde periode HETZELFDE gespaard zou hebben als je aan premie betaald hebt - uitvaartverzekeringen zijn voor iemand met een inkomen wat op modaal of hoger ligt over het algemeen geen noodzaak (behalve als er reden is om aan te nemen dat iemand voortijdig zal overlijden: gevaarlijk beroep of hobby, genetische aandoening etc) Nergens heb ik het nemen van een verzekering een gebrek genoemd. Wel vind ik het onvermogen om te sparen (wanneer je daar dus de financiële mogelijkheid WEL toe hebt maar niet doet omdat je je geld liever uitgeeft aan andere dingen) een gebrek (onvermogen = gebrek). Als je financiële situatie het niet toelaat (werkelijk niet toelaat) dan is het natuurlijk gewoon wat anders. Ik vind dat mensen zich vooral aangesproken voelen door slecht lezen. Een uitvaartverzekering KAN heel handig zijn maar wordt in de meeste gevallen onnodig afgesloten (en dat is een feit, niet verzonnnen).
Als je nou even goed had gelezen dan had je gezien dat ik het grootste deel van mijn leven (en ik ben een tikkie ouder dan jij, ik ga al aardig richting pensioen) onder modaal heb verdiend, waarvan trouwens een fikse tijd onder de bijstandsnorm. Maar ik wilde uit principe geen uitkering aanvragen (heb ik ook nooit gedaan). Al die tijd is het me gelukt om, al waren het maar kleine bedragen, geld opzij te zetten. Al was het maar 5 gulden per maand, ik zorgde dat ik altijd spaarde. En dat ging dan op de dag dat het geld binnenkwam op een spaarrekening, zodat ik het geld eigenlijk nooit 'zag'. Dat ik nu eindelijk zoveel slappe was heb dat ik niet meteen hoef te schrikken als de wasmachine het begeeft is het gevolg van sparen, de afgelopen 30 jaar. Ik vind het persoonlijk echt een gebrek aan discipline als het je nog niet eens lukt om 3 euro per maand apart te zetten. Al zet je gewoon het statiegeld dat je bij de winkel ophaalt apart. 3 euro komt neer op 3 flessen cola per maand minder...als je een automatische afschrijving regelt dan merk je niet eens dat je spaart!