een vraagje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door evian, 3 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evian

evian Nieuw lid

3 aug 2006
    1
    0
    0
    Hallo,ik ben 19 weken zwanger en ik heb een vraag.
    Nu heb ik een stukje gelezen over legionella wat ik niet heb,
    daaronder stond

Bij de volgende klachten moet je onmiddellijk contact opnemen met een arts:

hoge koorts
    snel opkomende hoofdpijn
    spierpijn
    hoesten/kortademigheid
    braken en diarree.

nu denk ik zelf dat dat meer geld voor het verhaal wat hieronder staat..want iedereen die zwanger is,kan toch wel eens 1 van deze bijverschijnselen hebben?

Legionella en zwangerschap:
    Hoewel er de laatste jaren veel aandacht is geweest voor de legionella-bacterie is het risico van besmetting niet geweken. In Nederland wordt het waterleidingssysteem gecontroleerd door De Inspectie Gezondheidsbescherming, Waren en Veterinaire Zaken. Maar in het buitenland is de controle lang niet overal even goed. Lees de algemene informatie over legionella op de site goed door.
    Een legionella-besmetting kan ontaarden in de veteranenziekte. Een zeer gevaarlijk ziektebeeld voor iedereen, maar zeker als je zwanger bent kan de veteranenziekte verstrekkende gevolgen hebben. In het ergste geval kan er zelfs een verlies van de baby optreden door een placenta-loslating, maar ook vroeggeboorte ten gevolge van de hoge koorts is beschreven.

Het is verstandig om douches en kranen op campings en in hotels altijd geruime tijd met alleen heet water te laten doorlopen. Laat de deur bij dit doorlopen open staan en blijf gedurende die tijd ook uit de douche, dit omdat de legionella-bacterie in de waterdamp voorkomt. Ziet u op een camping dat de waterleiding boven de grond loopt, dan is het oppassen geblazen, door de hoge temperatuur wordt het water dan opgewarmd tot ideale condities voor de legionella-bacterie. Het gebruik van een eigen waterzak met daaraan een douchekop wordt afgeraden. Boilers in caravans of campers moeten het water tot minimaal 60 graden verhitten, lukt dit niet neem dan contact op met de leverancier. Als de boiler langere tijd niet is gebruikt is het verstandig de boiler en leidingen goed door te spoelen, eventueel met een ontsmettingsmiddel die bestemd is om privé zwembaden te reinigen. Erna uiteraard wel goed spoelen met schoon water.

Ook als je weer thuis komt, is het verstandig om alle leidingen een tijdje te laten doorlopen met alleen heet water. Ook de pomp en filters van een bubbelbad moeten ontsmet worden als het enkele weken niet gebruikt is.

Bij de volgende klachten moet je onmiddellijk contact opnemen met een arts:

hoge koorts
    snel opkomende hoofdpijn
    spierpijn
    hoesten/kortademigheid
    braken en diarree.
    Hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans op genezing zonder restverschijnselen bij moeder of kind

2. Lonneke

Lonneke Actief lid

16 jun 2006
    368
    0
    0
    Dit zijn ook wel algemene klachten inderdaad die niet alleen optreden wanneer je besmet bent met legionella. Wanneer je het niet vertrouwt kan je altijd even contact opnemen met de huisarts.

Lonneke

Deel Deze Pagina