behandeling zh voor de groei! (wie nog meer kleine peuter/kleuter)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rensje, 12 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ah, Brabant...in het zuiden van Nederland waren traditioneel de mensen korter als in het noorden.
    Zoals ik al schreef, wel ervaring met onderzoeken, niet met de hormonen.
    Mijn tante heeft sinds eind jaren 60 gewerkt in team dat werkte aan de ontwikkeling van groeihormonen. Op grond van wat zij vertelde, nee liever niet.

2. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

@ Dirksmama, nu ben ik wel heel benieuwd wat je tante er dan over vertelde?

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou ze was heel blij toen ze zo ver waren dat ze het konden laten maken door genetisch gemanipuleerde bacterien, ergens begin jaren 80. Voor die tijd werd het uit de hypofyse van overleden mensen gehaald die hun lichaam aan de wetenschap gegeven hadden.
    Maar zij vond het gebruik toch iets wat je echt moest reserveren voor echt ernstige extreme gevallen, omdat de lange termijn effecten gewoon weg nog niet onderzocht konden worden. Helaas kan ik het haar verder niet meer vragen, ze begrijpt niets meer.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind 1.60 ook niet bijzonder klein, zeker niet om groeihormonen te gaan gebruiken..??

Mijn moeder is 1.54 en mijn zusje nog wat kleiner. Zij is ook onder behandeling/controle geweest, maar heeft geen groeihormonen gehad.
    Echt klein en de overweging tot groeihormonen zou ik persoonlijk pas maken als de verwachting is dat je rond of onder de 1.50 blijft (voor een vrouw). Daarboven vind ik het klein, maar acceptabel. Het is soms lastig, soms juist handig, maar echt geen ramp.

5. adi

adi Niet meer actief

precies, zo staan wij er ook in voor onze dochter.

ts heeft een zoontje, dat is natuurlijk net anders. Ik hoop dat mijn zoon toch minstens 1,7m gaat worden.

6. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    wij zijn allebei aan de kleine kant maar het is niet normaal dat hij zo klein is. Nu heeft hij sinds november klachten (lichamelijk) en hebben ze alle soorten van groeicurves naast elkaar gelegd en zien ze dus vanaf z'n eerste jaar een gestage afdaling in gewicht en lengte :(
    Ze denken nu dat het vanaf z'n eerste jaar is gaan spelen maar nu pas openbaar komt. Hij heeft nl heel veel diarree, buikpijnklachten, moeheid etc. Heeft al gigantisch veel onderzoeken gehad en ze zijn nu in het WKZ bezig richting taaislijm/alvleesklier.
    Voor een meisje vind ik het iets minder erg om klein te zijn, heb er zelf nooit moeite mee gehad. Maar voor een jongen is het niet zo leuk, manlief zelf geeft ook altijd aan dat ie er van baalt.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Gaat het om A? Wat waren ook alweer de verhoudingen? En is coeliakie al eenss getest? Dat vertraagd ook de groei icm diarree of obstipatie etc.

8. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Heb je het tegen mij? :)
    Nee gaat om H in dat geval .. Coeliakie is al 3x getest omdat ze niet konden geloven dat het dat niet was.. maar het is het echt niet.
    Ontlasting heeft op kweek gestaan ivm vetgehalte. Normaal heeft een kind 4 gram vet per 24 uur in de ontlasting, H heeft 11 gram per 24 uur. Dus dat is wel erg veel vonden ze.

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Sorry had het indd tegen jou. En hoeveel weegt H en de lengte? Als ze echt aan coeliakie denken, er is uit onderzoek gebleken dat 5 procent van de kinderen met coeliakie een negatieve bloeduitslag hebben. Dat het dus pas na een biopt zichtbaar wordt en niet in het bloed. Misschien goed om dat in je achterhoofd te houden als er verder niks gevonden wordt.

Oh en dat vet percentage? Wat zegt dat normaal gesproken over ontlasting?

10. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hij weegt nu 11,8 kg en is 87 cm. Ja klopt, maar in het wkz zeggen ze dat 99% zeker is dat hij geen coeliakie heeft. Dus denk dat als ze toch een vermoeden hebben van coeliakie dat ze biopt gaan doen. Maar ze hebben die ontlasting op kweek gezet omdat het andere z'huis dacht dat hij misschien taaislijm had, en dan is het eerste onderzoek daarnaar de ontlasting (vetgehalte in ontlasting). Als die negatief zou zijn, zouden ze stoppen. Maar nu is het dus gebleken dat hij wel een hoog vetgehalte heeft. Ze kunnen dus opmaken uit dat vetgehalte dat er iets in zn lichaam niet goed functioneert (alvleesklier, dunne darm maar kan ook dus van taaislijm komen). Ik heb geen idee wat ze nu verder gaan doen. Urine heb ik met spoed vrijdag moeten brengen, ben nu met zo'n dagboek bezig wat hij eet en drinkt. Dat gaat een dietiste berekenen. Maar verder: geen idee!
    Hij plast dus nu weinig tot niets, door de diarree. Wel balen, zo krijg je gelijk weer alle stress terug. Maar ja, t ventje kan er niks aan doen

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wel even realiseren dat we inmiddels 30 (!) jaar verder zijn... de ontwikkelingen in de zorg zijn enorm

12. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

@ Dirksmama, thx voor je antwoord.

Ook wij vinden groeihormonen voor nu nog niet nodig. Ze ze krijgt eerst tussen de 4 en 5 jaar nog een groeihormoontest.
    Bij Lot schatten ze haar lengte nu uiteindelijk dus op 1.50 dus eigenlijk beetje grensgeval.

13. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Klopt, en toch is het pas zeer recent bekend dat groeiremmers tot onvruchtbaarheid kunnen leiden, en rijst nu pas het besef dat pilgebruik tot zeer ernstige vormen van trombose kan leiden, om maar wat te noemen. Alle reden om heel kritisch te blijven tov de medische wetenschap, denk ik dus. Maar dat is TS ook wel, als ik het zo lees.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan denk ik dat je reden genoeg hebt om bij een kinderarts te lopen, eerlijk gezegd is de geringe lengte dan maar een 'bijkomstig' probleem!

15. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoontje is nu bijna 4 en is 95 cm...klein ja maar ik ook! Ik ben in Azie geboren, hier op gergroeid. Mijn man is 1.86, ik 1,50.
    Onze zoon is altijd klein geweest altijd op de -lijn, maar ik heb me er nooit druk om gemaakt. Hij groeit van zelf wel.:)
    En 1,50 is best mee te leven hoor:D ja mensen maken grapjes en in de winkel is het soms lastig. Ik had liever ook 10 cm langer geweest maar mijn ouders wilden mij niet aan de groeihormonen hebben. Die hadden zoiets van al die vrouwen die daar wonen zijn klein.

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik kan je niet echt helpen maar alyssa is ook klein.
    ze is nu 5jaar en is 101cm en weegt ongeveer 16kg.
    we lopen met haar in het ziekenhuis en ze moet 2x per jaar op controle komen omdat er in het wkz niks noemenswaardig gevonden is maar ze haar wel in de gaten willen houden omdat mijn man een skelet afwijking heeft en ze bij haar op foto`s een minimale afwijking hebben gezien bij de knieën.
    ze is in augustus in het wkz geweest en in februari in het ziekenhuis bij ons en ze was 1.5cm gegroeid.
    verder heeft ze gelukkig geen klachten (behalve dat ze zelf gaat zien dat andere kindjes groter zijn maar jonger dan zij), maar als ze weer groeit dan klaagt ze over haar knieën.

mijn advies is blijf er bovenop zitten, laat het goed in de gaten houden en laat je niet wegsturen met de mededeling dat er niks is terwijl je gevoel zegt dat er wel iets is.
    langzaam groeien is niet zo erg, zolang hij maar groeit.
    probeer er zelf niet teveel aandacht op te vestigen, dat maakt het voor je kindje makkelijker.

wij hebben (samen met alyssa) hartelijk gelachen om een foto van alyssa met de langste jongen uit haar klas.

succes ermee.

liefs doris

17. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier een zoon van bijna 3.5 jaar en is 95 cm en 15 kilo.
    Hier zeggen ze daar niks over?
    Hij heeft eetproblemen maar omdat zijn groei en gewichttoename geleidelijk aan gaan vinden ze het best.

Ik ben zelf ook niet groot, 165cm en man 1.83.

18. Sophie201112

19 apr 2013
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik, als leek, denk bij het woord 'groeihormonen' meteen aan vruchtbaarheidsproblemen op latere leeftijd.
    Mijn dochter is ook klein: 78 cm bij 1,5 jaar. En volgens de curve wordt ze dan max. 1.60 (terwijl m'n man lang is).

Tja, ik vind 1,60 geen probleem. En ze kan altijd nog een groeispurt krijgen. En als ze dat niet krijgt, ook okay.

Eigenlijk vind ik het raar om groeihormonen te geven zodat ze (wat meer) voldoet aan het gemiddelde hier. We zijn in Nederland namelijk het langste volk in de wereld.
    Moet mijn dochter daar aan voldoen?
    Vind het een moeilijke vraag.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Caruli, ik vind jouw zoontje niet echt klein. En Sophie, ik vind jouw dochter ook niet klein. Als ik vergelijk met Lisa dan. Maar ik moet volgende week naar het cb, dus ben wel benieuwd wat ze zeggen, want Lisa is niet erg groot (92 cm en 13 kilo), maar ik maak me er geen zorgen over. Ze doet het prima en als ze niet heel groot wordt vind ik dat niet zo'n probleem.

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Wat 'moet' een peuter van 3.5 nou wegen/lang zijn? Tussen hoeveel cm en kilo is normaal? En hoeveel groeien peuters gemiddeld nog per maand of per jaar? Weer niet of hier antwoord op te geven is omdat elk kindje natuurlijk anders groeit maar mijn zoontje heeft heel lang stil gestaan en is ook klein maar nu is hij in de afgelopen maand 2 cm langer geworden. Daar ben ik heel blij mee natuurlijk maar dan vraag ik me nog steeds af hoe lang kindjes van zijn leeftijd ongeveer horen te zijn om een 'gezonde' lengte te hebben. Hij heeft ook bij bmi ernstig ondergewicht staan (net op het randje van ernstig en gewoon ondergewicht).

Deel Deze Pagina