Bij mijn 1e kwamen ze met 28 weken er achter dat ik zwangerschapsdiabetes had. om die reden moet ik nu volgende week al een glucosetest doen. Ik lees overal vanaf 24 weken, heeft het dan wel nut? Ik zie er als een berg tegenop omdat ik enorm last heb van misselijkheid en spugen. Smorgens in bed moet ik gelijk wat eten want anders is het gelijk spugen geblazen. En daarna moet ik regelmatig iets nemen zoals een cracker. Nu mag ik de avond ervoor vanaf 22:00 al niks meer eten en moet er nuchter heen. Daar moet ik een vies drankje drinken en nog 2 uur nuchter blijven. Mensen met ervaring misselijk + glucosetest?
Als je zoveel problemen ondervindt met het binnenhouden van je eten, zou ik dit even aankaarten bij je vk. De test heeft namelijk toch geen zin als je vlak daarna overgeeft. Misschien mag je dan wel wat lichts eten en houden ze daar rekening mee bij het bekijken van je waardes.
Ja heb hier hetzelfde gehad. Ik heb hem vrijdag gedaan met 16 weken dus. Daarvoor nog overgegeven, die twee uur volgehouden haha en daarna er alsnog uit. Heb geen suiker dus mag met 24 weken nog een keer haha ik kijk er al naar uit . Ik dacht maar steeds dat het goed is om te weten voor de baby...en bij dames gaan zitten die hem ook moeten dan heb je wat afleiding
Als je eerder suiker hebt gehad tijdens zwangerschap dan testen ze eerder omdat het altijd beter voor jezelf en de kleine is om er zo snel mogelijk achter te komen. Mocht het die dag echt niet gaan met testen dan kan je altijd vragen of het een andere keer kan of op een andere manier. Bijv een week lang je suiker waarde bij houden na elke maaltijd. Bij onderzoeken en echo's is er een topic over suiker. Je bent daar van harte welkom.
Ik heb mijn test gehad met 22 weken. Op de 20 weken echo was te zien dat de kleine met zijn buikje 3 weken verder lag als de rest van het lichaampje. Mijn waarde na de test was 12.7 dus ben er wel blij mee dat im er optijd ben achter gekomen.
Ik woon in Duitsland en daar is twee/drie jaar geleden het protocol aangepast naar: bekende "klanten" worden bij een volgende zwangerschap al getest bij 10-12 weken. Dus eerst alleen vingerprik. Komen daar twijfelachtige waarden uit, dan dus al in vroeg stadium de OGTT. In duitsland wordt trouwens iedere zwangere tussen 24-28 weken getest op diabetes.
Ik mocht omdat het bij mij hielp op een suikervrij kauwgompje kauwen tijdens de testen (4 gehad vorige zwangerschap en niks aan t handje). Ook mocht ik af en toe een klein slokje water nemen... Succes met de test, is in ieder geval geen pretje als je zo misselijk bent!