Zelf de keus hebben waar je onder zorg wil zijn?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door meissie86, 10 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
    Hoi,

Mijn dochter is geboren met 32.6. Nooit een reden gevonden. Nu is het protocol blijkbaar in het ziekenhuis dat als je voor 33 weken ben bevallen je daar onder zorg moet en erna mag je bij de vk eerste lijns. Nu heb ik al meerdere keren aangeven niet in het ziekenhuis onder zorg te willen. Tot nu toe bieden ze weinig meer. 2x een bmm meting gehad en dat was het. Zoekhulp ging weer overleggen maar hebben toch gezegd dat ik daar moet blijven. Toen heb ik me er maar bij neergelegd en ben weer heen gegaan, maar wat een aanfluiting was dat zeg. Mijn"eigen" vk doet nog meer. Ik voel me er gewoon totaal niet op mijn gemak of prettig bij. Eigen vk zou mij gewoon onder zorg willen houden maar ziekenhuis beslist blijkbaar.

Nu vraag ik mij af in hoeverre mag je dit zelf beslissen en gewoon tegen het ziekenhuis zeggen ik wil dit niet. T levert nu vooral stress op.

Groetjes!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Meissie86,

Er is altijd de keus voor een second opinion in een ander ziekenhuis. Wellicht dat ze daar wel een aangepast beleid kunnen aanbieden.
    Verder je mag altijd ingaan tegen het advies van het ziekenhuis (of het nu verstandig is of niet daar gelaten), maar dan moet je vaak wel een overeenkomst tekenen waarin staat dat jij tegen het medisch advies in in de eerste lijn onder controle wil. Ze hebben een protocol en als daar hens inziens niet vanaf geweken kan worden in jouw geval, zullen ze de verantwoordelijkheid bij eventuele problemen niet willen dragen.
    Je kunt soms ook gedeeltelijk bij het ziekenhuis onder controle en gedeeltelijk bij de verloskundige. Dat is wel een service van de verloskundige uit als ze dat willen doen, want je zit ook met declareren aan de zorgverzekeraars. Een verloskundige kan niet zomaar ook jouw zorg declareren als het ziekenhuis je hoofdbehandelaar is. Maar ook dat is een optie om eens te bespreken met je vk. Dan kun je voor hetgeen je in het ziekenhuis mist, wellicht toch bij hen terecht.

Groetjes Brigitte

3. meissie86

meissie86 Fanatiek lid

25 aug 2013
    1.916
    0
    0
    Bedankt voor je uitleg! Ik ga weer in gesprek met beide partijen

Deel Deze Pagina