Dames, een vraag een de jongere moeders, ik heb gehoord (mensen praten veel, denken veel te weten..je kent het wel) dat er voor de jongere dames die een kindje krijgen nog jeugdzorg is. dat ze soort van in de gaten gehouden worden en jeugdzorg ook voor de bevalling op de stoep zal komen staan, net als de kleine er is en dan nog wel een paar keer. wie heeft hier ervaring mee ? tot welke leeftijd geld dit? ik kan er namelijk eigenlijk niks op internet over vinden, zal er graag wat informatie over willen hebben.
hmm ik weet alleen een paar dingen omdat vroeger een vriendinnetje van mij ook zwanger werd.. zij kreeg ook geen jeugdzorg ofzo ze kon het wel krijgen maar dan moest ze er zelf om vragen. het ligt eraan of je nog bij je ouders thuis woont of niet als je uitwonend bent weet ik niet zo goed hoe het zit. maar als je gewoon bij je ouders woont wordt er van hen verwacht dat ze je helpen
Hoi, dit klopt tot op zekere hoogte. Het is nl zo dat als een meisje ONGEHUWD voor haar 18e een kind krijgt, zij voor de wet minderjarig is, waardoor zowel zij als haar kind onder bureau jeugdzorg vallen. Is zij GEHUWD (zelfs al is ze 16) is zij voor de wet meerderjarig en vervalt automatisch de bemoeienis van bureau jeugdzorg. Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord
Nog nooit van gehoord. Dat geld volgensmij alleen maar als je onder de 18 bent. En daarna alleen om bijzondere redenen. Je bent wel een tienermoeder tot je 23ste. Ik was 22 toen ik zwanger raakte van mijn dochter en heb hier overgins allemaal niks van gemerkt. Volgensmij geld dat alleen maar voor tienermoeders die onder bepaalde omstandigheden leven, of bijvoorbeeld een uitkering hebben. Anders gaan ze je echt niet zomaar in de gaten houden zonder reden. Ook is het tot je 23ste heel makkelijk om bij bepaalde hulp instanties aan te kloppen mocht je dat nodig hebben. Verder dan dat gaat het niet volgensmij.
goh dat kinkt maf tot je 23e tienermoeder ik ben nu 23 werd dus zwanger bij 22 ben getrouwd e we hebben een koophuisje en dan val je NET niet meer onder categorie tienermoeder wel geinig hoeveel verschil er tussen mensen zit sommige moeten er niet aan denken op mijn leeftijd en gaan volop uit enzo maar heb er verder eigenlijk geen idee van mijn nichtje is ook moeder sinds n paar maand ze was 17 toen ze bevallen is en nu inmiddels 18 eigenlijk nooit iets gehoord over jeugdzorg ..
Nog nooit van gehoord ik ben op mijn 20e bevallen het enige wat verplicht was was een gesprek bij de medisch maatschappelijk werker over of je het allemaal wel zou trekken, en dan krijg je simpel de mededeling trek maar aan de bel als je hulp nodig hebt,. Maar voor der est geen jeugdzorg ofzo hoor. Je krijgt hulp aan geboden maar dat kun je gewoon afslaan
Tienermoeder tot je 23ste? Da's best absurd eigenlijk Maar goed, volgens mij gaan dat soort dingen via het consultatiebureau. Zodra er aangifte bij de gemeente is gedaan komt de wijkverpleegster in de kraamtijd (of net erna) langs, en dit soort dingen kunnen denk ik met haar besproken worden. Ik heb er geen ervaring mee, maar weet nog wel dat je ook als niet-tiener van 29 een vragenlijst moet invullen, op basis waaran ze kijken of je in een bepaald traject zou kunnen horen. Ik zou dit alleen aankaarten als je zelf behoefte aan dat soort extra steun hebt.
hier eentje die op haar 17 beviel is wel een tijdje geleden want de kleine wordt al bijna 5 maar de enige wie op de stoep stond toen de kleine werd geboren was de wijkverpleegkundige die kennis kwam maken dus weet niet wie jou die onzin heeft aangepraat jeugdzorg komt alleen in beeld bij probleem gezinnen of gezinnen die hulp hebben gevraagd die komen niet ongevraagd langs is verboden trouwens ivm privacy wet
veranderd de zaak als je door een chronische ziekte een wajong uitkering krijgt? haha inderdaad tienermoeder tot aan je 24e, vreemd...
Nee hoor, het klopt niet. Ook niet als je nog minderjarig bent. Het klopt wel dat als je minderjarig bent (en ongehuwd), je niet het gezag kunt krijgen over je kindje. Meestal krijgt oma (moederszijde) dan het gezag. Is dit geen geschikte partij dan zal de rechtbank de Raad voor de Kinderbescherming verzoeken om een onderzoek te doen. Ben je niet in de war met het Centrum voor Jeugd en Gezin? Er bestaan wel bepaalde tienermoeder projecten die vanuit Bureau Jeugdzorg aangaan.
ik was 17 toen ik mn dochter kreeg ( nu 8 jaar geleden) en geen jeugdzorg hier gezien hoor.. Je bent alleen onder toezicht van jeugdzorg als je in de hulpverlening zit ( onder de 18 ) dus als onder toezicht was voordat je zwanger werd enz enz..
Ik was 17 jaar toen ik beviel van mijn zoontje ongehuwd en bij mij mijn moeder thuis en geen jeugdzorg gezien hoor ! Nu 23 en zwanger van de 3e !
Als je bij je ouders woont, is er doorgaans geen jeugdzorg betrokken, tenzij er een melding is gedaan. Dat kan bijvoorbeeld ook door je school gebeuren. Als je in de hulpverlening zit en zelf bijvoorbeeld al met jeugdzorg te maken hebt, komt je kind in principe onder toezicht van jeugdzorg te maken, (als je jonger dan 18 bent, of als je ouder bent, maar niet in staat geacht wordt je kind probleemloos te verzorgen). Je kunt dan wel een aanvraag doen om als meerderjarig beschouwd te worden, en dan wordt er uitgebreid gekeken of je in staat bent je kind op te voeden en te verzorgen. Sta je eenmaal onder toezicht van jeugdzorg, dan komt je kind daar pas weer uit als jeugdzorg vindt dat je het goed doet en zij de begeleiding afsluiten.
'tiener'moeder tot je 24e.. onmogelijk. vanaf je 20e ben je geen tiener meer maar een twintiger. lijkt me logisch.
Ja ik zit dit dus ook met verbazing te lezen. Tienermoeder tot je 24e.. volgens mij ben je dan echt geen tiener meer.
Jeugdzorg bemoeit zich er alleen mee als moeder (of vader) zelf met jeugdzorg te maken heeft en dus onder de 18 is. Als dat niet het geval is, laat jeugdzorg je wel met rust hoor. Tenzij er aanleiding is voor extra zorg.