Hoi allemaal, Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik dus rhesus C negatief ben. Hierdoor is er een vergrote kans op een groei achterstand bij ons kleintje. Hebben meer dames dit of dit gehad? Ik heb geprobeerd het helemaal te snappen, maar als iemand het in Jip en Janneke taal kan uitleggen is dat evengoed welkom
Hier niet c maar d negatief.. kreeg oa deze folder mee. Als het goed is zal je verloskundige of gyn bij 27 weken nogmaals bloed laten onderzoeken. Deze info vond ik op zich wel duidelijk https://www.rivm.nl/bloedgroep-rhesus-c-negatief
Ik ben ook C negatief. Ik word volgende week,als ik 27 weken ben,weer getest of ik antistoffen heb aangemaakt. Mocht dit zo zijn, betekend dit dat de baby een andere bloedgroep heeft als ik, zoals ik het tenminste heb begrepen. Bij 1 van de versies van de Rhesus krijg je een prik bij 30 weken en gelijk na de bevalling. Weet alleen niet hoe het zit met eventuele bloedtransfusie in de toekomst,mocht je die nodig hebben, dit ga ik nog navragen bij mn VK.
Hier ook Rhesus c negatief, je wordt idd rond 27 weken dan weer geprikt. Vorige twee zwschappen was er niks aan de hand, mocht blijken dat er wel antistoffen worden aangemaakt krijg je geloof ik extra controles om de baby extra goed in de gaten te houden. Voor rhesus D is idd een prik, voor rhesus C niet.
Ik was tijdens mijn zwangerschap ook rhesus c negatief. Toen ik het hoorde schrok ik ook behoorlijk en het vervelende is dat er op internet weinig over te vinden is. Uiteindelijk is het niet zo eng als dat het klinkt hoor. Met 27 weken moet je bloed laten prikken om te kijken of je lichaam antistoffen aanmaakt, is dat wel het geval dan word je extra in de gaten gehouden, is dat niet het geval dan is er verder helemaal niks aan de hand.
Ik ben ook rhesus-c negatief. Bij de zwangerschap van mijn dochter kwam dat neer op met 27 weken een keer extra bloedprikken. Daar was niks aan de hand, dus hoefde er verder ook niks anders te gebeuren.
Hier ook rheses c negatief. Ook als sommige dames hier alleen 1x extra bloedgeprik voor antistoffen. Voor de rest niks gebeurd, omdat het gewoon goed was. Edit: over groeiachterstand hebben ze mij niks over verteld. Ondanks dat ze klein geboren is hebben ze daar alsnog geen verband aan gelegd. Ik had dan wel zwangerschapsdiabetes en op een gegeven moment kon ik amper niks meer eten ivm hoge waardes, vandaar ingeleid op 38+1 en ze werd niet eens zo klein ingeschat op de echo's, dus was wel een verrassing zo een klein muisje.
Als er sprake is van antistoffen, kán dat bv invloed hebben op de groei - bij antistoffen houden ze met een echo goed in de gaten of er bv geen bloedarmoede optreedt bij het kindje. Maar heel vaak gaat het met antistoffen alsnog helemaal prima, tot 2011 of 2012 werd er sowieso nog niet op getest en waren de gevolgen ook niet ernstig. Nu is het alleen fijn dat als je het weet, je dus met echo’s het kan monitoren
Hier ook rhesus c negatief, maar bij de vorige 2 zwangerschappen geen probleem. Ook wordt keer op keer gezegd dat de gynaecologen nog nooit iemand hebben meegemaakt waarmee het niet goed ging. Bij mij is ook niks verteld over een groeiachterstand, alleen rond 28 weken opnieuw bloedprikken.