Ik ben nog niet bevallen, maar ik vraag me een beetje af waar ik de baby overdag moet laten. Voor de eerste maanden heb ik een wiegje gekocht wat bij ons op de slaapkamer komt, dat vind ik een veel fijner idee. Ook overdag wil ik de (pasgeboren) baby niet alleen op zijn/onze kamer leggen, tenzij ik daar ook ben. Nou is het in mijn omgeving best raar om de baby bij je op de slaapkamer te laten slapen en niet in zijn eigen kamer. Nou ga ik natuurlijk ook niet aan iedereen vragen waar zij hun kindje laten slapen, maar de mensen die ik vertel dat ik een apart wiegje heb gekocht voor bij ons op de slaapkamer reageren vrij verbaasd. Op mijn plan om de baby ook overdag niet alleen te laten slapen, wordt eigenlijk ronduit negatief op gereageerd, dat is niet goed, belemmert de groei, te veel prikkels (vooral ook van tv etc.) Toch staat het mij heel erg tegen om een pasgeboren baby alleen te laten slapen in een aparte kamer. Ik wil hier verder geen discussie starten over wat iemand moet doen, maar ben op zoek naar ervaringen van mensen die het op de manier hebben gedaan zoals ik voor ogen heb. Zowel de positieve als negatieve ervaringen. Waar moet ik op letten, waar moet ik rekening mee houden, zijn er bepaalde do's en don'ts? Of informatie die ik daarover kan lezen (een zoektocht op internet leverde niet zoveel op. Is het inderdaad zo dat kinderen overdag die rust en stilte nodig hebben of kan dat ook prima in een draagdoek/reiswieg. (Ik ben dus ook van plan om regelmatig een draagdoek te gebruiken, het is alleen mijn eerste keer, dus geen idee of het bevalt). Hoe merk je het wanneer je kindje inderdaad te veel prikkels krijgt en is de tv aan terwijl baby slaapt inderdaad slecht?
hier slaapt de baby sinds de eerste dag dat hij thuis is overdag beneden in ee box en dat gaat super! zo leert hij ook te slapen met omgevingsgeluiden en het werkt voor ons heel erg goed ik moet wel de radio aanzetten, zet ik die niet aan dan word hij heel snel wakker van elk geluidje, zet ik de radio aan en niet te zacht dan luisterd hij daar naar en valt heerlijk in slaap en ik kan dan alles doen wat ik wil (tv kijken met radio dan haha, stofzuigen, deur open en dicht doen, koken, afwassen,....) zet ik de radio niet aan dan word hij van die dingen wakker het leuke daarvan is dat hij overdag overal goed slaapt, in de auto, wandelwagen, bij mijn ouders thuis,.... misschien komt dat omdat ik hem overdag in de woonkamer laat slapen? snachts wil hij het wel stil hebbem, soms met muziekje van de babyfoon maar meestal helemaal geen geluid, is een gewoonte denk ik
Ik liet mijn baby ook in de box in de woonkamer slapen, of lekker bij mij. Kon ik zelf ook even een tukje doen, languit liggend met baby op m'n buik/borst. Of gewoon zitten kletsen met visite, terwijl de baby in mijn armen lag te slapen. Pasgeboren baby's reageren vaak helemaal niet zo heel goed op echte stilte. In je buik is het een lawaai van jewelste. Ga maar eens met je oor op iemands buik liggen en je weet wat ik bedoel: darmgeborrel, hartslag, bloedgeruis, het is daar nooit stil. Ze slapen vaak heerlijk als je even gaat stofzuigen of wat ander achtergrondgeluid aanzet... Persoonlijk zou ik de tv niet de hele dag aanzetten als m'n baby in de woonkamer is, en ook geen harde muziek. Maar je hoeft het echt niet helemaal stil te maken. (sterker nog: als baby eenmaal slaapt zou ik die tv wel aanzetten, dan slaapt hij en kun jij lekker nog wat kijken... maar niet te hard, en ik neem aan dat de box niet pal voor de tv staat). Doe gewoon wat goed voelt voor jou. Als je merkt dat je baby niet goed tot rust komt in de woonkamer, dan verzin je iets anders. Ieder kind is zo anders.
Hier heeft ie ook in het begin overdag beneden geslapen, in de box (al dan niet op een aankleedkussen) of in de kinderwagenbak of op mij...en 's nachts de eerste paar weken in de kinderwagenbak bij ons op de slaapkamer, dit was ik niet van plan maar hij maakte amper geluid en vond het achteraf toch ook wel heel fijn. Doen waar jij en je kindje je goed bij voelt
Mijn dochter slaapt ook nog steeds bij mij de hele dag beneden. In de kinderwagenbak in de kamer of in de Draagdoek. Ik vindt het nog niets om haar maar alleen op haar kamertje te laten liggen. Het is voor Jou maar ook voor je baby straks toch heerlijk om mama altijd dicht bij haar te hebben. Vooral gedragen worden is voor je baby rustgevend. Mijn dochter ging ook altijd pas mee naar bed zodra wij ook pas naar bed gingen. Sinds 2 weken leg ik haar s avonds in haar wiegje. Ze slaapt ook nog steeds bij ons op de kamer en meestal bij ons in bed. Gewoon doen waar jij jezelf het fijnst bij voelt. Mijn dochter slaapt overal doorheen. Groeit erg goed en is een tevreden meisje. Zij heeft er geen last van om beneden te liggen. Dus die prikkels zal wel meevallen. Hoe moet het dan in alle andere culturen waar de baby s door moeder gedragen worden en ze de hele dag op het land werken. Zolang de baby maar veilig bij moeder is.
Tot ik weer aan het werk moest, sliep ons overdag beneden, in de box of in de kinderwagenbak. Ging hier prima, hij sliep lekker en lang. En ik kon ook gewoon m'n ding doen. En ook tv kijken als ik dat wilde. Vanaf 3 maanden steeds vaker overdag in bed gelegd, maar dat heeft echt wel tot hij bijna 5 maanden was geduurd voordat hij daar overdag ook lekker ging slapen. Maar het moest wel, want de kinderwagenbak werd te klein en in de box wilde hij toen echt niet meer slapen. Doe vooral waar jij je goed bij voelt. volg je gevoel!
Hier heeft hij de eerste 3/4 maanden ongeveer in de kinderwagen in de huiskamer geslapen overdag.. Ik merkte het aan, dat hij wat moeilijker in slaap kwam en maar kort sliep... Toen heb ik m overdag in zn eigen kamer gelegd Ik vind het echt niet raar hoor om je kindje overdag gewoon in de huiskamer te laten.. Vind het eerder raar om m gelijk in zn eigen kamer te doen... Dan zie je je kind nooit.. Aangezien het in het begin natuurlijk heeeeel veel slaapt
Mijn dochter is nu 3 maanden en slaapt s'nachts ook naast mij in haar wiegje. Overdag doet ze een aantal slaapjes in de box of reiswieg/maxi-cosi als we weg zijn. Pas sinds deze maand laat ik haar overdag s'middags even in haar wieg slapen, ik heb dan een babyfoon met camera. Zo kunnen we er beide aan wennen. Ik heb niet het idee dat ze niet goed uitrust als ze op een andere plek dan de wieg slaapt...maar heb ook een redelijk goede slaper. Als ze haar rust niet kan vinden beneden dan merk ik dat, ze wordt dan jengelig. Dan leg ik haar in bed. Denk dat het per kindje verschillend is of ze overprikkeld raken van tv etc...zelf nog niet gemerkt.
Het is ook niet zo dat de tv continu aanstaat, maar wel vrij regelmatig. Ben wat dat betreft ook nog echt een beetje onwetend, maar hoe merk je het als je baby niet goed tot rust komt? Jullie laten de baby dus wel in de box slapen? Het enige wat ik er namelijk wel over kon vinden op internet is dat ze zeggen dat je de baby beter niet in de box kan laten slapen, met als voornaamste reden box is voor spelen en niet voor slapen, maar dat vind ik niet een heel overtuigend argument. De kinderwagen is dan beter...maar heb ook weer ergens gelezen dat het eigenlijk niet goed is om baby langdurig in de kinderwagen te laten slapen (met veiligheid etc.). Maar waar dan wel??
Oh, ik zie dat er ondertussen al heel wat gereageerd is, een aantal vragen is dan ook al beantwoord, bedankt
ik doe het opmijn gevoel en dat is de box, in het begin maakte ik de box wat knusser met een voedingskussen je gaat echt wel merken of je baby wel genoeg rust heeft hoor of overprikkeld word, dat komt vanzelf
hier 2 verschillende kids...onze oudste heeft vanaf de tweede nacht op haar eigen kamer geslapen omdat die zo'n takkeherrie in dr slaap maakt...daar werden we gek van. Ons zoontje is sinds 2 weken naar zn eigen kamertje De oudste heel heeeel lang beneden in de box geslapen, die sliep overal en altijd. De jongste 6 weken en is toen zn dutjes boven gaan doen...in het weekend dan, doordeweek slaapt hij eigenlijk altijd in de kinderwagen ivm de schooltijden, maar dan rijd ik zn wagentje op de gang, want anders is tie zo wakker. Hier dus alles anders...je merkt het vanzelf aan je kindje. Bv snel wakker worden, hazeslaapjes doen, niet uitgerust zijn na een dutje..snel huilen. Dan merk je dat ze overprikkeld zijn.
Bij mijn dochter begon het rond de 6 maanden dat ze in de avond haar rust niet meer kon pakken in de box. Dit uitte zich in jengelen, onrustig woelen, wat overging in huilen. Toen we haar vervolgens in haar bedje legden viel ze wel in slaap. Ik heb haar neergelegd waar ik ben. Soms lag ze in haar wandelwagen omdat ze daar in slaap gevallen was, maar meestal in de box. Het voordeel van in de box vond ik dat ik haar lekker op haar buik en zij kon leggen zonder bang te hoeven zijn dat ze doordraait. Het vaakst lag ze bij mijn man en mij te slapen, lekker de mame en papa honger stillen en lekker knuffelen. Doe gewoon waar je jezelf prettig bij voelt zodra je bevallen bent. Dit werkte voor ons ook het beste.
Hier sliep ze de eerste maanden ook op onze kamer, sterker nog; ze sliep eigenlijk tot 11 maanden bij mij in bed. Vanaf een maand of 6 begon ze de nacht in haar eigen kamer in haar eigen bed, en rond een uur of 2 a 3 werd ze wakker en bleef ze na de voeding naast mij liggen. Vanaf 11 maanden is ze door gaan slapen, dus sindsdien slaapt ze de hele nacht in haar eigen bed. In het begin was slapen geen groot succes; beneden niet, maar boven ook niet, ze sliep eigenlijk alleen als ik haar in slaap wiegde terwijl ze tegen mijn bovenbenen aan lag (dan zat ze dus een beetje rechtop; aangezien ze reflux had, was dat waarschijnlijk de reden waardoor ze rechtop wel sliep). Dus zo zaten we dan samen Vanaf een maand of 6 sliep ze beneden in de kinderwagen, maar nooit langer dan een uurtje. Vanaf 11 maanden sliep ze boven in haar eigen bed, en ging dat ineens uitstekend. Mja, hier heb ik echt mijn dochter gevolgd, ik had van te voren ook niet echt een plan over hoe we het zouden aanpakken; ik zag bv dat mijn nichtje helemaal niet kon slapen in de box, veel te druk, veel te veel te zien, maar haar broertje sliep heerlijk (terwijl zijn zus gewoon rondrende en lawaai maakte). Dus ja, verschilt echt per kind!
Ja, ik moet ook gewoon doen waar ik me zelf het prettigst bij voel. Maar wordt een beetje onzeker van alle negatieve reacties vanuit mijn omgeving, ook van familie die echt wel het beste met mij (en de baby) voor heeft. Ze doen een beetje alsof wat ik wil overdreven is en overbezorgde moeder-achtig. Terwijl het wat mij betreft daar helemaal niet mee te maken heeft, maar gewoon dat het voor mij niet goed voelt om zo'n kleine baby alleen te laten. Die hoort gewoon bij mij, of zijn papa, of bij iemand anders maar niet alleen. Kan ook niet zo goed uitleggen waarom, maar het voelt gewoon natuurlijker. Vanuit mijn omgeving wordt juist gehamerd op de rust en regelmaat (en dat ze dat ook vanuit het consultatiebureau doen?). Krijg een beetje het gevoel dat ik mijn kindje wat tekort doe als ik het op mijn manier doe. Gelukkig las ik hier op het forum al, dat het echt niet zo gek is en dat veel mensen met hun baby op de slaapkamer slapen en ook overdag de baby veel beneden laten slapen. Maar ben nog wel een beetje op zoek naar handvatten, van hoe en wat.
echt op jou gevoel uitgaan, adviezen zijn goed bedoeld maar jij gaat echt je kindje het beste kennen, niet je buurvrouw, je ouders, het cb of het meisje achter de kassa bij de ah, jij gaat je kind het beste kennen en aanvoelen en ga alleen op jouw gevoel af. natuurlijk kan je eens iets proberen wat anderen zeggen maar heb jij er geen goed gevoel bij, niet doen
Hier is het niet gelukt, maar ik wilde ze hier graag de eerste 6 maanden overdag beneden hebben. Bij de oudste had ik nog het gevoel dat ze boven moest slapen na een paar weken. Gelukkig ging dat ook prima maar achteraf had ik het liever anders gewilt. Mijn jongste kon na een paar weken niet meer in slaap komen overdag. Ik droeg haar bij mij en wandelde haar in slaap. Alleen is ze erg prikkelgevoelig en reageerde ze overal op. Ik deed een hoedje over haar ogen zodat ze niks zag maar moest steeds langer wandelen om haar in slaap te krijgen en zodra ik ging zitten werd ze wakker. Niet slapen werd krijsen. Vanaf 3,5 maand slaapt ze overdag boven in het donker. 's Nachts de eerste 6 maanden in de cosleeper. Vanaf toen 's avonds in haar eigen kamertje en als ze voor een voeding kwam bij mij verder. Nu wat wisselend, ze start altijd in haar eigen kamertje en leg haar meestal tegen de ochtend ook daar weer neer omdat ze dan vaak wat langer slaapt.
Wat een toeval. Ik zat hier zelf net ook vandaag aan te denken.. Heb ook maar eigen topic geopend want wil die van jou niet vervuilen met mijn verhaal.. Maar idd.. wat is het bezwaar nou om hem in box te leggen.. Box is voor spelen?? Ja later misschien maar baby is nu 2 maanden en speelt echt nog niet.. Ja met mij beetje aan het leren spelen.. maar hij ligt echt nog niet zelf te spelen.. Ik heb voor de box wel een matrasje gekocht omdat ik het wat hard vond. En ik heb ee Domoo zodat ik hem ook wat rechterop kan zetten.. maar daarin valt hij eigenlijk niet echt meer in slaap.. Ook een schommelstoeltje die beweegt en muziek maakt en waar alle kinderen van in slaap zouden moeten vallen, maar dat doet ie dus ook niet. En dan natuurlijk de reiswagenbak.. Daar slaapt ie alleen in als ik buiten loop.. en dan ook niet altijd. En zodra ik door voordeur ben dan is hij weer wakker.. Kereltje slaapt het beste op m'n buik en in de draagdoek.. Ik had eerst een tricot slen maar die vind ik voor in huis niet makkelijk.. voordat ik dat ding om heb en hem erin heb is het zo'n gedoe.. en hij zit dan ook heel strak bij je lichaam.. Ik heb nu gewoon een doek met twee ringen die je zo over je hoofd doet en klaar.. weet niet wat voor een het er is maar hier in borstvoedingscentrum gekocht en is heel makkelijk!! En ja.. kan wel zeggen dat je je eigen gevoel moet volgen maar ik vind dat ook moeilijk.. want ga twijfelen aan m'n eigen gevoel door al die meningen en theorieen enz enz Veel succes en plezier iig!!
Mijn oudste sliep wel vaak in de box maar mijn jongste ging vanaf dag 1 overdag naar bed in zijn kamertje boven en dan de babyfoon aan. Beneden gewoon echt te druk met nog een peuter die zijn broertje slecht met rust laat. Echt teveel prikkeling daarom kozen wij voor zijn bedje en dat gaat prima.
Beneden, natuurlijk. Je gaat toch geen 20 keer per dag naar boven hollen? Want ja, soms heb je van die dagen... Hier sliep hij in "de box", wat eigenlijk een wieg was. Denk tot ongeveer 5 maanden ofzo.