als je dus het advies weigert kan het uwv je ziektewetuitkering stop zetten en kan je dus fluiten naar je centen wat ik TS adviseer is een deskundigoordeel aan vragen bij het UWV kost je zelf wel 50 euro maar als je in je gelijk komt te staan kunnen ze je niets meer verplichten dus zegt het uwv volledig ongeschikt dan zit je volledig thuis je moet zelf wel inzet getoond hebben om samen een oplossing te zoeken voor vervangend werk en je werkgever is ook dit verplicht
Hai mama van Isabel, Wat je kunt doen staat hierboven al vermeld, bij twijvel van de uitspraak van de arbodienst kan door werkgever en door werknemer een deskundigenoordeel bij het uwv aanvragen. Let wel op want er zit een redelijke termijn tussen aanvraag en afhandeling. Wat ik uit jouw verhaal eigenlijk een beetje lees is een tweestrijd in je dat je niet moet zeuren en moet werken maar aan de andere kant geeft je lichaam aan dat je niet verder kunt. Oftewel waar sta je, ik zou zeggen kies voor de kleine en geef aan bij de BA wat je ervaringen zijn. maar !! Een BA geeft alleen advies!!! dat wordt vaak vergeten omdat het in veel gevallen blindelings wordt opgevolgd. een werkgever kan ermee doen wat hij wil, wat zegt je leidinggevende over het hele verhaal.
mij is ook geadviseerd om 50% te gaan werken en doe dit dan ook sinds vorige week woensdag, het zitten is inderdaad 's ochtends nog wel te doen (heb ook volledige kantoorbaan) maar heb 's middags dan echt zwaar pijn gevoel in m'n kont/onderrug (bekken dus) en kan dan echt niet meer die laatste uren in die rottige bureaustoel zitten, ik werk nu tot 13.00uur en ga daarna naar huis, eventueel even liggen, even lopen, en zitten even op hoge stoel zitten etc... ik waggel de hele middag/avond beetje door tot ik eindelijk lekker op m'n zij kan gaan liggen slapen voor de nacht! Ik moet 1 x in de week naar fysio en zij masseert dan... OMG wat doet dat een pijn zeg... pffff, zal blij zijn als ik straks weer een normale onderrug/bekken heb na de bevalling! BA moet ik volgende week heen (lekker op tijd zijn ze bij mij opt werk) maar die mag bij mij gewoon m'n fysio bellen en deze zal hem dan wel vertellen wat en waarom haar conclusie is dat ik maar voor 50% moet werken, wat zij heeft zelfs liever dat ik helemaal stop... maar dat zie ik dan weer niet zitten tegenover mijn collega's
Ik zeg nergens dat het wel zou kunnen hoor. Bij zittend werk heb je meestal meer gelegenheid om zelf even te bepalen wanneer je gaat staan / lopen etc dan bij staand werk. Ik heb zelf een kantoorfunctie en lichte BI, ischias en rugklachten. Dit is nu goed te doen juist omdat ik zelf kan bepalen wanneer ik beweeg en wanneer ik zit. Iedereen moet voor zichzelf inschatten wat hij wel of niet aankan en zich daarin goed laten adviseren door deskundigen. De bedrijfsarts zal altijd het belang van het bedrijf voorop stellen en dat mag, maar je moet wel alert blijven. MAAR... je bent een verplichting aangegaan met je werkgever en daarmee heb je dus ook afgesproken je uiterste best te doen om zo goed en lang mogelijk aan die verplichting te voldoen. Ik lees hier (en niet persé bij deze casus) relatief vaak dat mensen erg makkelijk denken over verplichting die bij werken komt kijken.