Iemand ervaring met een inenting tegen waterpokken als volwassene? In de zwangerschap erachter gekomen dat ik geen antistoffen heb, toen met spoed een (passieve) spuit moeten halen, en kreeg het dringende advies om mezelf na de zwangerschap wel te laten inenten. Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen...
Hier moet mijn man hem ook nog altijd halen! Tijd begint wel te dringen want zoon zit op de psz en is bijna 3 jaar zal morgen maar eens de huisarts voor hem bellen want als het aan mijn man ligt gaat die spuit er niet in
Belangrijk om vooraf te doen: lees de bijsluiter. https://www.zorg-en-gezondheid.be/uploadedFiles/NLsite_v2/Ziekten/Vaccinaties/Informatie_voor_vaccinatoren/Provarivax%20publiek.pdf Daarin staat o.a. dat je omdat het om een levend vaccin gaat na het vaccin voorzichtig moet zijn bij contact met zwakkere mensen (o.a. ouderen en chronisch zieken vallen daaronder), zwangere vrouwen die nooit waterpokken hebben gehad en, belangrijk voor jou, pasgeboren baby's waarvan de moeder nooit waterpokken heeft gehad. Dit omdat je na het vaccin gedurende enkele tijd besmettelijk kan zijn. Hoe lang staat niet in de Nederlandse bijsluiter. In bijsluiters uit andere landen wordt gesproken van 6 weken uit de buurt blijven van deze groepen. Dus ik zou in ieder geval wachten tot je zoontje ouder is. Andere belangrijke informatie: "Gevaccineerde personen moeten gedurende 6 weken na de vaccinatie met PROVARIVAX producten die aspirine (salicitaten) bevatten, vermijden aangezien dit een ernstige aandoening, Reyes syndroom, kan veroorzaken, die al uw lichaamsorganen kunnen aantasten." En niet om je bang te maken want het gaat om een hele kleine kans, wel om je te laten weten dat inenten nooit helemaal risicoloos is en het goed is om daar wel even bij stil te staan: "Bijwerkingen die werden gerapporteerd bij het commerciële gebruik van PROVARIVAX (zeer zelden, gerapporteerd bij minder van 1 van de 10.000 personen) ziekte die het zenuwstelsel aantast (hersenen en/of ruggengraat), inzakkende gezichtsspieren en afhangend ooglid aan één zijde (verlamming van Bell), onzeker stappen, duizeligheid, tinteling of gevoelloosheid in handen en voeten gordelroos, keelpijn (faryngitis), paarse of roodbruine vlekken die door de huid zichtbaar zijn (Henoch-Schönlein purpura), secundaire bacteriële infecties van de huid en zachte weefsels, zoals impetigo en cellulitis."