Graag zou ik jullie mening en ervaringen willen weten. We gaan in april trouwen en ik vind het erg leuk als we straks (met kind) alledrie dezelfde achternaam dragen. Nu stelde mijn vriend voor om mijn naam te kiezen, in plaats van de gebruikelijke naam van de man. Ik vind het een erg leuk en origineel idee en ben er al helemaal aan gewend. Nu vertelde we het onze schoonouders en die zijn er verre van blij mee. Sterker nog ze willen het absoluut niet, hebben geen begrip voor onze keuze en dreigen met grote verwijdering (tussen hun en ons). Dat ze het niet leuk vinden kan ik me voorstellen, maar dit gaat wel erg ver. We staan nu voor een dilemma. Op zich geef ik niet zoveel om namen en wil ik best mijn vriend zijn naam aannemen. Maar ik kan er niet tegen als mensen geen respect hebben voor onze keuze en zich er op deze manier mee bemoeien. Zijn er meer mensen die ervoor gekozen hebben de naam van de vrouw als achternaam te kiezen? En hoe waren de reacties? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën hierover, ook als je het maar een raar idee vind van ons...
Ik vind het een heel leuk idee van je vriend! Heel lief en attent. De reactie van de familie schokt mij! Dus hun naam is belangrijker dan die van jouw familie? En alleen om een naam zouden ze afstand nemen. Pff meid... moeilijke keuze. Maar als ze hier al moeilijk over doen, waar gaan ze dan in de toekomst nog niet meer moelijk over doen en mee dreigen. Ik zou ze die vraag eens stellen. Heel veel succes. Hoop dat je eruit komt!
Lief hè van um... Ga ook niet voor niks met hem trouwen . Ze zijn echt nog van de oude stempel en denken (blijkbaar) in traditionele man-vrouwpatronen. Ik geloof ook wel dat ze door ons bericht echt zijn geschokt. Maar ja, helaas...
zonneschijn, ik heb gewoon de achternaam van mijn man, maar ik vind het een heel leuk idee van jou aanstaande! ik zou nu zeker doorzetten wb de achternaam. stel je voor dat je kindje is geboren en zij willen perse dat het kindje katholiek gedoopt word en jullie hervormd (ik zeg maar wat). dan begin je weer met deze discussie. het klinkt misschien heel hard, maar als je hen nu laat meebeslissen over iet wat hen (eigenlijk) helemaal niks aangaat, doen ze het een volgende keer weer. heel veel succes met het maken van je keuze!
Heel jammer! Zou het er nog eens goed met ze over hebben en aangeven dat jouw naam niet minder belangrijk is dan die van hun. We leven in 2008, maken eigen keuzes en zijn moderne mensen. Je zal in je opvoeding ook dingen doen die zij vroeger anders deden. En dan? Gaan ze die ook niet accepteren? Gewoon even wat prikkelende voorbeelden aanhalen. Wellicht zien ze dan in dat ze overdreven gereageerd hebben.
Gewoon lekker doen, jullie leven, jullie huwelijk. Mensen moeten niet zo dominant zijn, is niet hun zaak. Punt
doen wat jullie zelf willen hoor! Ik heb zelf gewoon mijn eigen naam gehouden, want zo heet ik al mijn hele leven, en vind het raar dat te veranderen, en minn man evenzo. Gewoon doen wat je zelf wilt anders wordt het al;leen maar erger
tja je keuze zou gerespecteerd horen te worden als vrije en democratische "nederlanders" die we zijn. ikzelf kan me er niet in vinden en ben wellicht ouderwets dat ik de naam van mijn man draag MAAR vindt de creativiteit en vrije instelling van je man lovend
Hoi, Wij zijn ook getrouwd, en mijn man heeft ook mijn naam aangenomen! Onze kleine krijgt ook mijn achternaam, dus hebben we alledrie mijn naam, geinig he! De reacties hier waren juist heel positief, iedereen vindt het juist heel leuk, is weer eens wat anders. Als jullie het daarover ook eens zijn, zou ik dat gewoon doen. Wat een belachelijke reactie van je schoonouders! Het is jullie beslissing en ik zou me niet laten beinvloeden door hun, maar ja dat is mijn mening. Succes ermee in ieder geval,
Ik kan me hun reactie wel enigszins voorstellen. Uiteindelijk gebeurt het bijna nooit dat de man de naam van de vrouw aanneemt. Als het dan gebeurt hebben zijn ouders misschien het gevoel dat hij hun naam niet wil (en zich dus een soort van hen afkeert). Of het moet natuurlijk een naam zijn waar je kind mee gepest wordt ofzo, dan alle begrip hoor. Maar ik vind wel dat het je eigen keuze moet zijn.
Ik vind het een super leuk idee! Ik zou het gewoon doen als jij en je aanstaande man (oeh, wat klinkt dat leuk hé ) hier volledig achterstaan!
Ik vind het juist ontzettend leuk zeg Maar de reactie van je schoonouders is wel overtrokken Oke dat ze het niet leuk vinden, prima..maar om nou gelijk een dikke streep in het gezin te plaatsen is wel erg ver. Je mannetje stelde het zelf voor, jij vind het ook een leuk idee...gewoon doen is mijn advies! Straks gaan je schoonouders nog bepalen in welk trouwvervoer je moet gaan, de kleur taart of openingsdans.
De reactie van je schoonouders is in mijn ogen chantage. Niet op reageren hoor! De kinderen van mijn broer hebben ook niet zijn achternaam, maar die van haar. Vindt mijn vader ook niet echt leuk, maar ja... Hun keus. Ik heb expres een vrouw getrouwd met een lelijke achternaam, dus mijn kinderen hebben mijn naam Nee hoor, zo lelijk is die naam niet. Was een grapje. Zelf vindt zij mijn naam mooier. Als mijn schoonouders de kans hadden gehad, had mijn vrouw de naam van haar moeder, maar toen kon dat nog niet. Groetjes, Didier
Hahaha dat is ook een optie! Lelijke achternaam Wij trouwen volgend jaar, en dan neem ik de naam van mijn mannetje aan..maar die is Spaans dus een exotische naam, niet moeilijk kiezen als jezelf een Duitse achternaam heb
ik zou nu zeker er voor zorgen dat je man jou naam aan neemt haha ! heb het toendertijd ook wel voorgesteld maar hubbie wou er niks van weten ...we zaten ook met het familiebedrijf dus het kon ook niet echt ...