toeschietreflex is weg?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door gonzo, 8 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gonzo

gonzo Actief lid

25 sep 2006
    254
    0
    0
    Ik heb een beetje vreemd probleem op het moment. Sinds afgelopen zaterdag drinkt mijn zoontje niet genoeg aan de borst waardoor de melkproductie logischerwijs terugloopt. Om dit verder te voorkomen ben ik hem heel vaak aan gaan leggen en als hij slecht dronk tussendoor gaan kolven.

Gelukkig is mijn melkproductie weer enigszins op pijl, maar nu komt het vreemde, ik krijg voldoende toeschietreflex als ik kolf, maar niet meer als de baby aan mijn borst drinkt...ik vind dit erg vreemd en frustrerend. Na drie dagen de baby continu te hebben aangelegd blijft dit probleem. De baby wordt heel gefrustreerd en gaat met zijn armpjes slaan en huilen en aan zijn knuistjes zuigen want hij heeft honger. Ik geef hem dan maar afgekolfde borstvoeding bij, maar ben zodoende de hele dag bezig met kolven en voeden.

Tot nu toe kreeg ik altijd gelijk een toeschietreflex toen ik hem ging voeden, dan liep de melk al voordat ik hem aan de borst had en bleef komen. Hoe kan dit ineens veranderen en nog belangrijker hoe krijg ik dit terug?

Ik hoop dat u mij kunt helpen...

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Let er goed op dat je kind goed aan de borst ligt. wanneer het kind de tepel niet ver genoeg in de mond heeft kan het wel zuigen maar zonder resultaat.
    verder kun je voor dat je je kind aan legt even kolven tot je melk toeschiet en leg dan je kind aan. op dat moment loopt de melk al.
    wanneer het toeschietreflex weg blijft en je hebt uitgesloten dat het geen verkeerde aanlegmethode is dan kun je bij de apotheek altijd nog een neusspray halen die kan helpen bij het toeschietreflex.

ga echter niet teveel rommelen met de voeding. probeer het kind aan te leggen op de tijden dat het normaal ook ad. wanneer het kind zich een keer iets eerder meld leg je hem eerder aan, anders is dit niet nodig. ga ook niet teveel afgekolfde melk na geven, hierdoor is het kind langer verzadigd, komt dus niet zo snel voor een voeding en loopt je voeding weer terug.

3. gonzo

gonzo Actief lid

25 sep 2006
    254
    0
    0
    Sinds gisterenavond is Thijs weer begonnen bv beter te drinken, vannacht gelukkig ook. Maar nu weer een nieuwe wending - de eerste borst drinkt hij vrij aardig leeg, daarna ga ik hem verschonen en biedt hem de tweede borst aan - hij gaat dan krijsen, slaan, etc. en pakt de borst wel, maar heel even, en dan is hij echt ontroostbaar :cry:

Nu rook ik vanmiddag in zijn mondje een hele zure geur, wat ik trouwens wel eens vaker rook. Zou het kunnen dat hij, nadat hij één borst leeg heeft gedronken (en tussendoor verschoond is), het zuur krijgt als ik hem in de borstvoedinghouding leg voor de volgende borst? Kan ik daar iets aan doen als dat zo zou zijn?

Alvast weer bedankt voor uw reactie!

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    dit kan zeker. soms is het even zoeken wat het beste werkt. je kunt een kind verschonen als het wakker word en daarna voeden. echter veel kinderen vallen naar 1 borst in slaap en zijn moeilijk weer wakker te krijgen voor de tweede borst. de eerste weken wil je graag beide kanten zo vaak mogelijk stimuleren dus wordt er wel eens aangeraden om tussendoor te verschonen. echter wanneer een kind goed drinkt uit de eerste borst en zijn buikje al aardig vol heeft en je gaat hem dan verschonen kan het zijn dat door het bewegen, benen omhoog enz. een kind gaat spugen of eventueel alleen maar wat voeding omhoog komt. dit kan ook vervelend zijn voor een kind. vandaar dat je dan toch kunt proberen om nu eens voor de voeding te verschonen.

Deel Deze Pagina