Verwijzing nodig voor poging 2 IVF?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jolandadjk, 16 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolandadjk

Jolandadjk Fanatiek lid

22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Afgelopen vrijdag heb ik gebeld met het ziekenhuis voor het maken van een afspraak voor een nieuwe poging IVF na een MA bij 9 weken (cryo tp in december, bij 7 weken een kloppend hartje, bij 9 weken was deze (net) gestopt, natuurlijke miskraam afgewacht welke heeft plaatsgevonden bij 12/13 weken). Nu werd aangegeven dat ik eerst moet zorgen voor een verwijzing. Ik was hier nogal verbaasd over, dit zou voor ons poging 2 worden, daar er voor 12 weken niet gesproken wordt van een doorgaande zwangerschap.

Wie heeft hier ervaring mee? Moesten jullie voor poging 2 ook een nieuwe verwijzing hebben?

2. Moess

Moess Niet meer actief

Wat verdrietig dat het fout gegaan is!

Bij ons heeft poging 1 niet tot een zwangerschap geleid. Het enige wat echt moest voordat ik aan poging 2 kon beginnen was een evaluatie van poging 1 met de behandelend arts. Om te kijken of alles goed was gegaan met medicatie etc. De arts moest ook goedkeuring geven maar dat was gewoon telefonisch geregeld.

Vanuit waar moet er een verwijzing komen en wie moet die verwijzing vervolgens krijgen?

3. Jolandadjk

Jolandadjk Fanatiek lid

22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    De telefoniste gaf aan dat het moet voor de verzekering. Ik had eerder ook begrepen dat we alleen een gesprek moesten met de arts (evaluatie vorige poging en behandelplan bespreken nieuwe poging, daar wilde ik de afspraak ook voor maken), maar nu blijkt dus dat ik een verwijzing moet regelen. Ik heb ook aangegeven dat ik een miskraam heb gehad (en dat daarmee eigenlijk poging 1 'mislukt' is), maar ze bleef zeggen dat ik die verwijzing echt eerst moet hebben. Dus ik ga straks maar bellen met de huisarts...
    Het enige dat ik kan bedenken is dat het opnieuw poging 1 is vanwege het ontstaan van een zwangerschap, maar volgens de regels van de verzekering is dat pas bij een doorgaande zwangerschap van 12 weken (10 weken na bevruchting). Dus daar rekenen we zelf niet op.

Ik baalde vrijdag wel enorm, kan (na een lange nasleep van de miskraam) en wil je eindelijk door, gaat dat weer niet makkelijk. Maar goed, hopelijk is het straks snel geregeld en kunnen we verder...

4. Moess

Moess Niet meer actief

Ik vind het ook heel raar dat dit via de huisarts moet. Ik heb vanaf de eerste verwijzing de huisarts niet meer gezien. Werd steeds door gynaecologen doorverwezen..

5. Jolandadjk

Jolandadjk Fanatiek lid

22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Door jouw reactie toch maar opnieuw contact gezocht met het ziekenhuis (via het patiëntenportaal), blijkt dat ze me bij de poli geen goede info hebben gegeven. Er is inderdaad geen verwijzing nodig... Ik ga vandaag bellen met de IVF receptie om te checken of ik eerder terecht kan (moet anders nog 3 weken wachten en dan zal het erom spannen of we direct kunnen starten). Dank voor je reactie.

Deel Deze Pagina