Ik ben nu een aantal weken thuis vanwege bloedverlies tijdens de zwangerschap. kreeg net een brief van het uwv waarin ze de hoogte van mijn uitkering bepalen. ik verdien elke maand hetzelfde. het dagloon dat zij hebben bepaald is echter veel lager dan wat ik normaal krijg, dit zou mij 300 euro in de maand schelen op mijn loon (als het een netto bedrag is tenminste, bij bruto nog meer!). je krijgt toch 100% uitgekeerd?
Nope, ja 100% van het dagloon, en als het niet zwangerschapsgerelateerd is 70% van het dagloon. Je kunt zelf je loon als volgt uitrekenen. Pak je SV-loon van het moment dat je ziek werd tot precies 12 maanden terug. Dus als je verschillende werkgevers hebt gehad moet je alle totale SV-lonen bij elkaar optellen. SV-loon kun je vinden op je loonstroken. Als je dan diverse werkgevers hebt gehad pak je van iedere werkgever het laatste loonstrookje en neem je daar het totale SV-loon van. Deze SV-lonen tel je op en de uitkomst deel je door 261 en dat is je dagloon. Klopt de uitslag niet met wat je werkelijk ontvangt moet je een bezwaarschrift indienen, je berekening erbij en je loonstroken. Succes!
Als het goed is moet je baas (meestal) aanvullen wat het UWV te weinig uitkeert. Jij zou dus gewoon 100% moeten krijgen
100% van het dagloon met je zwangerschap en bevallings verlof: Hoogte van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering !00% van het dagloon indien de ziekte verband houd met de zwangerschap. Indien dit geen verband houd met de zwangerschap dan krijg je 70% van het dagloon: Hoogte en uitbetaling uitkering Indien jij indienst bent van een werkgever dient de werkgever jouw loon aan te vullen tot het bruto overeengekomen loon in jouw contract. Indien je geen werkgever meer hebt of je hebt een 0-uren contract zul je het helaas hiermee moeten doen.
ik ben inderdaad in dienst.. ok, dus ze berekenen je dagloon gewoon op 40 uur (sv-loon delen door 261). krijg je dan ook uitgekeerd voor 5 dagen per week? of, in mijn geval, voor 3 dagen? want als het 5 dagen zou zijn klopt het uiteindelijke bedrag wel.
Zij geven het loon over 5 dagen ipv 3. Dat is een erg groot nadeel als je parttime werkt. Ze verspreiden als het waren jouw uren die je in 3 dagen werkt over 5 dagen. Als jij nog in dienst bent en een gewoon contract hebt (ipv van een 0-uren contract) dan zou ik eens met je werkgever telefoneren. In de meeste gevallen vullen zij het UWV loon aan naar jouw contractloon.
zij verdelen dus 27 uur over 5 dagen, maar keren zij dan ook 5xdagloon uit? of krijg ik wel gewoon 3xdagloon? dus stel mijn dagloon is 50. krijg ik dan 3x50 of 5x50?
Als het goed is 5x, maar als ik jou was zou ik daar voor de zekerheid eens met UWV over telefoneren. Ik heb nooit parttime gewerkt dus mijn dagloon is ook nooit naar parttime gerekend. Ik kan het je dus niet met zekerheid zeggen. Naar mijn weten krijg je het dagloon over 5 dagen in de week, dat is dan je bruto weekloon. Zoals ik al zei wordt jou loon die je in 3 dagen verdient verspreid over 5 dagen, hierdoor krijg je dan ook het dagloon 5x.
Klopt inderdaad. Het dagloon wordt bepaald over 261 werkbare dagen in het jaar. Dus je krijgt 5x het dagloon per week uitgekeerd (er is overigens wel een maximum, het zogenaamde maximum dagloon). Trouwens, meestal wordt je loon gewoon doorbetaald door je werkgever en merk jij er verder niets van. De brief krijg je echter altijd van het UWV, of de betaling nu rechtstreeks aan jou wordt gedaan of aan de werkgever. Groetjes, Josien
het dagloon wat in de brief staat krijg je 5 werkdagen uitbetaald ookal werk je in de praktijk maar 3. Ze hebben ze uren / loon gedeeld door 5 werkdagen en dat is je dagloon. Dan zou je moeten uitkomen op je normale bruto loon. Als je nog in dienst bent bij je werkgever betaald hij je gewoon door zoals je dat gewent bent en hij ontvangt de uitkering. Mocht hij vinden dat de uitkering te laag is kan hij zelf bezwaar aantekenen bij het uwv.