Een aantal dingen; 1; blijf WEL in beweging!! Ik las van Dretjuh: " doe helemaal niets, behalve je bekkenoefeningen" maar in beweging blijven is wel heel belangrijk. Uiteraard je grenzen bepalend en dus ook afbakenen. maar in mijn 1e zwangerschap heb ik de adviezen van de fysio opgevolgd; veel rust, afwisselend met kleine stukjes lopen, dan weer liggen, zitten. Na de bevalling heb ik zo;n lang herstelperiode gehad, dat ik uiteindelijk bij de Cesar belandde omdat ik "moe" was van de passieve manier van behandelen (massage, fysiofitness). De Cesar gaf mij echt houdingsadviezen. Ik nam mijn dochter mee en zij leerde me hoe ik moest bukken, tillen, hoe ik de kinderwagen met zo min mogelijk belasting in de auto kon tillen. Idem dito met de maxi-cosi. Heerlijk; en..door de oefeningen die ik kreeg (bijvoorbeeld door allemaal speelgoed verspreid door de behandelruimte "op te ruimen''; bukken, opstaan, lopen, bukken opstaan lopen etc) ging ik met sprongen vooruit. Nadat ik wist dat ik zwanger was van mijn 2e kindje ben ik zo spoedig mogelijk weer naar haar toe gegaan om te voorkomen dat de bekkenklachten weer de kop op zouden steken. De klachten waren nog niet volledig verdwenen (maar wel leefbaar) en zo zijn we de therapie ingegaan. Ik ben echt zo goed de zwangerschap doorgekomen en...na de bevalling; KLACHTENVRIJ!! Wat een verademing na 4/5 jaar pijn!! Op mijn website (zie profiel) staat een pagina gewijd aan bekkeninstabiliteit en mijn ervaringsverhaal. Ik mag hier helaas mijn website niet meer melden vanwege "reclame". Erg jammer omdat ook dat een waardevolle tip is (ben zelf ervaringsdeskundige en heb een eenvoudig, maar doeltreffend hulpmiddel voor diegene die pijn of moeite hebben met omdraaien in bed). groetjes Chantal
Mijn fysio zegt hetzelfde als jij, ga niet helemaal stil zitten. Ik doe gewoon wat gaat in huis en gaat het niet meer ga ik gewoon een half uur liggen of zitten. Zolang ik me maar niet ga overbelasten. Daarom zit ik denk ik ook met zo'n schuldgevoel richting mijn werk, in huis doe ik nog wel eea, maar werken zit er niet echt meer in. Ik sta nu gewoon ziekgemeld, leidinggevende is op vakantie. Heb maandag een afspraak bij de HA op aanraden van de Fysio. Dan gaan ze kijken of ik op medische indicatie thuis kan blijven. fysio mag wel adviseren, maar niet iets opleggen.