bekkenfysiotherapeute doet inwendig onderzoek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hoop42, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik heb inwendig onderzoek gehad en het is waar: dan kan ze voelen of je goed aanspant en goed kunt ontspannen.

Bij mij kon ze voelen dat ik mijn plasbuis nog niet goed onder controle had, dat ik een lichte verzakking van de vagina voorwand heb en dat mijn baarmoeder nog wat laag hangt. Verder pakje ze mijns tuitje tussen duim en wijsvinger en bewoog ze hem heen en weer. gelukkig was die ontspannen en niet gespannen ivm pijn aan mijn stuitje. Is prima te doen hoor.

2. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ze kan er dus behoorlijk wat informatie uithalen....en daar gaat het om.Ik ben blij met jullie reacties.Dank je wel!

3. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Inwendig onderzoek door een bekkenfysiotherapeut is normaal

4. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ja, bij mij is dat ook 1 keer inwendig gebeurd, de keren daarna legde ze haar hand alleen tegen me aan om te voelen hoe het ging zeg maar.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik liep bij een zeer goede bekkentherapeut en die deden het niet. Ik vind het ook nogal dubieus klinken eerlijk gezegd...

6. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.877
    4.133
    113
    Het hoeft niet en kan wel. Hangt oa ook van het probleem af of het zinvol is.
    In veel gevallen is het een goede aanvulling op de behandeling.

Mijn collega's doen het echter alleen als het nodig is en.vragen altijd nadrukkelijk toestemming van de patient.
    En niet elke bekkentherapeut is er in.opgeleid!

7. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Het ligt er aan met wat voor klachten je er heen gaat. Als het om klachten van je bekkenBODEM gaat, dan kan het zinvol zijn dat ze inwendig voelen of je kunt aanspannen enz.
    Als het gaat om bekkenpijn lijkt me het totaal onzinnig!

Bij de Cecile Röst methode wordt het dus absoluut niet gedaan!

8. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ik heb heel veel bekkenpijn.Dat is extreem toegenomen na het gebruik van hormooninjecties toen we nog in de MMM zaten.
    Ook heb ik een verzakte baarmoeder(dat heeft de gyn geconstateerd) en soms een drukkend gevoel vanonderen.
    Mijn bekkentherapeute vertelde me dat het haar zinvol lijkt om een inwendig onderzoek te doen.Ze vertelde me dat ze daarvoor opgeleid was en dat het een goede manier is om te kijken hoe de spieren in de bekkenbodem er daadwerkelijk aan toe zijn.
    Daar moet ik dan maar op vertrouwen.

9. kvinna

kvinna Niet meer actief

Hoezo dubieus? Wat een raar woord in deze context. Bedoel je daarmee dat je denkt dat de therapeute het voor haar eigen lol doet? Zo niet, dan zou ik een ander woord kiezen.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ben ook bij de bekkenbodemfysiotherapeute geweest maar geen inwendig onderzoek gehad. Ze was hiertoe wel bevoegd maar in mijn geval was het niet nodig zei ze.

11. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

Bij mij geen inwendig onderzoek maar wel hand erop leggen terwijl ik moest aanspannen en ontspannen. Gelukkig niet inwendig bij mij, maar als het nodig was had ik het wel gedaan hoor.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Het is wel normaal...het ligt alleen aan de patient in hoeverre dit nodig is

Ik had ook last van mijn bekken maar dit had niks met verzakking te maken maar met de banden om mijn bekken en die moesten weer sterker worden. Toen ze dus niet sterk genoeg waren ging mijn bekken steeds weer scheef staan. En dat deed pijn.

Ik kreeg geen inwendig onderzoek omdat dit dus niet nodig was.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    dat is ook wat sommigen hier in dit topic mee in de war zijn... bij bekkenklachten heb je inderdaad geen inwendig onderzoek.

maar bij bekkenBODEM-klachten en verzakking, zoals TS zegt, is wel een inwendig onderzoek nodig.

Deel Deze Pagina