Fibromyalgie en zwanger worden

Discussion in 'Zwanger worden' started by Caithlin79, Jul 11, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Zijn er hier nog meer meiden aan het proberen die fibromyalgie hebben?

Ik heb al verschillende verhalen gehoord waarvan ik niet weet of het fabeltjes zijn, dat je veel later positief test door te weinig HCG in je lichaam en dat vrouwen met fibo geen foliumzuur van zichzelf aanmaken en dus extra moeten slikken etc. etc.

Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat allemaal. Ook misschien wel omdat het extra lastig is om kwaaltjes te herkennen als zwangerschapskwaaltjes... we hebben namelijk continue al zwangerschapskwaaltjes :rolleyes:

2. Hope

Hope Fanatiek lid

Mar 1, 2006
    3,100
    0
    0
    Hoi Caithlin,

Ik heb ook fibro.
    Ik ben binnen 4 maanden zwanger geraakt en heb niet eerder gehoord van de "fabeltjes" die jij beschrijft. ( heb inmiddels wel een miskraam gehad)
    Wat ik wel herken is dat we idd vaal allerlei kwaaltjes hebben, waardoor het moeilijker wordt om nou het onderscheid te maken tussen fibro en zwanger zijn.
    Wel merk ik, dat sinds we proberen om zwanger te raken, ik minder pijn heb van de fibro en ik denk dat dat te wijten is aan het geestelijk lekker voelen.
    Dat werkt bij mij heel erg. Als ik niet lekker in mijn vel zit, heb ik ook meer klachten, herken je dit.
    Ik heb trouwens geen extra foliuzuur geslikt.

Dus, ik zou zeggen, laat je niet gek maken, volgens mij heb jij net zoveel kans om zwanger te raken dan iemand zonder fibro.
    Dat is mijn mening dan.

Succes ermee, groetjes Hope

3. zorra

zorra Fanatiek lid

Jun 16, 2006
    3,353
    0
    0
    Hoi Caithlin,

Ook ik heb fm, en ben 3x meteen zwanger geworden, wel heb ik 2 miskramen gehad, maar dat kan ook te maken hebben dat ik een chronisch b12 tekort heb (krijg ik nu wel injecties voor). Chronisch b12 tekort en fm gaan nog weleens samen, ik weet niet of ze dat weleens bij je getest hebben je b12? Er word nog onderzoek naar gedaan maar ze denken dat b12 tekort tijdens zwangerschap MK's kan veroorzaken en zwangerschapsvergiftiging. Nu heb ik 2 MK's gehad en acuut hellpsyndroom, toeval??? Wat betreft fm tijdens zwanger worden, ik denk niet dat dat in de weg hoeft te staan. Of je verminderd vruchtbaar bent met FM? Nee, ik denk persoonlijk niet. FM kan alleen lastig zijn tijdens de zwangerschap omdat je klachten kunnen verergeren, maar er zijn er ook genoeg die dan juist nauwelijks last hebben. Elk mensenlichaam is weer anders, en zo is het met iemand met FM ook.

4. samantha1986

samantha1986 Fanatiek lid

Mar 21, 2006
    1,632
    0
    0
    hutje op de hei
    mag ik vragen wat dat is :)

fibromyalgie

heel veel liefs samantha

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi,
    ik heb ook fibromyalgie en probeer ook zwanger te worden ;)

ik heb vaker gehoord dat als je zwanger bent dat je dan minder pijn hebt.
    Ik ben benieuwd!

Groetjes Kiowa

6. Hope

Hope Fanatiek lid

Mar 1, 2006
    3,100
    0
    0
    Fibromyalgie is reuma in de weke delen van het lichaam en veroorzaakt veel pijn en beperkingen in de dagelijkse bezigheden.

7. samantha1986

samantha1986 Fanatiek lid

Mar 21, 2006
    1,632
    0
    0
    hutje op de hei
    oh okej

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    @Hope, ja dat heb ik inderdaad ook! Ik weet nog niet zo lang dat ik fm heb, maar was al tijden erg gestresst en last van depressies (wat dus ook met fm te maken kan hebben) en daardoor kreeg ik ook steeds meer kwalen, wat door de artsen weer aan de stress wordt geweten natuurlijk ;)
    Maar is wel een goeie graadmeter, als ik veel last heb weet ik dat ik me wat meer moet ontspannen (zowel lichamelijk als geestelijk)

@Zorra, geen idee of dat bij mij gemeten is. Heb wel een zeer uitgebreid bloedonderzoek gehad, denk dat dat er wel standaard bij in zit?
    Alles was goed iig.

Ik denk ook niet dat we met fm minder snel zwanger worden of vaker miskramen hebben. Al ben ik er natuurlijk wel bang voor, al zal iedere vrouw die graag zwanger wil worden dat wel hebben.

@ Samantha, zoek eens op fibromyalgie bij google.nl? Daar staat wel veel info over en is nogal een verhaal om uit te leggen.
    Kort gezegd noemen ze het 'weke delen reuma' en het heeft te maken met pijnen aan de spieren en gewrichten (+ veel andere kwaaltjes als slapeloosheid, duizelig, moe etc. etc.)

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dat heb ik ook gehoord ja :D Heb al meerdere keren gelezen dat vrouwen zeiden dat ze graag eeuwig zwanger zouden willen blijven :)

10. Hope

Hope Fanatiek lid

Mar 1, 2006
    3,100
    0
    0
    Dat had mijn vriendin ook, maar na de bevalling kon ze de pijn van 9 maanden inhalen, en dat was niet zo fijn.

Maar dat is bij iedereen anders.

11. zorra

zorra Fanatiek lid

Jun 16, 2006
    3,353
    0
    0
    Mijn zwangerschap vond ik niet echt om van te genieten, maar of dat door fm kwam? De eerste 4 maanden hele dag misselijk, van maand 5 tot maand 7 bekkenpijn en rugpijn gehad en met 34 weken dan al bevallen. Ik hoop dat als ik weer zwanger ben dat ik er deze keer meer van kan genieten.

12. AnitaK

AnitaK Lid

Feb 8, 2006
    38
    0
    0
    Medew. Cons.serv.
    Gelderland
    Ik heb zelf ook fibromyalgie en een dochter van 6. Tijdens de zwangerschap had ik nergens last van heeeerlijk gewoon :D ! Alleen jammer dat het na de zwangerschap weer terug kwam :( ...maar ja... 9 maanden zonder pijn e.d. is wel heerlijk! :D

Ik hoop dat ik snel weer 9 maanden dubbel mag genieten! :D :D

Groetjes, Anita

13. SandraK

SandraK Fanatiek lid

May 29, 2006
    3,282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Ik heb een combi van ME en FM...erg fijn.. ;)
    Ben dus vrijwel altijd moe...en mijn rug is bij mij vooral de boosdoener.....
    Ik zit nu in ronde 4 dus ik moet nog afwachten of ik zwanger ga worden, ja of nee...
    Ik heb wel al een zoon van 13 uit een vorige relatie...

14. Jodi

Jodi Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    1,696
    0
    0
    Ook ik heb Fibromyalgie.

Ik heb pas na 3 wk overtijd positief getest. :) :)
    Ik moet volgende week naar de gyno en later een echo laten maken. Zullen ze ookwel het hcg checken.
    Zit nu een stuk lekkerder in mijn vel. Bijna geen lst van Fibro. Heb zelfs meer energie. Heb natuurlijk ook zwangerschaps kwaaltjes, maar tegen de meeste kan ik wel omdat ze zoveel op die van FM lijken. (pijn bekken/rug...)
    Maarja, dat is nu, nog 7 maanden tegaan. :)

groetjes Jodi

15. zorra

zorra Fanatiek lid

Jun 16, 2006
    3,353
    0
    0
    Net als Sandra heb ik dus ook combi van ME, FM en daarnaast heb ik een botafwijking aan mn rug en wervelkanaalvernauwingen. Maar ik heb dus al een dochter en weet dus wat ik ongeveer tijdens de zwangerschap kan verwachten, hoewel elke zwangerschap natuurlijk weer anders is.

16. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    ook ik heb combinatie van FM en CVS en nog wat meer ongemakken, maar ben dus direct zwanger geraakt. merk wel nu al dat ik veel meer last heb van mn spieren. de vermoeidheid jojo't op en neer, maar in dit prille stadium valt er natuurlijk nog niets over te zeggen hoe het de komende 35 weken zal gaan.

waar ik benieuwd naar ben, krijg je ook extra controles bij fm/cvs, kun je gewoon thuisbevallen, etc?

17. zorra

zorra Fanatiek lid

Jun 16, 2006
    3,353
    0
    0
    Nee, je krijgt naar mijn weten geen extra controles, heb ik in ieder geval niet gehad. Er zijn zover ik weet geen complicaties die je kan krijgen als je fm of me/cvs hebt tijdens zwangerschap. Thuisbevallen is ook geen probleem, ik wilde zelf liever in het ziekenhuis bevallen omdat ik mn lichaam gewoonweg niet vertrouw en bang was voor complicaties, maar die keuze werd dus al vrij vroeg door mn lichaam gemaakt, ik had het hellp syndroom en moest met spoed een keizersnede met 34 weken. :(

18. Chelleke

Chelleke Fanatiek lid

Apr 27, 2006
    3,565
    0
    0
    Mama
    Uden
    Ik heb alleen RA (reumatoide artrites)
    Ik moest met al mijn medicijnen stoppen, resultaat, zwaar reuma activiteiten. Maar mag gelukkig wel spuiten halen (depomedrol) en dan is het nog wel te doen.
    Suc6!! ;)

Share This Page