Behandeling spinnenfobie

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 11 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ben echt doodsbang voor spinnen. Mijn angst is voornamelijk gericht op van die grote renspinnen, die zonder waarschuwing ;) onder je bank vandaan komen gesprint.

Het heeft inmiddels zulke extreme vormen aangenomen dat ik al misselijk word als het gespreksonderwerp op spinnen komt. Laat staan dat ik er een plaatje van zie, of...oh HORROR...er 1 in levende lijve tegenkom. Ik raak in paniek en word dan echt onwel (zweten, duizelig, misselijk) en vlucht de ruimte waar het monster zich bevindt uit en ga niet terug voor iemand hem/haar heeft vermorzeld. In de spinnentijd voel ik me zo ellendig. Ik durf niet op sokken in huis te lopen en vind het soms zelfs eng om te gaan slapen...zo'n monster zou me zomaar wel eens kunnen besluipen in het holst van de nacht. I know...het slaat nergens op, maar ik kan mijn gedachten hierover niet begrenzen/beheersen en het wordt met het jaar erger.

Ook als ik maar denk dat iets kriebelends aan bijv. mijn been wel eens een spin zou kunnen zijn raak ik in paniek.

Nou ja, al met al...ik moet er eigenlijk eens iets aan gaan doen, want ik vind het verre van normaal hoe ik reageer en ik ben bang dat ik mijn kinderen aansteek met deze fobie. Alleen....ik durf niet :). Ik ben zooooo bang dat ik uiteindelijk een spin moet aanraken ofzo *HUIL*.

Iemand hier die ervaring heeft met het behandelen van een spinnen- of andere beestjesfobie? Hoe was het? Heeft het geholpen? Ben je blij dat je het gedaan hebt?

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Meid, heeeeel herkenbaar :( En ook ik durf niet, want ik ben ook bang dat ik dan zo'n beest moet aanraken brrrr, ik lees dus mee, misschien is er iemand die er ervaring mee heeft.

3. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Inderdaad heel herkenbaar!! Ik lees ook graag mee...

4. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Heeeeel herkenbaar!!!

Maar weet dat therapie idd inhoud dat je spinnen moet zien aanraken ;)

Dus ik begin daar niet aan :) ik speel liever struisvogel!

5. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Daar is nu heel vaak een programma over op TLC volgens mij. Bij die mensen helpt het allemaal heel erg goed. Vervelend dat je er last van hebt. Ik vind angst altijd erger dan hetgeen waar je bang voor bent.... (tenzij het over doodgaan gaat ofzo natuurlijk) Dus het is zeker de moeite waard om er iets aan te doen.

6. Bayeux12

Bayeux12 Actief lid

11 dec 2012
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een fobie, maar dan voor kikkers en padden. Het neemt echt hele extreme vormen aan. Ik heb een adem therapie gedaan, dan moest ik in het gras gaan staan en niet naar beneden kijken en op mijn adem letten. Dat werkte niet, het is alleen maar erger geworden. Ik ben ook op zoek naar een goede therapie omdat het mijn leven beinvloed..

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    herkenbaar. maar ik ga het wel doen. ben er helemaal klaar mee.
    ik ben totaal niet bang aangelegd, heb weinig angsten, behalve deze dus.
    er zit al wekenlang een zwarte spin langs de deurpost van de buitendeur. s avonds durf ik geen luier weg te gooien, bang dat dat kreng naar binnen hupst.
    en het stomme is, als mn man thuis is, zit ie er nooit.

heb het helemaal gehad met die beesten en wil ze zelf door kunnen maken.
    kleine spinnetjes geen probleem, maar zodra ze een kleurtje krijgen is bij mij de liefde over.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ohhhhh wat erg :$:$

Kleine spinnetjes "gaat" nog, weet je wat ik altijd moeilijk vind: ik durf niet onder een kast met mijn hand om schoon te maken, of andere plekken waar ik bang ben dat er een spin zou kunnen zitten, dat moet mijn man altijd doen en die kan er soms best wel eens boos om zijn : jij ook altijd met je spinnen, of als hij er weer eens 1 moet vangen, bah enge griezels :$

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik ga echt geen spin aanraken! dan nog liever die fobie! brrr

ik voed mn zoontje wel op tot spider-killer, dan heb ik 2 venten in huis die dat wel voor me doen

10. Amethist

Nou, ik heb inmiddels niet liever de fobie. Ik ben het zat om zooooo bang te zijn en me ziek te voelen als ik er 1 zie.

Ik heb voor kerst een spinnenvanger gekregen :cool: en daar zat een nepspin bij...nou echt...ik dacht dat ik moest overgeven...

Ik weet zeker dat het nóg erger zal worden, want het wordt elk jaar erger en waar eindigt het dan? Het begint nu mijn leven al te beïnvloeden en ik vind dat echt ongezond. Niet alleen voor mezelf, maar vooral voor mijn kinderen...

11. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

30 okt 2012
    1.027
    0
    0
    Ik heb er ook last van. Als ik er 1 zie dan verstijf ik helemaal en word ook niet goed. Gelukkig hebben we boven ook een wc en als er beneden een spin bij de wc zit ging ik dan ook voorlopig daar niet naartoe. Nu stofzuig ik iedere dan op de wc ook onder het wasbakje voor de zekerheid en in de hoekjes zodat het beperkt blijft. Voor een paar maanden geleden kwam ik uit de berging en voelde iets kriebelen in mijn gezicht. Ik dacht eerst nog dat het een pluk haar was en veegde dat weg maar het kriebelde toen weer. Bleek ik een vieze dikke spin in mijn gezicht te hebben. Toen ik het voor de 2e keer voelde kriebelen heb ik een veeg gegeven waardoor die op de grond viel en het eerste wat in me opkwam was erop trappen. Omdat ik veel alleen thuis ben vind ik het nog erger. Nu ben ik gelukkig al zover dat als ik er 1 boven in de hoek zie zitten het wel goed vind zolang die daar maar blijft en zich niet verroert. Als ze aan de wandel gaan zet ik het op het gillen en heb ik het hart in m'n keel zitten en kan dan de eerste 5 min niet ophouden met trillen.

12. verrassingsei

verrassingsei Fanatiek lid

24 jan 2010
    1.751
    0
    0
    Hier werkt EMDR heel goed voor!
    Zelf heb ik ook een onwijze spinnenangst gehad die heel erg extreme vormen heeft aangenomen.
    Nu heb ik daar specefiek EMDR op gedaan en is mijn angst al een heel stuk minder.
    Durf zelfs kleine spinnetjes zelf te pakken en buiten te zetten.
    Helemaal er af ben ik (nog) niet, maar dat is omdat ik zelf niet verder ben gegaan door omstandigheden.
    Maar ik ben zeker al 80% minder bang als eerst ;)

13. Amethist

@ Verrassingsei: Wat is EMDR? Fijn dat je er grotendeels vanaf bent.

14. verrassingsei

verrassingsei Fanatiek lid

24 jan 2010
    1.751
    0
    0
    @Amethist: Vereniging EMDR Nederland. EMDR, voor mensen die een trauma of verlies te verwerken hebben. hier staat alles heel goed uitgelegd.
    Kort uitgelegd wordt je remslaap na gebootst waardoor je 'droomt' en je dingen verwerkt.
    Je hersenen worden dan weer gesynchroniseerd (pffff wat een woord hahaha).
    Werkt natuurlijk niet alleen op spinnen angst maar voor vele fobieeen en nare gebeurtenissen.
    Wordt ook toegepast bij bijvoorbeeld het GGZ.
    Dus het is niet iets uit de alternatieve hoek (niet dat ik daar iets mis mee vind, maar niet iedereen durft het dan aan).

Ben er ook erg blij mee dat ik nu naar een spin kan kijken zonder zowat te moeten spugen van angst en dat mijn hart in mijn keel zit en mijn spanningslevel tot het plafond!

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Oh, ik zat een paar dagen geleden t.v. te kijken voor het slapen gaan, was bij TLC ook een meisje met een spinnenfobie. Ze was er na die therapie vanaf, maar ik heb er natuurlijk weer eng over gedroomd.
    Zou zoiets ook wel willen hoor, maar waar kun je dan terecht, moet de huisarts je doorsturen?
    Ik ben ook echt heel bang voor ze. Gaat wel iets beter dan een paar jaar geleden (ik durf ze nu op te zuigen met de stofzuiger en kleintjes met een stuk keukenrol weg te halen), maar een tijdje terug zat er eentje op mijn broek en dan ga ik helemaal over mijn toeren, soms tot huilen aan toe.
    Ik vind grondspinnen/rioolspinnen walgelijk, maar ook die hooiwagens, vooral omdat die zo raar wielen op hun poten. Een kruisspin loopt gewoon, een hooiwagen knakt en wiebelt, echt walgelijk.

16. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Een vriendin van mij is klinisch psycholoog en therapeut en bij haar instelling bieden ze 3 daagse trainingen aan om van je fobie af te komen (ongeveer 300 euro). Volgens haar komt ongeveer 85-90% (grotendeels) van de angst af. Onderdeel van de therapie is inderdaad wel dat je ook spinnen aanraakt, maar dit wordt heel rustig opgebouwd en je doet dit niet zolang je nog doodsbang bent.

Ik heb zelf ook een extreme spinnenfobie, die er zelfs toe leidt dat ik bepaalde vakantiebestemmingen mijd (ik durf niet naar Australië vanwege de Huntsmen spinnen...)en vaak niet meega op leuke excursies op vakantie. Ik wil deze therapie al jáaren volgen, maar heb nooit het gevoel dat ik me kan veroorloven om er 3 dagen aan te besteden;). Maar ik denk dat ik het uiteindelijk toch maar eens ga doen.

17. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    En waarom moet ik dat met mijn spinnenfobie dan toch weer gaan opzoeken.:$

18. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Haha, griezels zijn het, hè ;).

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik ben al met al een maand of 8 in Australië geweest. Zo'n beetje aan alle kanten van het land geweest en ik kwam juist heel weinig spinnen tegen over het algemeen.
    Tot de bus een keer een plas-stop maakte in de bushbush ergens in het noorden waar het nogal warm en vochtig is. Nou, op die w.c. hingen echt wel 70 spinnen, ze waren ook nog eens groen. Zo ranzig, op de grond lagen allemaal vertrapte exemplaren en ze bungelden aan het plafond, hingen aan het toiletpapier...brrr. Ik moest zo nodig dat ik echt mijn verstand op 0 heb gezet en toch maar ben gegaan. Verschrikkelijk. Al vind ik het nog knap dat ik ben gegaan.

20. Amethist

@ Nana: Laat ik die spin nou maar eens NIET, ik herhaal NIET, opzoeken ;).
    Kunnen we mooi samen in therapie :D.

Deel Deze Pagina