Pff, dat opvoeden valt mij ook even vies tegen zeg. Vooral als ik even -heeel even maar- iets voor mezelf wil doen. Please, mag het alsjeblieft? Nee dus. Mama achter de pc? Lekker aan de snoeren trekken, dingen uit de prullenbak vissen en tegen de lamp rammen. *zucht* Ik dacht dat ik best veel geduld had maar ook dat valt tegen Ik weet best hoe het 'hoort' maar in de praktijk werkt het toch anders (bij je eigen kind..) Dussuh, opvoeddilemma's suck ass big time!
Ja...het is een fase...en die gaat inderdaad weer voorbij. Maar op momenten als deze wordt je echt weer bij de les geroepen of je nou wilt of niet. En denk je wat doe ik eigenlijk, wat wil ik, wat wil zij, komen we daar zo aan tegemoet? En soms heb ik daar dan ff geen behoefte aan. Maarja ze ligt nu lekker te slapen dus mama kan ff nadenken.
Ik heb toevallig gister een gesprek gehad met de wijkverpleegkundigen omdat mijn zoontje (14mnd) een ontzettende deugniet is en heel druk. Ze zeiden dat kindjes van deze leeftijd niet kunnen redeneren. Dus als ze iets doen wat niet mag en jij reageert daar op weten ze de volgende keer niet op voorhand dat er een consequentie aan verbonden zit als ze het weer willen doen. Dus ik vind het heel lastig hoe ik hier mee om moet gaan. Ik denk hierdoor voor mij dat een strafhoekje nog niet echt zin heeft, wel blijven volhouden met aangeven dat iets niet mag natuurlijk! Lastige leeftijd.... Nu al hahaha...
Jeetje gelukkig zijn de meeste kinderen hetzelfde qua uitdagen Demi gaat ook heel hard huilen als iets niet mag, soms zo dat ze echt even van de kaart raakt.. als ik naar haar toe ga om te troosten wordt ze alleen maar bozer !! Als iets echt niet mag en ze wordt daar boos om dan laat ik haar gewoon even uitrazen.. ongeveer 5 minuutjes, dan ga ik naar haar toe om te troosten / goed te maken en als dat niet lukt dan leid ik haar af met een speeltje of even wat drinken.. Maar van de week waren we in de apotheek en mocht ze van mij niet aan zo'n folderrek zitten. En telkens met die vingertjes het bíjna aanraken en dan haar handjes onder d'r okseltjes steken en heel ondeugend lachen naar mij en 2 oma'tjes die achter mij zaten.. Ze heeft dus wel heel goed door wanneer iets niet mag (Had toen al minstens 10 x op een aardige manier nee gezegd..) Wat ik in Demi's horoscoop las ik dat het voor Leeuw-kindjes beter is om iets te verbieden en tegelijkertijd te laten zien dat je van ze houdt.. en hoewel ik hier helemaal niet in geloof werkt het bij mij wel !! Dus op een aardige / grappige manier iets verbieden werkt bij mij beter dan boos worden.. (PS: Ik deed het al een tijdje zo en las pas vanmorgen bij toeval die horoscoop hoor.....)
Wij zijn ook vanaf de 13 maanden ongeveer met de "supernanny methode" bezig. Dus 2 keer waarschuwen en de 3e keer in de hoek, 1 minuut. En als ie wegkruipt hem terugzetten, niks tegen hem zeggen dan. Hoe hard hij ook huilt! Na een minuut gaan we hem dan halen en zeggen dat wat ie aan het doen was stout was en dat ie dat niet meer mag doen. Dan kusje en weer verder spelen. Commentaar dat we kregen! Dat ie nog veel te jong was enzo, maar hij bleef heeel goed zitten en naar ons idee wist ie verdomt goed dat ie fout zat! Als ze iets willen hebben en je zegt "nee" beginnen ze ook te mopperen, dus als je ze corrigeert met nee snappen ze dat toch ook?? Ik denk dat ze je goed doorheeft, maar zou ook idd een andere strafhoek zoeken dan de box.
Mij is verteld om een kind niet in de box neer te zetten als hij iets heeft gedaan wat niet mag...Een box is om in te spelen en moet daarom ook leuk blijven.Anders wil ze dadelijk niet meer in de box omdat ze niet weet of het nou leuk hoort te zijn of niet. Kun je niet een ander plekje in huis verzinnen waar ze heen moet als ze straf krijgt?Bijvoorbeeld de gang of iets anders...Veel succes ermee