Zoals de titel al zegt eigenlijk. Ik werd deze namiddag door de buren aangesproken dat er een zwam doorgroeit onder de schutting. Volgens hen giftig en zeker voor dieren. Ze wilden mij erop aanspreken zodat ik het kon aanpakken voor ze naar de gemeente gingen bellen. Ben me suf aan het zoeken geweest en de enige zwam die in de buurt komt qua uitzicht is de bekerzwam. Onze 'tuinen' zijn geasfalteerd, op de plaats waar de zwam onder de schutting komt staat een tuinbank aan onze kant. Daar zie ik echter niets aan en ik zie ook niets dat zomaar onder de schutting doorgaat. Iemand enig idee wat te doen?
Ik zou niks doen eerlijk gezegd, als jij niks ziet in je tuin. Waarom moet jij dan actie ondernemen? En kun je niet aan de andere kant van je schutting kijken waar ze het over hebben?
Even samen met de buren aan beide kanten kijken waar die zwam nu echt vandaan komt? Als zij zien dat er bij jou niets zit, zullen ze ook wel snappen dat zij degenen zijn die actie moeten ondernemen.
Ze heeft het me getoond in hun tuin. Ze sprak me aan toen ik terug kwam van de winkel en liet het me zien. Ik heb de tuinbank bij ons verschoven (die raakt niet eens de schutting aan) maar kon niks zien. De buurman bleef maar doorgaan dat het erg giftig was en dat ze 2 dagen per week op de hond van hun zoon letten en ja dan dat wij ook een hond hebben.
Ok nou dan kunnen zij toch iemand bellen en als die persoon dan nog in jullie tuin wil kijken, prima. Ik snap niet zo goed wat het probleem is denk ik.
Dus de buren vinden die zwam, maar bij jou groeit er niks? Waarom moet jij het dan aan gaan pakken en hoezo gaan ze de gemeente bellen?
Het zijn vrij moeilijke mensen. En ze willen de gemeente bellen om het weg te halen en gelijk dan een soort klacht neerleggen. Vorig jaar hebben ze klacht ingedien omdat onze hond 45 minuten buiten had zitten blaffen. Ze hebben nooit iets tegen ons gezegd, En ineens kregen wij een brief. Aan de datum te herleiden was het op de ochtend nadat ik een hele nacht bij mijn man zijn tante had gewaakt en was toen ook in volle lockdown dus de dag ervoor druk met de kinderen en hun schoolwerk, voor tante zorgen. Hun schoondochter vroeg toen wat er was met de kinderen (man had hun verteld over die brief en in het ergste geval kon de hond worden weggehaald) dus ik heb het uitgelegd. Dat ik niet gemerkt had dat de hond terug naar buiten geglipt was omdat ik zo moe was. Ik had toen nog altijd geen idee dat het de buren waren die geklaagd hadden. Maar een week later kregen we een brief dat de klacht was ingetrokken.
Maar dat heeft toch helemaal niks te maken met die zwam? Wat gaat de gemeente doen dan? Jou aansprakelijk stellen voor het kweken van een zwam in hun tuin? Ik begrijp nog steeds niet waar nu het probleem in zit. Ben je ergens bang voor wat betreft die buren?
Je kan bij de schutting kalk strooiien, de meeste zwammen vinden arme grond helemaal gaaf, of nagenoeg kalkvrij. Andere optie is met Azijn aan de gang en hopen op t beste. Soda niet doen ivm honden, die kristalsoda kan een hond omleggen. Alternatief daarvoor is bakingsoda dat is minder problematisch. Je tuinbank/schutting in de lijnolie, houd ook niks stand. Mja dat is wel ff een klusje en je moet er maar net op zitten te wachten.
Bedankt, ik zal morgen de azijn proberen. Baking soda heb ik ook in huis en onze hond kan niet achter de bank komen dus dat durf ik wel aan. Ik denk wel dat het van hun komt. Ze hebben veel plantenbakken en een tijdje geleden hebben ze redelijk wat verpot en nieuwe bakken gevuld. Maar goed het is me geen ruzie of geroddel waard en azijn en baking soda heb ik toch standaard in huis.
De gemeente gaat toch geen zwam weghalen in iemands tuin? En een klacht indienen zie ik ook niet voor me… Ik zou de buren wat mogelijke tips geven (azijn, kalk) en het daarbij laten.
Lijkt me een hele lastige situatie. Maar het hoeven nog steeds de buren niet geweest te zijn die geklaagd hebben. Er is ook een kans dat ze het verhaal aan de klager hebben doorverteld.
kan ook uit die (nieuwe) grond komen, als de sporen daar inzitten krijg je ze er ook niet uit. Vocht, warmte en een rottingsproces of cellulose (naaldhout bijv) is een waar buffet. T houdt oveirgens ook op cement etc.. Je kan allicht eens een balletje opgooien of ze t opmerkten voor of na de nieuwe grond. Mocht je t zoeken: bij de action kan je gewoon een doosje kalk halen, wordt vaak voor gazon gebruikt.
Wij huren via de gemeente, ik woon trouwens in UK. Council hier dan en daar stuur je alles naartoe ivm klachten of reparaties en dergelijke. Klacht indienen zou dan bij de council zijn, niet politie. En de klacht over de hond zijn we nu zeker dat hun het waren. Hun schoondochter zei later dat ze geen idee hadden dat mijn man zijn tante zo slecht was dat ik een beurtrol had in waken. Dat het niet hun bedoeling was enzo. En ik las inderdaad dat alle grond wel sporen bevat en ze hebben toch een paar zakken nieuwe grond aangevoerd. Kijk ik ga gewoon mijn kant van de schutting doen en dan tegen ze zeggen dat ze best hun kant ook even aanpakken.
Ik zou ze laten zien dat die zwam niet bij jullie vandaan komt.. Verder wel aangeven dat je voor de zekerheid het stuk rond de schutting zal behandelen en dat het verder aan hen is wat ze ermee doen. Dat ding staat toch echt in hun tuin, maar dan laat je in elk geval je goede wil zien.
Heb je een plaatje/foto? De bekerzwammen die ik ken zijn bij mijn weten niet giftig en sommigen zelfs zeer zeldzaam. Zuinig op zijn!
Ik heb geen foto maar via google leek het het meest op de normale bekerzwam, niks speciaals en ik heb ze al meer gezien. Ik las ook dat ze niet giftig zijn. Het zou me niet verbazen als de buurman zomaar wat zegt om zeker te zijn dat ik actie onderneem. Overdrijven is 1 van zijn sterke punten. Ik zag de buurvrouw deze ochtend en heb haar getoond dat ik niks kan zien maar dat ik wel goed schoonmaak daar en dan azijn neergooi. Ik heb ook aangegeven dat ze hetzelfde aan haar kant moest doen. Meer kan ik nu niet doen.
Bekerzwammen zijn niet giftig toch? Via Wikipedia een lijst gevonden met giftige; https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_giftige_paddenstoelen
Ah zo ja, maar dan nog vind ik een zwam in de tuin niet iets voor de verhuurder. Dat hoort gewoon bij normaal tuinonderhoud, zoals grasmaaien - daar bellen ze de gemeente toch ook niet voor? En dan bij wijze van een klacht tegen jou indienen omdat hun gras gemaaid moet worden. Bij die zwam is het ook maar de vraag of hij weg moet, hier is het nu extreem vochtig en duiken er ook wat paddestoelen op - hoort er bij. Wij laten ze staan, als het straks weer warmer is, gaan ze weer weg. De verklaring dat die sporen tussen die nieuwe grond zaten is ook volkomen aannemelijk, dus lijkt het me gewoon geen zaak voor jou of de gemeente, maar puur voor die mensen zelf. En als vriendelijke buur zou ik ze dan aangeven dat jij na wat zoekwerk het idee hebt dat het niet giftig is, maar dat ze ‘m misschien weg kunnen krijgen/houden met azijn. Meer zou ik écht niet doen.