Bekkeninstabiliteit en tweede zwangerschap

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Manna, 12 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Dag dames, ik ben op zoek naar ervaringen van een tweede zwangerschap/bevalling terwijl er nog klachten zijn van de bekkeninstabiliteit in de eerste zwangerschap... Hoe verliepen de klachten tijdens de tweede zwangerschap en na de bevalling en zijn er nog goede adviezen (bekkenfysio is uiteraard van de partij).

2. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18
    Hier iemand...
    Deze zwangerschap gaat erg goed vergeleken met mijn 1e zwangerschap! De 1e keer kon ik de laatste 10 weken niet meer lopen.
    Ik heb 2 jaar therapie/revalidatie gehad en had nog wat lichte klachten toen ik opnieuw zwanger werd. Nu nauwelijks last gehad (in vergelijking) en voel me zoveel beter!
    Bevalling moet ik nog even afwachten maar het voelt nu al allemaal zo anders dat ik daar wel vertrouwen in heb.
    De 1e 15 weken vond ik wel enorm spannend en dacht ik bij ieder pijntje: Begint het weer?! De onzekerheid daarover was erger dan de rest ;)

Ik heb tot 33 weken kunnen 'sporten' voor mijn bekken/rug, maar wel steeds opnieuw bekeken of mijn lijf het nog aankon. Ook uit voorzorg de hele zwangerschap al maatregelen genomen voor rust/inspanning. Ook al voelde ik mij goed! Preventief gerust

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik had bij mijn oudste pijn aan het schaambot. Geen echte bekkeninstabiliteit, wel bekken gerelateerd. Dit was na de bevalling direct over, maar kreeg later weer bekkenklachten waar ik jaren voor behandeld ben bij fysio, osteopaat.
    Ik had hier ook zorgen over omdat we graag nog voor een tweede kindje wilde gaan. Volgens de osteopaat konden de klachten per zwangerschap verschillen en was het niet per definitie zo dat je dan ook bij de tweede zwangerschap klachten zou krijgen.
    Toen ik voor de tweede keer zwanger was, ging het aanvankelijk ook heel goed, maar rond de 17e week kreeg ik toch weer pijnklachten. Ditmaal bekkenklachten (en geen schaambot). Mijn tweede zwangerschap is daardoor behoorlijk pittig geweest. Maar door mijn eerste zwangerschap was ik al voorbereid en ben ik gelijk naar de bekkenfysio gegaan toen ik weer klachten kreeg.

4. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Bij mij was het ook nog niet echt over na de eerste. Nu van 12 werken tot ongeveer 26 best wel wat last gehad en daarna werd het zowaar steeds minder! Ik kon echt jog wel stukjes lopen etc. Draaien in bed doet wel veel pijn. Helaas heb ik nu zo'n pijn in mijn bovenrug dat ik de laatste twee weken alsnog plat lig,,,

5. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    Ik lees even mee.
    Maar bij mijn tweede had ik bekkeninstabiliteit erg pijnlijk.
    Tot op heden na 7 jaar nog steeds pijn.
    Dat is het enige waar ik zoooo bang voor ben.
    De pijn en pijn.
    Ik weet niet hoe het is om bij een tweede zwangerschap dit te hebben.
    Ik lees ook mee met jou als je niet erg vind.
    Er schijnt ook een band te zijn?
    Misschien daar over informeren?
    Sterkte meid.

6. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Positieve en negatieve ervaringen dus..

Nog tips of adviezen die we kunnen gebruiken?

Ik heb een bekennend, sluitband en tape gehad na de bevalling maar gebruik dat niet meer maar de klachten blijven nog best heftig bestaan helaas... Maak me soms best zorgen om een tweede zwangerschap...

7. Meisje012

Meisje012 Actief lid

28 okt 2016
    214
    1
    18
    heel erg cliché maar luister naar je lijf! Jij kan het voelen, wat anderen ook zeggen.

Bekkenband zou je wel kunnen gebruiken ter ondersteuning met activiteiten. Ik gebruikte hem als ik wat langer moest lopen bijv.

Deel Deze Pagina