Hallo dames, Wij gaan morgen met mijn hele familie uit eten en nu belt mn nicht net dat haar zoontje de HVM ziekte heeft. En ze had gehoord dat het gevaarlijk kan zijn voor zwangere vrouwen.. (Ik ben 33 weken zwanger) Mijn zoontje heeft (waarschijnlijk) laatst ook de HVMziekte gehad. Hij had bultjes rond zn mond, op zn handjes en billen. Huisarts wist niet wat het was. Maar later hoorde ik steeds meer over kinderen die dus hvm ziekte hadden. Mijn zoon had het waarschijnlijk in milde vorm. Lang verhaal geworden, maar mijn vraag is dus, moet ik mn neefje nu gaan mijden? Is het gevaarlijk voor mijn ongeboren baby? Of had ik het dan al moeten oplopen bij mijn zoon?
Ik had vorig jaar een gastkindje met mond-hand-voetenziekte. Het kindje is gewoon gekomen omdat ik dacht dat het niet gevaarlijk was voor zwangeren (was toen z'n 20 weken zwanger), wel voor pasgeboren baby's. Ik weet wel dat het een aantal maanden besmettelijk blijft, maar dat de uitslag wel verdwijnt. Dat was de reden dat ik het gastkindje toch gewoon heb laten komen. Als ik twijfel kijk ik nog wel eens op de site van het RIVM.
Zelf een paar weken geleden gehad, en veel pijn en ongemak van gehad. Echter, de hap gaf aan dat het niet gevaarlijk is voor mijn ongeboren kind (toen 24 weken zwanger). Voor jezelf zou ik bij je neefje uit de buurt blijven, maar als je zoontje het ook al heeft gehad en jij daar geen last van hebt gehad, zou ik denken dat je het ooit in je leven al hebt gehad. Dan hoef je je nergens over druk te maken
Hier bleek gisteren mijn nichtje het te hebben (onze kinderen spelen meerdere keren per week samen). Het is niet onmogelijk dat mijn dochter dus al in aanraking is gekomen met het virus of dat ze het ook krijgt. Verloskundige wist het niet maar de huisarts gaf aan dat het geen kwaad kan voor mij en ons ongeboren kindje. Begreep dat het ook mogelijk is dat het overgebracht kan zijn door een kind of volwassene die er zelf geen klachten van heeft of heeft gehad, uit de weg gaan lijkt me heel erg moeilijk maar probeer wel het risico te beperken door hygiene.
Toen het op het kindcentrum waar ik werk heerste heb ik de GGD gebeld. Zij gaven aan dat er geen aanwijzingen waren dat het gevaarlijk was voor zwangere vrouwen of het ongeboren kind. Maar omdat het tegendeel ook niet echt bewezen is werd me aangeraden het niet op te zoeken, dus niet op de groepen te komen waar het heerste en de kindjes niet te knuffelen. Je weet niet wat je zoontje heeft gehad dus weet je niet of je immuun bent. Ik zou dus toch oppassen, in ieder geval tot je meer informatie hebt.