Hoi meiden, Ik ben vandaag 11 weken zwanger. Sinds een week of 4 heb ik last van mijn bekken. Het begon met ischias, nu kan ik zelfs al geen kwartier meer lopen zonder ik het gevoel krijg uit elkaar te vallen. Ik ga hiervoor al naar een bekkentherapeut, maar heb niet echt het idee dat dit werkt. Ga 1 keer in de week, en afgelopen week helemaal niet omdat ze ziek was... Is dat wel voldoende? En kan ik verder nog iets doen behalve voldoende rust nemen? Nouja, mijn vraag is eigenlijk of het weer weg kan gaan over een paar weken (of in ieder geval verminderen). De VK zei zoiets namelijk. Dat het soms voorkomt dat de hormonen in het begin van de zwangerschap te heftig aangemaakt worden waardoor de boel heel erg verslapt, en dat als die hormonen een klein beetje minder worden het soms kan gaan verbeteren... Is dat zo? Ik ben zo ontzettend bang dat ik over een aantal weken helemaal niets meer kan... Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen...
Ik had bij de zwangerschap van mijn zoontje bekkenpijn van ongeveer de 15e tot 28e week. Toen was het ineens over. Bij deze zwangerschap heb ik het vanaf een weekje of 20 weer gekregen. Of je aantal therapieën voldoende zijn, is natuurlijk voor ons moeilijk te beoordelen. Als je daarover twijfelt, zou ik dat even bespreken met je therapeut. Wie weet kan ze je wat meer oefeningen voor thuis meegeven? Ik denk dat je ook niet moet verwachten dat zij je pijn echt kan wegnemen. D.m.v. advies, begeleiding en oefeningen probeer je de pijn beheersbaar te houden en je activiteitenpatroon dusdanig aan te passen dat je geen extra pijn krijgt. Helaas hoort bekkenpijn er bij een aantal zwangere vrouwen gewoon bij !
Ik heb nog steeds bekkeninstabiliteit dus niet overgegaan bang dat dat ook voorlopig niet gaat gebeuren...verwacht ook geen wonderen bij de fysio...de oefeningen zijn ook om iig de bekkeninstabiliteit wat aangenamer te maken dus dat het niet erger wordt...helaas is het hier wel steeds alleen maar erger geworden...maar de oefeningen heb ik wel baat bij...Ik ga ook maar 1 keer in de week...Ik moet wel naar de fysio omdat ze iedere week mijn bekken rechtzet en dan kan ik er meestal wel weer een dag of 2 tegen aan... Maar ik weet niet hoe het bij jou zit... Ik ben heel hypermobiel waardoor het gewoon allemaal verweekt is en dat gaat echt helaas alleen maar weg als de hormonen ook uit je lijf zijn.. En idd krijg altijd weer het advies..rusten rusten en nog eens rusten...en met rusten bedoelen ze liggen....kwartier gelopen? minstens een kwartier gaan liggen daarna......moeilijk pfff.. verder kan je tips krijgen met trappen lopen, stofzuigen, de auto in en uit stappen,,,hoe je het best pijnloos in bed kan omdraaien....die tips zijn altijd wel handig hoor...je leert je bekkenbodemspieren en onderbuikspieren aan te spannen (ik kan het nog steeds niet)... En vooral op je houding letten...
Wat voor oefeningen moet ik doen dan? Ik heb bij de therapie geleerd om m'n spieren aan te spannen bij het bewegen, maar verder eigenlijk niks. Bah, heb vannacht gewoon slecht geslapen ervan. Steeds steken rond m'n schaambeen. Hoort dat erbij? Ik ben ook hypermobiel inderdaad, zou het daardoor komen? Ik dacht dat die lenigheid juist een voordeel zou zijn tijdens een zwangerschap... En de rust na elke inspanning...Tja, dat gaat inderdaad moeilijk als je werkt Nou heb ik zittend werk, maar zelfs dat gaat al moeilijk sommige dagen. Dank jullie wel voor de reacties!
ja dat dacht ik dus ook...maar je kan beter een stijve hark zijn wat dat betreft omdat wij hypermobiel zijn, is ons kraakbeen enz nog weker...waardoor we dus sneller last van bekkeninstabiliteit hebben helaas.. voordeel is dan wel dat onze spieren leniger zijn... ik krijg hele lichte oefeningen op..en idd onderbuikspieren aanspannen bij het lopen enzo..ik vind het echt moeilijk igg.. Maar je therapeut geeft je wel oefeningen op...moet je vragen de volgende keer.. Ik werk dus niet meer hierdoor..zit 100% in de ziektewet omdat ik gewoon niet lang kan zitten, staan of lopen... dus weet niet hoe erg het is bij je...als het erger wordt moet je overwegen minder te gaan werken..rust is echt heel belangrijk... Ja hou maar op die pijn bij het schaambot heb ik ook zo erg..en dan vooral in bed met omdraaien...vroeg aan de fysio of daar wat aan te doen is...ze gaf wel tips hoe je je moet omdraaien enzo om het wat dragelijker te maken...maar dat lukt me nu echt niet meer..hopelijk is het na de bevalling over... Je kan ook aan de fysio vragen of ze een bekkenband te leen heeft voor je...dat je iig wat meer kan lopen..voor op werk ofzo..
Jeetje... Bah, ben er helemaal niet van om mezelf als "slachtoffer" te zien. Vind het zo enorm moeilijk om toe te geven dat ik niet alles meer kan doen! Als ik jouw verhaal zo lees heb ik weinig keus he? Minder werken zal misschien op den duur wel moeten inderdaad. Kan er nu al tegenop zien, en dat terwijl ik eigenlijk mijn werk helemaal niet leuk vind... Ik zal vrijdag de fysio vragen naar tips, oefeningen en eventueel zo'n band. Eens zien of dat gaat helpen. Heb op het moment echt het idee dat het met de dag erger wordt. Super bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik heb er echt wat aan! Al is het maar de herkenning... Dank je wel!
Ik had vanaf 14 weken ook last van bekkeninstabiliteit. Ben daarvoor ook iedere week naar de fysio geweest. De eerste week kon ze nog niet met zekerheid zeggen of het bekkeninstabiliteit was maar de tweede week was het volgens haar wel overduidelijk. Ik kreeg ook een beetje spieroefeningen en voor de rest eigenlijk niks. Volgens haar zou ik er zeker tot na de zwangerschap last van hebben. Nu zijn we bijna zes weken verder en heb ik nergens meer last van. Volgens haar heb ik ook geen bekkeninstabiliteit meer. Ik zou het ook nooit gehad hebben terwijl ze daar eerst heilig van overtuigd was. Omdat het nu weer zo goed als over is zou het geen bekkeninstabiliteit kunnen zijn omdat dat niet zomaar over kan gaan. Je snapt dat ik haar niet meer zo geloofwaardig vindt als ze zichzelf steeds tegen spreekt. Als het over kan gaan kan het dan later ook weer terug komen??
Ik kreeg bij week 10 heftige bekkenpijn. Afspraak gemaakt bij de fysio en inderdaad bekkeninstabiliteit geconstateerd. Gezien ik teveel pijn had om oefeningen te kunnen doen, heb ik een aantal weken rust moeten houden. Dus niet zitten of lang staan en mocht alleen kleine stukjes lopen. Verder vooral plat liggen. Verder kreeg ik een bekkenband voor geschreven. De smalle bleek te weinig steun te geven, dus toen een brede besteld. Dat was echt een verademing. Inmiddels gaat het een stuk beter, ben inmiddels begonnen met oefeningen. En ik draag braaf bij elke stukje lopen/staan de bekkenband. Ik voel het nog steeds wel, maar ik verga niet meer zo van de pijn als in het begin. Toen heb ik echt nachten wakker gelegen, liggen huilen van de pijn. Ik hoop dat het bij jou ook minder gaat worden. Succes!
ik heb rond de14-16 weken erg last gekregen van mijn bekken, de klachten zijn bij mij wel over gegaan (nu gaat het wel weer moeizamer, maar goed met 8 1/2 maand mag dat). Ik heb ook therapie gehad, ik heb wel het gevoel dat het help om me aan de adviezen te houden wat betreft houding etc. 1x in de week was voor mij voldoende maar ik deed tussendoor wel zelf de oefeningen doet en volg nog steeds de adviezen op.