Goedemorgen, ik ben me aan t orienteren over opvang van mijn twee kinderen, ik zelf werk met flexibele diensten in de zorg, en mijn partner vaste dagdienst. Nu stuiter ik op het probleem dat als ik vroege dienst heb beide al om 06.30 uur de deur uitmoeten. De meeste kinderdagverblijven gaan hier pas open vanaf half 8, nu vraag ik me af als een werkgever mee moet werken om later te kunnen beginnen ivm de kinderopvang, (bijvoorbeeld een halfuurtje), of is het eigen pakkie an. zijn er nog meer mensen wat flexibel werken en hoe hebben jullie het geregeld?
Een gastouder aan huis misschien een optie. Werkgever heeft geen verplichtingen naar jou toe. Jij hebt wel de verplichting optijd aanwezig te zijn. Eventueel dus een gastouder ?
Ik vrees dat je werkgever op geen enkele manier verplicht is jou tegemoet te komen. Vragen kan natuurlijk altijd, misschien is er wat te regelen. Ik zou dit dan trouwens ook goed afstemmen met je collega's. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het vervelend vinden als zij ineens meer vroege diensten moeten draaien omdat je niet meer kunt / wilt. Maar wie weet heb je ook wel collega's die juist graag vroeg beginnen. Als je bij je werkgever kunt aangeven dat er iemand is die jouw vroege diensten graag overneemt, sta je misschien wel sterker. Het lost een stukje roosterprobleem op en laat zien dat je zelf initiatief neemt.
Even met je leiding gevende overleggen wat de mogelijk zijn. Bij ons ook een collega die om die reden precies niet om 7.30 kan beginnen en die begon om 8.00 uur in overleg met leiding gevende. Zelf ook wisselende diensten en breng me dochter naar een gastouder in de buurt. Die zijn flexibler dan een kinderdag verblijf.