Hey dames, Op 1 oktober vorig jaar ben ik bevallen van een zoon. Helemaal super, en ontzettend trost natuurlijk. Nou zat ik vorig jaar januari bij de gyn op de stoel die me eerst ging vertellen dat ik pco had/heb, werd ik naar huis gestuurd met primolut om een bloeding op te wekken die uit bleef omdat ik ineens zwanger bleek te zijn. Ontzettend veel mazzel gehad dus. Was ruim vier maanden niet ongi geweest, dus echt een toevalstreffer. Mijn kereltje is nu een half jaar oud en bij mij kriebelt het alweer. (Bij mijn man nog niet). Mede doordat ik bang ben dat het wel een tijdje kan gaan duren voor ik weer zwanger zal raken, ALS ik ooit weer zwanger raak (maar voor de positiviteit gaan we daar maar vanuit) heb ik eigenlijk zoiets van, waar wachten we nog op . Nou ja, ik geef nog bv en wacht nog steeds op mijn eerste menstruatie, daar dus in ieder geval op. Maar buiten dat om, ik ben ook al 31. Door het toeval, geluk of hoe je het ook noemen wilt heb ik best wel eens getwijfeld aan de diagnose die de gyn gesteld heeft. Stel dat het geen PCO is... Maar ik denk dat die man zijn vak wel verstaat en dat hij heus wel weet wat hij op een echo ziet. Ik zou het wel mooi vinden als er niet een al te groot leeftijdsverschil tussen zou zitten. Maar om nou mijn man te gaan overtuigen heb ik eigenlijk ook niet zoveel zin in. Ik weet dat je ook met pco zwanger kunt worden en dat dat soms ook snel gaat (of sneller dan verwacht). Maar stel nou dat het wel lang gaat duren..... Heb er gisteravond geprobeerd om met mijn man over te praten maar die had weinig zin in het onderwerp. Zouden jullie uit 'angst' dat het langer kan gaan duren eerder proberen of niet? Fly
Je moet er wel allebei voor de volle 100% voor willen gaan anders zou ik het zeker niet nu al proberen. Ik zou er zeker wel samen over praten en ook duidelijk aangeven waarom jij nu al zou willen beginnen. Duidelijk je angst laten weten. Zelf heb ik gisteren bij de gyn ook te horen gekregen dat ik een lichte vorm van PCO heb, maar ze was wel erg hoopvol dat ik toch zwanger zou raken binnen een jaar (zijn nu 8 maanden bezig voor de eerste). Maar je weet het natuurlijk nooit. Heel veel succes ermee!
Hoi, Ik sluit me even bij jullie aan. Ik heb deze week ook te horen gekregen dat ik mogelijk (een lichte vorm van) PCO heb. Wij worden nu verder onderzocht (de arts zei dat het goed was om mijn vriend ook te onderzoeken, want (quote) "we moeten natuurlijk wel weten wat hij erin stopt".) Ben dus erg benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren, maar het is heel erg fijn om te lezen dat jij al een kindje hebt, Fly! Dat geeft mij weer het gevoel dat het wel goed moet komen. Ik zou ervoor gaan als jullie er allebei klaar voor zijn. Misschien is het ook goed om te bedenken dat je lichaam ook zo'n 9 maanden nodig heeft om te ontzwangeren. Tegen de tijd dat dat helemaal weer goed zit, dan is het misschien fijner om weer te gaan proberen. Er is niets vervelender dan het gevoel dat je "moet". Nieke, krijg jij nu ook nog meer onderzoeken? Of is er al een plan gemaakt? Veel liefs, Eevie
@Eevie: ik krijg alleen nog bloedonderzoek om het FSH te controleren. Als dat goed is wil de gyn verder nog niets doen omdat ze verwacht dat we binnen 4 maanden mogelijk wel zwanger zullen worden. Als we nog niet zwanger zijn in augustus (zijn dan 1 jaar bezig) mogen we terug komen. Ik moet het bloed de 3e cyclusdag laten prikken en dan bellen voor de uitslag. Dan ga ik wel vragen of ze toch niet alvast sperma onderzoek wil doen, want dan weten we dat tenminste. Dus dat moeten we nog even afwachten. Gaan ze verder bij jou ook nog andere onderzoeken doen of weet je dat nog niet?
@Nieke: wij zijn in juni een jaar bezig, dus we krijgen nu wel verdere onderzoeken. Ze zagen op de echo afgelopen week dat mijn eitjes niet mooi liggen zoals ze zouden moeten en vandaag zei hij dat het mogeijk PCO is. Ik had woensdag mijn 2e cyclusdag, dus heb toen bloed laten prikken. Sperma-onderzoek wordt ook al gedaan. Komende week weer naar de gyn voor een echo om te kijken of er iets rijpt, en zo ja wanneer dat ongeveer zou gaan springen. Krijgen dan ook de uitslag van alle bloedonderzoeken en het sperma-onderzoek. De gyn heeft al gezegd dat ik mogelijk hormonen zal moeten gaan slikken, maar hopelijk horen we daar komende week meer over. Kreeg er van de week echt de zenuwen van!! @Dragonfly; heeft de arts bij jou ook gezegd dat het de volgende keer misschien moeilijker zou gaan?
Nee, de eerste keer dat ik bij de gyn op de stoel zat en hij na een echo pco riep, had ik echt zoiets van wa's dat?? Vervolgens kreeg ik te horen dat het zwanger raken moeilijk kon worden en lang kon duren. Ik werd met primolut naar huis gestuurd om een bloeding op te wekken (was al vier maanden ongi-vrij) en toen ik twee weken later terug kwam had ik nog steeds geen druppeltje bloed verloren. Het bericht ging toen binnen tien minuten van: dat is niet goed en een stukje weefsel uit de baarmoeder halen om te kijken of daar misschien iets mis mee was naar: maar mevrouw, u bent zwanger waarop ik antwoorde: ja, dat zal . Maar ja, dat zou dus echt. Verder zijn we dus niet gekomen. Bij ons zou ook het zaad van mijn man onderzocht gaan worden, maar dat was dus op dat moment ook niet meer nodig. Het heeft echt een tijd geduurt voor ik daadwerkelijk kon geloven dat dat koffieboontje op de echo ons kindje was en ik echt zwanger was. Heb nu zoiets van: wat is pco precies en wat doet het nog meer dan het maanden lang geen menstruatie hebben? En als we een tweede willen, waar moeten we dan rekening mee houden. En hoe kan het dat ik van een regelmatige cyclus ineens overging naar helemaal geen cyclus? Ik heb toenertijd wel gelezen over minder eisprongen e.d, maar ik heb vreselijke mazzel gehad ineens zwanger te zijn. Ik heb geen idee wat het verder allemaal is en heb me er verder ook niet in verdiept. Daar ben ik nu een beetje mee bezig, en dan lees je al gauw over clomid en dergelijke. Sommige zijn na twee rondes clomid zwanger en anderen na tien rondes nog niet. En wat ik me ook nog afvraag: kunnen we weer aankloppen in het ziekenhuis, of moeten we eerst dezelfde weg nog een keer langs als de eerste keer? Dus ja, vol vragen en daardoor dus ook dat getwijfel.
Ik ben in februari met de pil gestopt omdat we in juli voor de tweede wilde gaan en wilden dan in december pas weer naar de gyn. Bij de eerste had ik PCO en werd heeel weinig ongesteld soms wel 4 maanden niet. En echt heel onverwacht ben ik nu opeens zwanger. Dus ja het kan heeel snel gaan
PCO is Poly Cysteus Ovaria (Syndroom). Zoals de gyn zei is het heel letterlijk "meer eiblaasjes eierstokken". Kijk maar eens op PCOS Brochure 18 Daar staat erg veel informatie en het gaf mij toch wel wat duidelijkheid. De gyn raadde mij aan om niet te veel te gaan zoeken op internet, omdat je daar de verhalen leest van vrouwen die ernstige PCO hebben en die echt onvruchtbaar zijn. Dat zou bij mij niet het geval zijn. Misschien is het wel goed om de huisarts of gyn te bellen om je vragen te stellen!! Ik weet natuurlijk niet of je aan de pil bent geweest? Toen ik aan de pil was, was ik ook ontzettend regelmatig, maar dat kwam natuurlijk door de pil. Met de spiraal en nu dus zonder iets, ben ik onregelmatig. De maanden liggen tussen de 15 en 46 dagen dus dat is niet helemaal goed. Hoop dat we komende week horen wat we nu gaan doen! Groetjes, Eevie
Ik heb PCO, wij waren een jaar bezig en ben toen doorverwezen naar de gyn. Eerst alle standaard onderzoeken en bij mijn man ook. Heb toen ook primolut gekregen om ongi te worden en daarna gestart met clomid. na 6 maanden was ik zwanger met de hoogste dosering, we hebben inmiddels een tweeling. Stel als we weer een kindje zouden willen dan hoeven we uiteraard niet weer een jaar te wachten. Dit zal ongetwijfeld ook bij jullie zijn. Je weet nu dat je PCO hebt, waarschijnlijk willen ze een periode kijken of je nog steeds een onregelmatige cyclus hebt. Als dat het geval is zal je net als mij clomid krijgen. Dus in principe hoeft het niet lang te duren ( weet natuurlijk niet hoe je reageert op hormonen). Bij ons was het dus binnen een half jaar raak.
Hoi Jada, Jouw verhaal doet me wel goed, zeker omdat jullie al een tweeling hebben. Die kans is groter, als je medicijnen als Clomid gebruikt toch? Ik ga er vanuit dat ik niet hoef aan te tonen dat ik een onregelmatige cyclus heb. Ik heb het vanaf de herfst 2008 op papier staan, dus dat lijkt mij genoeg om te zien dat het onregelmatig is!! Ik word wel ongesteld, maar het verschilt per maand wanneer dat zal zijn. Heb nu wel de zenuwen voor de uitslagen van de onderzoeken. Ik hoop zo dat er niet nog meer aan de hand is!!
Ik ben idd aan de pil geweest, alleen het laatste jaar dat ik anticonceptie gebruikte, was dat de nuvaring. Ik heb nadat ik gestopt ben een heel regelmatige cyclus gehad. Totdat ik zwanger wilde worden. Ineens ging de cyclus steeds langer duren. Eerst 28, daarna 31, 35, 38 en toen dus ineens helemaal geen cyclus meer. En vier maanden later was ik ineens zwanger na wat de gyn een stille eisprong noemde. Maar als ik er zo over nadenk...ik ben eerder ook al eens een tijd van de pil geweest ivm migraine aanvallen elke keer als ik ongi moest worden. Toen had ik idd ook wel eens het idee dat het lang duurde... Maar ja, geen vriend of kinderwens en dan ben je daar niet echt mee bezig. Denk dat ik het wel makkelijk vond dat het af en toe wat langer duurde. Is ook al weer meer dan tien jaar terug. Bedankt voor de link naar de pco brochure. Ik ben idd ook niet iemand die geniet van de horrorverhalen op het internet, maar als je zoekt is dat toch gauw het eerste wat je tegenkomt. Het is niet dat ik er heel zwaarmoedig in sta hoor. Helemaal niet, maar door alles wat je hoort, leest en ziet ben ik er eens over na gaan denken. En de mazzel die wij met de vorige zwangerschap gehad hebben, tja, ga ervan dat dat eenmalig was. (al zou dat best weer zo mogen zijn van mij ) @Eevie: wanneer krijgen jullie de uitslagen van de onderzoeken? @Tonneke:Gefeliciteerd met je zwangerschap. Geniet ervan, het is zo mooi.
Wij krijgen aanstaande vrijdag de uitslagen. Dat is wel spannend. Gaan dan ook kijken of er een ei is dat iets leuks gaat doen de komende maand Laat je vooral goed voorlichten. Ga naar de dokter en vraag om uitleg. Geef aan dat je toch nóg een kindje wilt. Hoe eerder zij het weten, hoe eerder je hulp kunt krijgen. En bespreek het met je man. Hij zal toch ook wel mee moeten werken!
Hey Eevie, De kans is ind wel aanwezig dat je een meerling kunt krijgen. Maar ik ken best wel wat vrouwen die gewoon 1 ukkie hebben gekregen. Je krijgt aankomende week de uitslagen van de onderzoeken? Vaak kunnen ze het ind al zien met een inwendige echo. Dan liggen je eitjes in kraalvorm. Ik had ook een hele onregelmatige cyclus, soms wel 4 maanden niet ongesteld geweest. Als je vragen hebt over de onderzoeken of over clomid mag je ze altijd stellen hoor. En maak je niet teveel zorgen, het is heel moeilijk maar vergeet niet dat de artsen echt heel veel kunnen.
Hoi Jada, De arts zag bij mij tijdens de vorige echo al dat de eitjes niet als ketting lagen, maar eigenlijk overal waren. Vrijdag horen we de uitslag van het bloed- en sperma onderzoek. Dan kijken ze ook of er een eitje aan het rijpen is. Ik vind het wel jammer dat de gyn 2 jaar geleden niet beter heeft gekeken, voordat ik m´n spiraal liet zetten. Misschien dat ze het toen al had kunnen zien en dan had ik niet eerst een jaar hoeven proberen! De gyn zei al dat ik mogelijk wel aan de hormoonpillen zal moeten. Wat had jij voor bijwerkingen?
Met de laagste dosering had ik weinig last van bijwerkingen. Beetje chagarijnig enzo. Maar met de 100 en 150 mg had ik behoorlijk last van de bijwerkingen. Slecht slapen, slecht zien, en veel duizelig. Zag steeds lichtflikkeringen. Maar meestal was dat zo weer weg als je klaar was met de kuur. Succes voor vrijdag!
Mmmm... Ben erg benieuwd. Ik las inderdaad dat dat bijwerkingen kunnen zijn... Hoe gingen de volgorde van onderzoeken eigenlijk bij jou, voordat je aan Clomid mocht? Grappig; jouw kindjes zijn vandaag 1 jaar, 6 maanden, 1 week en 6 dagen oud. (1-6-1-6)