Beide werkloos

Discussie in 'De lounge' gestart door Sun01, 9 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    stel dat we werkloos zouden raken dan zouden we nog wel redden..
    Dat is dan wel zonder kosten van kinderdagverblijf en benzine (want daar gaat nu veel geld inzitten).. dus ja, gelukkig wel..

Echter verwacht ik niet dat mijn man (overheid, lange dienstjaren en een beroep waar schaarste heerst) snel zijn baan kwijt zal raken

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja van kdv snap ik...dat scheelt een hoop geld. Maar (misschien redeneer ik niet goed dus correct me if i'm wrong) nu heb je 2 x 100%...als er 30% wegvalt is het voor deze uitgaven niet of nauwelijks te doen zeg je. Logisch idd dat wanneer het kdv wegvalt je daaraan kosten over houdt...maar met de kosten die je nu hebt blijft er dus van beiden geen 30% van het salaris over...dat zeg ik goed toch? Dus dan leef je nu toch al best krap?

Geen veroordeling hoor...ik denk even hardop.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Misschien net.

Ik heb een eigen zaak, dus als ik failliet ga of zo, heb ik niets meer, ook geen uitkering.
    Van 70% van het salaris van mijn man rondkomen..... zou heeeeel krap worden. We hebben wel veel reserves momenteel, maar ja, als ik failliet ga zullen die inmiddels ook wel op zijn. Ik denk dat we dan de auto's weg moeten doen, heel zuinig boodschappen doen, voorlopig ff geen kleding meer kopen etc. en dan redden we het wel een tijdje, maar op de lange termijn niet.

4. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Wij houden nu beide, omgerekend, 25% van ons salaris over..
    Die 30% zou ik dus niet redden.. Maar aangezien we dan geen kinderopvang kosten en niet meer 300 euro aan benzine kwijt zijn, moet het dan wel te doen zijn..

5. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ja, maar dan gaan we bezuinigen op boodschappen en leuke dingen doen en kunnen we niet meer sparen. Maar het kan wel.

70% van mijn salaris is de hele huur. Dus dan zouden we de andere lasten (gwl, internet, reiskosten, boodschappen, verzekeringen etc) van het salaris van mijn vriend moeten doen.

6. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Over kdv had ik nog niet eens nagedacht, dan zouden we zeker rondkomen ja.

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Ow ik voel geen veroordeling, iedereen leeft op zijn eigen manier. Ik hou nu de 30% niet over, maar dan hoef ik toch niet "krap" te leven. Wij maken bepaalde keuzes om ons geld aan dingen uit te geven waar andere misschien meer zouden sparen. Er zijn dus ook veel dingen waarop we kunnen besparen. Daarnaast is 2x 30% is bij ons een redelijk hoog bedrag!

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat zou bijzonder krap worden, ben ik bang.
    gelukkig hebben we een flinke buffer waardoor we het wel een poosje vol kunnen houden.

9. tuc

tuc Niet meer actief

ow nou gelukkig maar...ik zet het er maar bij dat ik het niet veroordelend bedoel want men is hier vaak nog al snel op de teentjes getrapt...

ja besparen op dingen dat kan idd. Wanneer iemand antwoordde dat ze dat niet redden ging ik er eigenlijk vanuit dat het over rondkomen met de vaste lasten en boodschappen ging. Niet of je dan bv nog 3x per week uit eten kan:p
    Ik denk wel dat iedereen dan zn gewoonlijke uitgaven patroon kan aanhouden incl luxe dingen maar rondkomen...dus rekeningen betalen wel dus?
    Het is misschien ook een verschil van interpretatie van rondkomen/redden. Alle kosten die wij hebben incl 1x per jaar zomervakantie en 1 weekendje of midweekje weg doen wij van mans salaris. En we sparen nog wat.
    wat ik verdien is dus in principe helemaal over...wij zouden (en hebben dat ook een tijd gedaan heel normaal en voor sommigen misschien zelfs luxe kunnen leven zonder mijn inkomsten. Maar we zijn dit jaar 5 dagen naar disneyland geweest en meer van dat soort dingen. Nee dat zou niet makkelijk meer gaan als ik niks meer zou verdienen en man 30% minder. Maar dan doe je dingen als disney natuurlijk niet.

10. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    ja het zou wel lukken
    maar dan word het flink besparen op boodschappen, auto
    en waarschijnlijk geen uitjes meer etc

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Moet wel lukken. En anders verkopen we gewoon de boot......:D

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nee. Ik ben een btm maar als mijn man zijn salaris weg zou vallen dan zouden we een probleem hebben.

13. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ja. En ik vind dat ook erg belangrijk om geregeld te hebben.

- we kunnen prima zonder mijn loon, krijg ook geen ww
    - man is zelfstandig dige en heeft arbeidsongeschiktheidsverzekering. Die keert de eerste zes maanden niet uit, maar dat kunnen we zelf opbrengen. Daarna krijgen we een maandloon waar we basic van rond kunnen komen.

Edit: werkeloosheid hebben we geen verzekering/uitkering maar mijn man heeft genoeg werk en krijgt ook regelmatig aanbiedingen van bedrijven. Werkeloosheid is geen risico.

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ja, hier zou het lukken.

We hebben het hier in 't verleden ook al meegemaakt.
    Ik heb 3.5 jaar op volledige ziekte gezeten.
    In die tijd is mijn man ook af en aan periodes werkloos geweest gedurende 2 jaar.

Het was telkens opletten - zeker met dank aan alle extra medische kosten - maar we hebben die periode wel overleefd.

Wij hadden het die periode overigens lastiger met continu op elkaars lip te zitten in een veel te klein studio/appartement.

Ik was wel blij dus dat mijn man na 2 jaar eindelijk terug een vast contract had :).
    Eindelijk beginnen dromen van groter te gaan wonen en iets te kopen, niet meer elke cent moeten draaien, niet meer continu met 2 op elkaars tenen lopen, ...
    En ik was helemaal dolgelukkig toen ik terug halftijds aan de slag kon:) (voltijds is voor mijn gezondheid geen optie meer).

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.820
    113
    Al vanaf dat we samen gingen wonen en zeker toen we het huis kochten, hebben we ons leven ingericht op rondkomen met 1 salaris. Zodat we altijd safe zitten en relaxt en met gemoedsrust kunnen leven.
    We kunnen dus rondkomen met 2x ww, ook nog wel met 1x ww denk ik zo. Al wordt dat natuurlijk erg krap, maar goed. Het zou te doen zijn.

16. Luja

Luja Niet meer actief

Ja. Ik ben sowieso de enige volwassene hier in huis en ik ben werkeloos. Maar door stufi en toeslagen red ik me prima :)

17. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dan hebben wij een probleem. Ik werk op dit moment helemaal niet. Net afgestudeerd en nog geen werk door de vrichtbaarheidsbehandelingen. En mijn man heeft een eigen bedrijf.

Dus als hij zn klanten kwijt raakt hebben we ook geen ww. En best een groot probleem..

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee; omdat ik namelijk op dit moment nog geen recht heb op ww. Ik studeer voltijd. Als dat niet meer zou kunnen, zou dat 'inkomen' wegvallen. Een maandje, misschien 2, zouden we misschien in het ergste geval wel kunnen overbruggen - maar daarna komen we echt in de problemen en moeten we de spaarrekening(en) gaan aanbreken.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Maar als je werkeloos bent kan je toch niet je auto wegdoen want dan verkijk je je kans met solliciteren en een baan zoeken! Kan je weer aan het werk dan zonder auto? Of zonder kinder opvang?

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat viel mij ook op...ik zou die dus niet meteen weg doen. Nu hebben wij 2 auto's..een redelijk nieuwe ford focus en een ford ka die al wat ouder is. Mijn ka wegdoen zou gewoon zonde zijn want hij heeft nooit iets aan reparaties en kost amper wat. Je hoeft natuurlijk ook geen 2 dikke audi's te blijven rijden als je beiden werkeloos bent maar helemaal wegdoen zou ik dus ook niet voor kiezen.

Deel Deze Pagina