Stelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Evanesco, 27 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Hoi mama's

Graag leg ik jullie iets voor. Want ik ben bang dat ik wat te heftig gereageerd heb.

Mijn zoon van 9 heeft gister 2 euro uit mijn portemonnee gestolen.

Dit zag ik net omdat hij natuurlijk het geld gewoon in zijn broekzak heeft laten zitten en ik 'm in de was deed.

Toen ik er naar vroeg loog hij in de eerste instantie. Na 4 keer vragen gaf hij het toe.

Ik ben best wel boos geworden. Mijn stem niet verheven, maar wel heel duidelijk gezegd dat ik boos en verdrietig ben.

Nu zouden we samen wie is de mol gaan kijken. Maar ik heb 'm naar bed gestuurd. Een week geen tablet en morgen niet spelen na schooltijd.

Wat zouden jullie gedaan hebben? Was dit een overdreven reactie?

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik denk dat het oké is. Voor hem nu heel duidelijk dat stelen een no go is, met vervelende consequenties.

lies276 en Evanesco vinden dit leuk.
  3. SophieSoHappy

SophieSoHappy Bekend lid

18 apr 2016
    696
    631
    93
    Vrouw
    Ik deed dat vroeger ook hoor.. niet onder het mom van stelen, volgens mij wist mijn moeder ook dat ik wel eens een of twee euro pakte voor een snack op school. Ik denk dat ze ooit zei dat ik best een euro kon pakken, en daarna deed ik dat wekelijks zo'n beetje. Heb je gevraagd waar hij het geld voor nodig had? Ik vind de reactie best overdreven namelijk.

4. Evanesco

Dat heb ik hem gevraagd, maar hij wist het niet.

Op school iets kopen gaat niet op. Hij zit nog op de basisschool.
    Naar de supermarkt durft hij niet zelf, dus dat is het ook niet.

Bedankt voor je eerlijkheid. Beetje zelfreflectie is altijd goed.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Prima aangepakt. Nu is het geld van jou. Maar wie weet is het de volgende keer geld of spullen van een ander. Of nog vaker van jou.

Je bent in gesprek gegaan en hebt duidelijk gemaakt dat er een grens is en consequenties. Beter dat ze dat van jou leren dan van een ander.

6. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Heel goed opgelost vind ik.

7. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Geen mama, wel juf. Ik denk dat je goed gereageerd hebt. Als zoiets in de klas gebeurd zou ik ook boos worden als een kind erover liegt. Als een kind direct eerlijk is, is het anders.

Hij zal nu hopelijk leren dat stelen en erover liegen niet loont.

Ik heb weleens politie gebeld en laten komen in de klas:roflmao: wat de kids niet wisten is dat ik hem vooraf al gesproken had. Er was een kindje dat vaker dingen pikte van mijn bureau. Hij had gezegd: als hij het nog eens doet, bel mij dan. En daar was hij hoor! Het kindje was zo vreselijk onder de indruk.... die heeft nooit meer wat gepikt!

puzzelstukje, lies276, Amberxx en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Liselou

Liselou Bekend lid

1 jan 2019
    898
    1.131
    93
    Oef ja, ik vind het wel een zware straf en ook geen logische consequentie van zijn gedrag. Maar, ik zou ook niet goed weten hoe ik het zou hebben aangepakt. Dat is natuurlijk ook per kind weer anders. Je bent in ieder geval duidelijk geweest.

MyMiracle, suus1983 en Evanesco vinden dit leuk.
  9. jade2011

jade2011 Actief lid

9 mrt 2013
    214
    319
    63
    Ik vind dat je het goed gedaan hebt, stelen is onacceptabel gedrag en daar horen consequenties aan gesteld te worden. Nu bedenkt hij zich de volgende keer wel.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Het mag best duidelijk zijn dat je dit gedrag niet acceptabel vind en dat mag je ook door middel van straf laten zien.
    Echter heb je hem nu op 3 verschillende wijzes gestraft en ik denk dat ik het bij 1 had gelaten. Zou dan de straf kiezen waar je hem wel het meeste mee raakt, zodat hij wel echt doorheeft dat het niet kan/mag.
    Maar hier nog in de peuter/kleuterfase dus wie weet hoe ik het over een paar jaar doe. :p

puzzelstukje, Zusterke, owly en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik sluit me aan bij Olifantje1991. Straffen prima, maar ik zou het ook bij één straf hebben gelaten en dan waarschijnlijk degene die het meeste verband houdt met hetgeen hij gedaan heeft en/of op de kortst mogelijke termijn erop volgt. Nu zou ik dit geval geen straf weten die een relatie heeft met iets pikken (ik zou niet iets terug gaan pikken bv., dat lijkt me totaal zinloos ;)), maar ik zou bv. niet snel kiezen voor een week geen tablet. Ik zou dan eerder kiezen om het gezellige avondje niet door te laten gaan en hem/haar inderdaad eerder naar bed te sturen.

Zusterke, MyMiracle en Evanesco vinden dit leuk.
  12. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Hij was fout en dat mag hij best merken. Elke keuze heeft gevolgen. In dit geval geen leuke;)
    Ik zou in dit geval 2 straffen gegeven hebben
    1 voor het stelen en 1 voor het liegen.
    Voor het stelen vind ik het vroeg naar bed gaan ipv gezellig samen tv kijken. Voor het liegen is het niet spelen wel een goede.

Los van straffen zou ik duidelijk maken dat vertrouwen belangrijk is wat liegen met dat vertrouwen doet. Daarnaast zou ik ook duidelijk maken dat veel mogelijk is, als je het vraagt en kan beargumenteren waarom je iets wil/nodig vind/niet wil/enz.
    Uiteraard een aangepaste uitleg voor zijn leeftijd.

puzzelstukje, Zusterke, lies276 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik weet niet wat ik in jouw situatie had gedaan, mijn kinderen zijn jonger. Maar stelen is hier ook een no-go, en erover liegen helemaal. Hier mag best een consequentie aan vast zitten, al zou ik, net als de dames hierboven, voor 1 consequentie hebben gekozen. Maar nogmaals.. Geen ervaring ;) Als mijn zoon zoiets had gedaan en het eerlijk had toegegeven, was het een ander verhaal geweest. Wat je binnenkort misschien zou kunnen doen, is het gesprek met hem aangaan. Wil hij ergens voor sparen oid? Krijgt hij zakgeld? Misschien kan hij af en toe een klusje doen om zo een zakcentje te verdienen?

14. Evanesco

We hebben het er vandaag over gehad.
    Hij had het nergens voor nodig en kon ook niet goed zeggen waarom hij het gedaan had.
    Wel zei hij dat hij niet zo goed snapte wat het probleem was. Als hij stiekem een snoepje pakt word ik ook niet zo boos was zijn beredenering.

Heb hem goed uitgelegd dat dit tocht echt anders is. En dat als hij iets nodig heeft hij altijd met mij mag overleggen.

Vandaag alsnog gezellig samen wie is de mol gekeken.
    Die week geen tablet gaan we wel aanhouden. Daar is in mijn ogen sowieso niets mis mee. Even wat minder schermtijd lijkt me goed.

Zakgeld krijgt hij overigens wel. En van de week zelfs nog samen lego gekocht waarbij we 50/50 gedaan hebben.
    Dus het is echt niet zo dat hij het gevoel heeft niets te krijgen.

MyMiracle en rijo vinden dit leuk.
  15. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Lijkt mij een prima oplossing zo. Er is inderdaad niks mis met wat minder schermtijd ;) Knap van hem dat hij durfde te zeggen dat hij het niet begreep! Dan begrijp je elkaar ook wat beter denk ik.

Evanesco vindt dit leuk.
  16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Goed dat je hem gestraft hebt. 3 straffen vind ik wat veel, maar je moet op dat moment wat en ik kan me voorstellen dat je dan wat dingen opnoemt, waarvan je jezelf achteraf afvraagt of het wel nodig was.

Een passende straf hier was geweest 2 weken geen zakgeld (ze krijgen een euro per week).
    Maar ieder doet het op zijn eigen manier. Als hem maar duidelijk is dat je dit niet tolereert.

Evanesco vindt dit leuk.
  17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind dit een hele goede redenatie en opening voor een gesprek.

'Snoep stiekem pakken' bedoelt ie bij jullie thuis?
    Ik neem aan dat het eten in huis van jullie allemaal is, dus ook van hem. Je kunt hem uitleggen dat iets te eten pakken in je eigen huis niet onder stelen valt.
    Eten is van ONS, geld in mijn portemonnee is van MIJ. (Is ook een keuze in te maken trouwens, bij mij mogen kinderen best geld uit mijn tas pakken, want dat zie ik ook als van ons. Andermans tassen absoluut niet)

18. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.655
    2.107
    113
    Hier een pleegkind (7) die regelmatig steelt.
    Zowel thuis als op school.
    Thuis dus veel achter slot en grendel.
    Slaapkamerdeur van ons is op slot als wij niet boven zijn want steelt sieraden.
    Op school eens geld gestolen, heb dat samen met haar teruggegeven aan juf. Moest die maar uitzoeken bij wie het weg kwam.
    Ik wist het niet en werd ook niet verteld.
    Ik ben altijd heel strikt met diefstal.
    Heb daar een grote hekel aan, onacceptabel gedrag.
    Het is een lastig probleem.
    Helaas blijft het hier regelmatig terug komen.

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Hè dat stelen is toch wel een dingetje. Dit weekend erachter gekomen dat mijn dochter van 6 een make-up doosje heeft gejat uit de primark. Ik was woest. Ze had in de winkel gevraagd of ze het mocht hebben en wij zeiden daar nee op. Ze is te jong voor make-up. Ze ging het terug leggen maar dus schijnbaar stiekem in haar jas gestopt en kwam daar een week later pas achter. Haar uitleg waarom: 'omdat ik het zo graag wilde hebben' zucht... Weekje geen extra dingen is de straf (geen speeldates, computer enz) stelen en liegen is hier een dikke vette no-go

20. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik denk prima straf ik zou in wat gesprekjes als thema nog verder aanhalen met voorbeelden waarom het niet kan, wat gevolg van stelen kan zijn. Boete, politie,
    Verdrietige eigenaren, niet vertrouwen , misschien ruzie?

Dan dus niet alleen over het geld maar ook winkel of speelgoed van vriendjes stelen. (knikkers jatten was hot item vroeger )

Verder goed gereageerd dat als hij wat nodig heeft altijd kan vragen.

Evanesco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina