bekkenbodemspieren trainen.. hoe nu precies?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door zonne bloem, 31 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    goed...
    voor ik zwanger werd had ik zo ongeveer nog nauwelijks over die spieren gehoord!!!

nu ik inmiddels weet dat ik ze heb en heb gehoord dat ik ze moet trainen doe ik dat (denk ik)

ik doe t tijdens zitten of liggen soms eens als ik er aan denk
    net of je aan t stippen plassen bent, maar dan zonder t plassen...

nou keek ik laatst tv, over mijn lijf op rtl 4 en hier was een stuk over net bevallen vrouwen die die spieren moeten trainen want anders konden er nog wel s dingen gebeuren (en de meest vieze plaatjes, ohwww die verzakkingen willen we niet hoor)

maar daar deden ze iets met op de rug liggen en kont in de lucht enzo...
    maarja natuurlijk vertellen ze er niet ff bij wat ze doen...

dus... HOE train je nu op de juiste manier die spieren ?

2. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Mij werd tijdens de zwangerschapscursus vertelt dat je die spieren aanspant door zogenaamd je plas op te houden.
    Je voelt dan dat er "iets" omhoog wordt getrokken bij je vagina.
    De cursusleidster liet ons altijd een lift visualiseren.
    Je trekt je vagina eerst naar de 1e etage, dan de 2e, dan de 3e, nog even doorwerken voor de 4e, en dan langzaamaan weer naar de begane grond. Na een tijdje helemaal laten doorzakken, in de zogenaamde kelder. Werkte prima voor mij, ik oefen nu af en toe alsnog.
    Kan overigens zittend, liggend, staand, etend, wat jij wil. :)

Ik begreep dat die spieren erg goed getraind zijn wanneer je in staat bent een lopende plasstraal te laten stoppen...

3. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0

ohw... nou dan ben ik voor tijdens en na de zwangerschap een ster erin denk ik
    want ik kan altijd mijn plas stoppen
    ik stop t ook wel s om extra kracht te zetten achter mn plas...:D
    goh..

4. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland

:$

en

:(

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd 'de lift' oefenen. Niet gaan stoppen tijdens het plassen, is erg slecht voor je blaas.
    Ga maar touwtje springen of trampoline springen met een gevulde blaas. Als dat goed gaat zonder lekkage, zit het wel goed met je spieren ;)

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    nou echt niet hoor. ik kan springen met een gevulde blaas maar ik heb toch echt een voor en achterwand verzakking waar ik flink last van kan hebben. met verzwakte bekkenbodemspier hoef je echt niet altijd last te hebben van incontinentie maar kan je ook flink last krijgen van rugpijn, bekken, stuitje, je darmen enz.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    ik loop er nog voor bij een bekkenfysio.
    aanknijpen alsof je je plas op moet houden. eerst 5 sec. dan 10 los.
    en dit een paar x per dag. en dit uitbreiden. 10 sec. vast, 10 sec. los, 10 vast, los enz,
    wel steeds minimaal 10 sec. los zodat bodem kan ontspannen en herstellen.
    en dan 15 sec enz.
    of snel los,vast,los,vast
    "trappetje"s maken". eerste tree en vasthouden, 2e tree en vasdthouden en dan weer terug.
    ik voelde het niet duidelijk dus mij hebben ze aan gesloten op de computer;) dan kan je dmv een lijntje zien hoe je spier op jouw commando's reageerd en of je het goed doet.

Deel Deze Pagina