welke draagdoek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door diaan1982, 2 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    onze 2e spruit is op komst,nu ben ik uitgerekend 6weken voordat levi 2word.
    ik wil geen dure duowagen aanschaffen,maar een draagdoek oid,we hebben wel een draagzak ( chicco),maar dat kan niet voor langere tijd.
    nu moet ik er wel bijzeggen dat ik lage rugklachten heb (altijd dus),welke raden jullie mij aan??

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Wil je een geweven draagdoek? Of een rekbare? Met een geweven doek kun je oudere kindjes ook dragen. Als het geknoop niet zo ziet zitten, kun je ook kiezen voor een Soft Structured Carrier. Op het eerste gezicht lijkt het erg op je Chicco, maar het zit zowel voor ouder als kind een stuk comfortabeler. Met mijn Manduca kan ik 4 uur dragen zonder ook maar een spiertje te voelen.

Ik vind zelf de overzichten op www.babybij.nl altijd wel veel verduidelijken. Als je in het menu links een categorie kiest, zie je de verschillen tussen merken doeken en SSC's.

3. Storm

Storm Niet meer actief

Ik heb een rekbare, van Bykay. Bevalt me prima. Mijn zoontje is een buffeltje (inmiddels de 9 kg voorbij) en draagt echt prima. In het begin last gehad van spierpijn in de rug, maar verder helemaal geen last. Het knopen moet je even leren, maar dat had ik na twee keer het filmpje te hebben gezien onder de knie.

4. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik wil wel graag dat kindje kan liggen,en niet alleen rechtop...en moet een beetje makkelijk zijn.
    vraag me wel echt af of dat wel kan met mijn rug,heb namelijk ook bi,en krijg ook een kz waarschijnlijk dus de eerste weken zou waarschijnlijk toch niet kunnen denk ik.
    is een minimonky wat?? zag er wel comfi uit,een geweven doek sluit ik niet helemaal uit.

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik heb een rekbare doek van bykay en twee geweven doeken; een zomerdoek van hoppediz en een normale doek van girasol.
    Die laatste vind ik met stip het fijnst! Hij is lekker zacht, knoopt makkelijk, knelt niet en kan lekker strak.
    De rekbare vind ik het minst fijn omdat die zo veel meerekt en daardoor kreeg ik inderdaad ook spierpijn en rugpijn.

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
  7. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    oeh die lijkt me ook wel wat ja

8. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Je schrijft dat je je kindje liggend wil dragen, maar dat wordt door veel draagconsulenten afgeraden omdat het lastig is je kindje juist te positioneren. Bovendien is het een houding waarin kindjes het benauwd in kunnen krijgen.
    Rechtop dragen kan voor het kind geen kwaad (integendeel, aanbevolen bij reflux!) en is voor de ouder een stuk comfortabeler.

Als je snel en makkelijk wilt, zou ik voor een SSC gaan die vanaf de geboorte te gebruiken is, zoals de Bondolino of de Storchenwiege Carrier. Als je kindje wat groter is, kun je er ook mee rugdragen, handig als je kind in de weg zit met het duwen van de kinderwagen en ideaal in de vakantie. ;)

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik had de tricot slen en ik vond hem heel erg fijn.
    Ik kan me zoontje er nu nog in dragen, maar hij is nu pas 8,3 kg. Ik heb er heel veel in gedragen, omdat hij graag op me wilde slapen, maar ik ook voor de andere kinderen moest zorgen en zo ging dat perfect.

Ik heb hem gebruikt vanaf dat ik geen last meer had van de ks, vanaf een week of 7 geloof ik. En ik heb ook snel last van mijn rug, maar bij de tricot slen had ik er geen last van omdat je tegen je lijf draagt. Ik had ook een soort babybjorn en daar kreeg ik binnen een kwartier al pijn mee in mijn rug.

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    liggend dragen raad ik idd af.. je kind kan problemen krijgen met ademhaling doordat je in de liggende houding het kinnetje op de borst kan drukken waardoor ademhalen dus moeilijk gaat.
    rechtop is een prima houding.. je kindje kan lekker slapen tegen jou aan en je zult merken dat rechtop ook veel lekkerder zit voor jou.

11. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Hoi! Ik heb ook rug- en bekkenklachten en de minimonkey is mij daarom niet goed bevallen, omdat het gewicht dan zegmaar scheef aan je lijf hangt. Ik heb een rekbare doek gehad en dat beviel in het begin heel goed. Met filmpjes op youtube had ik het knopen snel geleerd. Maar omdat ik een vrij dikke tricot doek had, was dat erg warm in de zomer (ik heb het zelf al vrij snel warm en dan ook nog zon lijfje tegen je aan...) Toen heb ik een geweven zomerdoek gekocht en dat beviel ook prima.

Inmiddels hebben we ook een ergonomische drager gekocht: een Manduca. Die vind ik echt helemaal super! Ik draag Steven nu nog op m'n buik, (hij is nu bijna 9 kg) maar als hij groter wordt, ga ik 'm op m'n rug dragen. Op de heup kan ook, maar dat gaat niet met mijn lijf, haha. Bij m'n vriend kan dat wel.

Een goede tip: leen doeken en dragers bij de doekenbieb van babybij. Ik heb gewoon 4 verschillende dragers geleend en ze allemaal een dagje uitgeprobeerd en de fijnste besteld. Het is namelijk zó verschillend bij mensen. Het hangt ook heel erg van je bouw af wat er lekker draagt enzo.

Succes met je keuze!

12. moedertje2010

19 feb 2011
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    #12 moedertje2010, 2 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2011
    hier op de site staat de mini monkey misschien is dat iets???
    mvg een hele trotste mama:):)

13. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    de mini monkey is niet de meest ideale drager.. er zijn zoveel andere dragers die beter zijn voor jou en ook beter voor je kindje

mini monkey is leuk als hangmat in de box.. maar daar kan je ook een draagdoek voor gebruiken
    minimonkey is leuk als ringsling (heupdragen), maar dan kan je beter een ringsling gebruiken omdat je die lekker breed over je schouder kan uittrekken en je dus draagt met groot deel van je lichaam ipv alleen met je nek
    over het liggend dragen van je baby heb ik eerder al iets geschreven

14. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik vind dit trouwens wel een verhelderende foto om het verschil tussen een soft structured carrier en een babybjorn-achtig ding te laten zien.

15. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    iedereen bedankt voor de info!!
    ok dan valt de minimonkey oid al af,wil natuurlijk geen risico lopen.
    hebben jullie ook ervaring met borstvoeding geven en een draagdoek,of zo,n tricot??
    moet je je kindje er dan uit halen? of kun je ook gewoon zo voeden??

16. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Leiden
    Voeden in de draagdoek moet kunnen, maar heb ik zelf nooit gedaan. Er is een website/forum 'dragen en voeden' daar kun je vast tips vinden. En volgens mij stond er in het boek 'Ouderschap vanuit je hart' ook een hoofdstuk over, maar dat boek had ik toen ik pas bevallen was van de bieb geleend, dus ik kan het niet voor je opzoeken :)

17. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Leiden
    Even getest: als je 'voeden in draagdoek' invult op youtube, krijg je een hele rij filmpjes van hoe dat moet in allerlei verschillende doeken/dragers. Daar heb je vast wel iets aan.

Succes!

18. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    thanks!!

19. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Het kán wel, voeden in een draagdoek, maar echt ideaal is het niet, is mijn ervaring. En in de praktijk heb ik het uiteindelijk ook nooit gedaan, hoewel het me vooraf heel handig leek.

Deel Deze Pagina