Wat doen jullie, of hebben jullie gedaan, om uitscheuren of een inknip te voorkomen of te milimaliseren? Wat is je ervaring daarbij? Bv cursussen, oefeningen, smeren, handeling tijdens de bevalling.. En voor degene die alsnog zijn gescheurd of geknipt, wat zou je in het vervolg anders doen? Ben ideëen en ervaringen aan het verzamelen want word helemaal kriebelig van het bevallings vooruitzicht..
Niks. Tijdens de bevalling goed luisteren naar de vk of gyn. Hier uiteindelijk een klein beetje uitgescheurd bij de oudste maar achteraf geen last van gehad. En zenuwen voor de bevalling zijn normaal. Laat je lichaam het werk doen, vertrouw op de mensen rond je heen en go with flow. Je kan een hoop plannen, maar een bevalling dan weer niet. (en bij de oudste echt nachten wakker gelegen over van alles en nog wat)
Ik ben bij de eerste uitgescheurd en dat was mijn kleinste kindje (2600 gram) ik heb niets gedaan om het te voorkomen De andere drie wogen 2800 3200 en 3700 gram, en bij die drie ben ik niet uitgescheurd en ook daar heb ik er niets aan gedaan om het te voorkomen, Ik wist ook eigenlijk niet dat er dingen zijn die je er tegen kon doen 🙈 Maar ik weet wel dat er mensen zijn die teunisbloem olie in tablet vorm vaginaal inbrengen om de bevalling op te wekken vanaf 37 weken, dit zou ik niet doen want die olie op (in) de vagina vergroot de kans op uitscheuren zei een verloskundige toen ik het er met de gyn over had of dat nu zo goed hielp of niet. Ps als het hoofdje staat brand dat verschrikkelijk, de verloskundige of de gyn zegt dan meestal even op te houden met persen hier moet je goed naar luisteren want vaak is dat het moment van uitscheuren, persen als ze zegt persen en echt stoppen al heb je nog zo een drang om door te persen.
Goed luisteren naar je verloskundige tijdens de bevalling, of je moet persen of juist even zuchten etc. Voor de rest duimen dat het goed gaat. Ik denk dat het net als striaeniet te voorkomen is met cremepjes etc.
Ik heb bij alle drie mijn bevallingen niets gedaan. En alle drie de keren ook niet uitgescheurd. Bij de eerste twee wel schaafwondjes op mijn schaamlippen die gehecht moesten worden. Wat hippo zegt: goed luisteren naar de vk en naar je eigen lijf.
Heb niets gedaan, wel zwangerschapsyoga en dat heeft me wel geholpen om redelijk ontspannen de bevalling in te gaan en de weeën toe te laten. En goed luisteren naar de verloskundige inderdaad. Je hoort wel eens verhalen van 'de verloskundige zei dat ik niet mocht persen maar dag ik kon echt niet anders meer!', dat moet je dus niet doen Hier 2 keer niet uitgescheurd en kinderen van bijna 9 pond.
Ik heb niks gedaan om het te voorkomen. De vk zei wel dat toen het hoofdje stond, ik echt niet mocht persen want dan zou ik volledig inscheuren. Dat was wel een heldere boodschap in de beval bubbel Ik heb wat in mezelf gevloekt maar uiteindelijk ben ik met een klein scheurtje er vanaf gekomen Ik heb de zwangerfit cursus gedaan en ik kon me daardoor wel helemaal ontspannen tijdens de bevalling. En ik heb een fijne houding gezocht in bed tijdens de bevalling. Vk in opleiding vond het maar gek, maar ach ik heb in foetus houding heerlijk de weeën opgevangen
Ik heb niets gedaan om uitscheuren te voorkomen. Wel heb ik zwangerschapsyoga gedaan om me te helpen voorbereiden oo de bevalling. Verder heb ik de weeen opgevangen in het water wat zou moeten helpen met alles weker maken. Uiteindelijk ben ik wel (flink) uitgescheurd. Ik heb geluisterd naar de vk en de perswee weggepufd toen het moest, maar met de wee erna had niemand verwacht, ook de vk niet, dat de baby er praktisch uit kwam schieten. Ik denk daarom niet dat ik er echt wat aan had kunnen doen. Vervolgens ben ik fijn gehecht door de gyn en is mijn herstel goed gegaan. Voor deze doe ik ook niets extra om het uitscheuren weer te voorkomen, behalve dat ik weer een badbevalling wil proberen. Sommigen gebruiken perineumolie. Wellicht dat je dat kunt bekijken of dat je verhalen van ervaringsdeskundigen krijgt hierover.
Ik denk niet dat je iets kan doen behalve luisteren naar de vk/gyn. Ik had een subtotaal ruptuur doordat het zo snel ging, eerste perswee tot geboorte 10min. Om die reden moet ik van de gynaecoloog bij een volgende bevalling de pers weeën tegen gaan houden.
knip en scheur gehad, doe mij maar scheur... na 2 dage al vrijwel genezen en vielen de hechtingen los. schueren doet een paar seconden flink pijn en dan brand het alleen flink. maar valt mee, knip deed niet/nauwelijks pijn bij het knippen, geneest alleen traag
bij foutale nood of vacuumpomp of zoals bij mij, anatomische redenen wel 2e keer wilde de verloskundige sowieso niet knippen
Ik ben 2x bevallen en 2x (licht) ingescheurd. Vooraf was ik er best bang voor, maar eigenlijk valt het wel mee. Tijdens de bevalling heb ik het niet gevoeld, de weeen deden véél meer pijn. Maar of dat je gerust stelt? De eerste keer ben ik gehecht onder verdoving (ruggenprik), toen voelde ik het dus helemaal niet. Dat was wel luxe. De 2e keer ben ik bevallen zonder pijnbestrijding en ben ik gehecht zonder verdoving. Het waren "maar" 4 hechtingen, en prettig is het niet. Maar de verloskundige deed het bewust zo snel mogelijk na de bevalling, omdat je dan nog vol van adrenaline zit en daardoor minder pijn voelt met het hechten. Overigens geneest een scheur(tje) vaak sneller dan een knip. Het enige wat je kan doen is tijdens de bevalling heel goed luisteren naar de verloskundige, precies wat de dames hierboven al zeiden. Zij leggen uit wanneer je moet persen, wanneer juist niet, etc. De tijd van het persen zegt niet per se of je wel/niet uitscheurt. Ik heb 2x vergelijkbare schade gehad met een paar hechtingen: bij de 1e bevalling heb ik 1,5 uur geperst, en bij mijn 2e bevalling 3 minuten. Het resultaat was hetzelfde
Niets gedaan/kunnen doen om het te voorkomen (vaccuum), maar mocht ik weer zwanger worden, dan wil ik een keizersnee, dus op die manier ook voorkomen dat ik geknipt hoeft te worden
Niks. Ik luisterde ook voor geen meter naar de verloskundige, heb als een gek geperst terwijl zij zei dat dat niet moest. Ben wel gescheurd maar niets bijzonders
Bij de eerste een knip gehad. Zl lag met zijn handje bij zijn hoofd en daardoor paste het gewoon niet. Qua scheuren verder goed naar de vk luisteren, niet zomaar als een malle gaan persen alleen tijdens een goede wee. Goed de adviezen van de vk opvolgen. Maar je kunt er verder niet zoveel aan doen. Ik heb overigens niet veel last van de knip gehad. En tijdens het zetten niets van gevoeld. De vk zei achteraf nog 'oh mn schaar is een beetje bot'. Haha. Niets van gevoeld
Thnx voor de tips allemaal! Dus met stipt op 1 luisteren naar de vk tijdens bevalling. Perineum olie kende ik nog niet, iemand ervaringen daarmee?
Ik heb ook niets gedaan. Wel geluisterd naar VK , maar alle 3 de keren ingescheurd. Eerste had een groot hoofd. Tweede is zuchtend vanzelf naar buiten gefloept, door de kracht van persweeën zelf (had ik dus niet in de hand). Derde is half zuchtend en persend geboren, oude litteken scheurde weer open. Tweedegraads perineumruptuur, dus ook wat inwendige hechtingen nodig. Dat klinkt heftiger dan het voor mij was. Na het hechten heb ik er echt nauwelijks wat van gevoeld , kraamzorg moest dan telkens kijken naar hechtingen, maar ik had haar niet kunnen vertellen waar ze zaten, voelde ze niet! Na weekje hersteld. Heb alle keren ongeveer 3-4 weken na bevalling weer pijnloos seks kunnen hebben. Voel nu nog wel het littekentje zitten, maar absoluut geen last van. Net als mijn striae gewoon een 'bewijsje' van mijn moederschap .