Overbeharing bij kleuter

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Meandor, Jan 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meandor

Meandor Bekend lid

Jan 9, 2011
    906
    0
    0
    Friesland
    Zit hier al een tijdje mee, dus ga het nu toch maar eens plaatsen hier, misschien dat er iemand is die wat advies/ervaring heeft!

Mijn dochter is 3, bijna 4.. Blonde krullen, bruine ogen.. echt een prachtige meid (uitereaard zegt elke moeder dit, maar toch! ;)) Wat ze altijd al gehad heeft, van baby af aan, is flink wat haar.. Op dr rug heeft ze een vachtje waarvan iedereen zei dat het wel over zou gaan. Het enige wat er verander is in die 4 jaar is dat het blond is en niet meer donker, maar het vachtje zit dr nog steeds. Over dr hele rug blond pluishaar.. vooral bovenin ist erg.
    Nou is dat niet alles.. ook op haar kinnetje in bovenin dr nek zit een soort baardje. Niet zo erg als op dr rug maar ik zie de kleine blonde haartjes echt goed zitten.

Weet niet of ik me druk maak om niks. Maar zie nu al hele doomscenario's voor me.. straks als ze ouder wordt wordt dr haar vast donkerder, is bij mij ook zo.. wat nou als dr vachtje en baardje ook zo worden? Klinkt allemaal misschien wat stom en lachwekkend, maar maak me er soms echt wat zorgen om. Zie al hele pestpraktijken voor me in de kleedkamers enzo..

Hoor wel eens dat het ook door voeding kan komen, maar wat precies kan weer niemand me vertellen..

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dit zou ik toch eens voorleggen bij huisarts/cb arts. net wie je prettiger en beter vind. als het wel voeding zou kunnen zijn dan kan je dan ook door naar dietiste. dit is denk ik heel lastig via de comp.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Mijn nichtje van 5 heeft dit ook, ze is donker (haarkleur) ouders ook gewoon Nerderlands. Ik dacht altijd dat het vanzelf weg gaat... volgens mij denkt mijn zus dit ook.
    Ik zal haar eens vragen of ze dit zeker weet...
    Je doet er toch niks aan, denk ik. Snap wel dat je er mee in je maag zit hoor!

4. Meandor

Meandor Bekend lid

Jan 9, 2011
    906
    0
    0
    Friesland
    Heb een beetje een nare huisarts die me meestal wegkijkt als ik langskom. Wilde dus eerst wat advies hier vragen voor ik m bel! ;)
    CB komt ze (gelukkig) niet meer. Laatste keer paar weken geleden gehad en toen dom genoeg dit niet aangekaart..

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Denk niet dat het aan voeding ligt,zeker niet als ze het van baby aan al heeft.

Denk dat het meer hormonaal/erfelijks is.

6. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Pff<moeilijk. Ik epileer en hars zelf ook al vanaf groep7. Ik denk niet dat het makkelijk zelf weggaat. Het is niet leuk,nee, maar misschien blijft t wel blond? Bij mij begonnen andere kinderen er af en toe over vanaf dat ik een jaar of tien was, maar toen was ik mezelf er al wel van bewust...

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik zou er toch mee naar de huisarts gaan. Een leerling vann mij had dit ook. Moeder heeft er nooit echt wat achter gezocht, maar dat meisje bleek uiteindelijk wel iets te hebben. Ik weet niet meer wat, het was op zich niet iets heel ernstigs. En lichaamsbeharing op jonge leeftijd zal echt niet altijd op een medisch probleem duiden, maar het kan dus wel. Bij dat meisje ging het vooral om haar op de rug.

8. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Ik lees dat je je niet op je gemak voelt bij je huisarts. Voel je vrij om iemand anders te kiezen! Het lijkt mij voor jezelf prettiger.

Poeh, haartjes ik heb er geen verstand van. Als ze (veel) ouder is kan het misschien met laser behandelt worden. Misschien toch een doorverwijzing naar de dermatoloog? Al is het maar voor wat informatie.

Wel vervelend voor jullie. Ik vind het goed van je dat je het bericht hier plaatst. Ik hoop dat iemand iets schrijft waar je echt wat aan hebt.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier zelf ook last van... Bij kwam het opzetten na allergische reactie op een inenting overigens.
    En op de lagere school had ik inderdaad echt een vachtje.
    Gelukkig wel hoogblond maarja.. Echt leuk was het niet.

En ja het is nu veel minder. Haarzakjes zitten veel verder uit elkaar du het is echt minder maar nog steeds relatief lang.
    Geen idee wat je er aan kunt doen overigens.

Enige nuttige wat ik kan bedenken is uitzoeken wat wel een fijne arts is en gauw overstappen. De goede man is er niet om je de deur weer uit te kijken maar om te helpen en indien nodig een luisterend oor te bieden.

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    onze oudste heeft dat ook. Hij moet volgende week weer eens naar de kinderarts. zal het eens aan haar vragen.

11. bwoe

bwoe Actief lid

Jun 14, 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een dochter met overbeharing. Ze heeft voornamelijk op haar rug een vachtje, doorlopend tot halverwege haar bovenarmen. Daarbij heeft ze ook 'dons' vanaf haar haargrens tot aan haar wenkbrauwen (veel minder dan bijv op rug/armen). Mijn dochter is ook blond en heeft bruine ogen en haar haartjes zijn in de winter toch ook iets donker...

Ik heb het wel nagevraagd bij zowel CB als mijn huisarts. Beiden zeiden ze dat het niet meer over zou gaan en het bij haar hoort. Ik moet volgende week met mijn dochter naar de kinderarts (andere reden) en daar ga ik het ook navragen. Mochten daar bijzondere tips/oorzaken naar voren komen dan laat ik het hier weten!

Share This Page