Wie heeft hier ook ervaring mee, na de bevalling? Heb echt een vervelende zwangerschap gehad, ik kon niet eens meer staan en heb bijna 4 maanden plat moeten liggen, niet alleen vanwege b.i. maar ook omdat ons kindje te vroeg dreigde te komen. Na mijn eerste zwangerschap waren mijn bekkenklachten direct na de bevalling verdwenen. Pas na een half jaar ging ik weer werken en kwam de pijn helaas weer terug (werk in de zorg dus fysiek zwaar). Met mijn tweede zwangerschap belandde ik met 8 weken al in de ziektwet en nu, 5 maanden na de bevalling, kamp ik nog steeds met ontzettend veel bekkenpijn. Heb al van alles geprobeerd, fysiotherapie bijvoorbeeld maar ik kwam met meer pijn terug dan dat ik erheen ging. Nu ben ik onder behandeling bij een therapeut die de beste van NL schijnt te zijn en had al mijn hoop hierop gevestigd. Deze meneer vertelde me dat ik slechts twee behandelingen nodig had om van de pijn af te komen en deze heb ik nu achter de rug maar helaas..pijn is alleen maar toegenomen. Wordt zo langzamerhand een beetje radeloos. Wil weer mijn ding kunnen doen, normaal kunnen functioneren, af en toe weer werken..heb soms niet eens de kracht om voor mijn kindjes te kunnen zorgen..gelukkig heb ik een lieve man die heel voor voor ons doet en van me overneemt maar ook voor hem is het zwaar. Mijn huisarts zei vandaag dat ik nog volop aan het ontzwangeren ben en de hormonen nog niet uit mijn lijf zijn, dit kan verklaren waarom het nog niet over is. Maar het duurt me gewoon te lang..wil er vanaf Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe ga je hier mee om? Alle tips zijn welkom!
@Mamavannienke: vervelend die bekkenpijn. Ik heb het (helaas) ook en bij mij is het ook na de bevalling ontstaan. Bij mij is het pijn in mijn lies wat uitstraalt naar mijn bovenbeen. Ik heb het al ruim 2 jaar. Ik weet niet of je borstvoeding geeft, maar ook dat maakt alles wat weker. Ik heb wel een lichte verbetering gemerkt toen ik daarmee gestopt was en volledig ontzwangerd. Onderschat dat dus niet. Ik begrijp dat je 5 maanden geleden bevallen bent, dus het duurt nog even voordat je ontzwangerd bent. Bij mij speelt het nu nog voornamelijk op rondom mijn eisprong en rond mijn menstruatie. Ik ben onder behandeling bij een osteopaat en die zegt dat het komt doordat je rond die periode meer vocht vasthoudt en dat alles gevoeliger maakt. In dat opzicht heb ik er dus weinig vertrouwen in dat dat nog beter gaat worden, al hoop ik dat natuurlijk wel. Me erbij neerleggen dat ik zo verder moet is voor mij helaas geen opwekkende gedachte.
Ik ben ook vijf maanden geleden bevallen en ben nog steeds onder behandeling van een bekkenfysiotherapeute. Als je echt BI hebt dan klopt het niet dat je er na 2 behandelingen van af bent! Mijn FT vertelde me dat ik na de zwangerschap (ben met ongeveer 30 wkn voor het eerst bij haar geweest) ik zeker nog een paar keer terug moest komen. Nu zijn we gestart met oefeningen om de spieren te versterken. Ik probeer om grenzen op te zoeken, ga er ook vaak overheen en dan heb ik heel veel pijn. Verder ga ik trouw eens in de maand naar de therapie en ik heb ook een lieve man die een groot deel van het huishouden op zich neemt. Ook moet ik er nu voor zorgen dat mijn spieren weer aansterken, dit kon niet eerder ivm KS.
wat een vervelende situatie zit je in! bah. Ik weet er helaas ook wat vanaf. In mijn zwangerschappen bekkenklachten, bi is niet letterlijk genoemd, maar wel alle kenmerken daarvan. Na mijn 1e zwschap is de pijn na de bevaling al redelijk snel weggetrokken, iedere week voelde ik mij beter. Na de tweede ging het eerder slechter dan beter na de bevalling. Naar de bekkenfysio geweest deze adviseerde de spieren te trainen van de buik en rug. Hier ook bij haar oefeningen gedaan met fitnessapparaten. Leek eerder te verslechteren. Uiteindelijk naar de chiropractor gegaan ( goede berichten over gehoord) deze heeft vanalles gedaan, van acupuntuur, tot rechtzetten bekken ( scheefstand) en massage etc. Geen verbetering. Inmiddels ruim een jaar na de bevalling gaat het beter met me. Wel pijn voornamelijk na lopen, maar kan nu mijn dochters in ieder geval goed verzorgen en heb meer energie voor dingen. ( pijn is zooo vermoeiend). Oja ook uiteindelijk een nieuw matras gekocht, alle beetjes helpen dacht ik. Probeer jezelf in ieder geval een jaar te geven voor je herstel, en kijk dan hoe het met je gaat, volgens mij is een 9mnd-12mnd een normale herstelperiode voor je lichaam na een zwangerschap. Ik heb tijden gehad dat ik dacht dat het nooit meer over zou gaan, maar merk nu dus na een aantal maanden dat het toch stapje voor stapje beter gaat..... Het is natuurlijk wel zo dat je in zw bedrust hebt gehad dus conditie ook achteruit is gegaan en je spieren ws ook niks meer konden opvangen, en nu nog steeds niet kunnen. dan is 5 mnd ook echt kort om te herstellen. Wat een verhaal tjonge Wilde alleen maar zeggen dat ik je begrijp en dat het rot is!
Ik ben 10.5 maand geleden bevallen en ook nog steeds ontzettend last van BI. Ik heb in de zwangerschap elke week cesartherapie en fysiotherapie gehad wat niet veel hielp. Na de bevalling gelijk weer mee begonnen met wederom geen/weinig resultaat. Nu sta ik sinds een paar maanden (geloof vanaf Oktober) onder controle van een revalidatiearts. Zij kan mij niet garanderen dat het helemaal over gaat maar het moet wel beter kunnen als dit. Ik ben nu doorgestuurd naar een fysiotherapeut in het ziekenhuis zodat zij het revalidatietraject in de gaten kan houden. Eind deze maand gaan we weer starten en waarschijnlijk gaan ze met een echoapparaat mijn bekken bekijken. Heb ook al een rontgenfoto gehad en daarop bleek dat er speling zat in mijn schaambot en dat mijn SI gewricht verbreed was. Twee dingen dus die niet kloppen. Wat vervelend dat je huisarts je 'afpoeierd' met; je bent nog aan het ontzwangeren. Ja dat is natuurlijk zo maar ondertussen kan er natuurlijk wel wat aangedaan worden! In mijn geval zou ik toch ondertussen aardig ontzwangerd moeten zijn maar bij mij is het ook niet over.. Slik je ook iets van pijnstillers? Ik heb geen tips voor je maar ik denk wel dat er wat moet gebeuren want het gaat (denk ik) niet vanzelf over.. (Sprekend vanuit mijn situatie)
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, meiden. Heel lief. Ik ben dus zeker niet de enige die hier mee worstelt. Mag ik vragen hoe jullie dit met werk doen? Nog steeds in de ziektewet bijvoorbeeld? Ik heb mijn werkgever erg op mijn nek zitten af en toe en dit maakt het er niet beter op. Wil ook het liefst gezond zijn en werken maar kan soms geen stap lopen van de pijn. Aankomende maandag heb ik een afspraak bij Mensendieck. Ik heb op een ander forum iets gelezen dat iemand erg veel baat heeft gehad met medical taping concept. Maandag wordt ik dus ingetapet..ben benieuwd. En @Truus21, wat goed dat je bent doorverwezen naar een revalidatiearts. Ik neem aan dat je huisarts dit geregeld heeft? Ik hoopte ook op zoiets en vroeg of ze me niet kon doorsturen voor het maken van rontgenfoto's. Dat was niet nodig, daar is niets op te zien......nou als ik dit van jou dan lees, dus wel.
@Mamavannienke: ik heb in die twee jaar dat ik ermee liep ook wel eens gevraagd of er geen foto's gemaakt konden worden. Maar er werd steeds gezegd dat dat niet nodig was. Nu heb ik een andere osteopaat, de andere is weg vanwege een andere baan, en zij begon er zelf ineens over. Ik heb dus onlangs foto's laten maken en daar is wel op vastgesteld dat (toevallig ook) aan die kant waar ik de bekkenklachten heb (mijn rechterheup) lichte slijtage/artrose vertoont. Mijn huisarts had het er ook over dat ik misschien een keer naar een sportarts kon gaan, zodat die met een echo konden bekijken wat er met mijn bekken gebeurd als dat bewogen wordt. Ik heb nl. een ernstige bewegingsbeperking aan mijn rechterheup. Ik moet binnenkort weer naar de osteopaat en dan zouden we het er even over hebben. Die artrose zal dus ongetwijfeld bij mij meespelen. Op zich heb ik er met mijn werk geen last van. Ik merk wel dat als ik veel zwaar getild heb, dat ik meer last heb, maar weet dat dat met een dag of 2 ook weer hersteld. Dus ik heb me er nooit voor ziek hoeven te melden. Ik heb voornamelijk last rond mijn eisprong en menstruatie. Rond die periode let ik een beetje extra op met tillen en bukken. Ik heb ook wel eens gehoord van het Spine and Joint centre in Rotterdam. Zit er zelf ook nog wel eens aan te denken om daar eens heen te gaan.
Ik werk weer gewoon mijn normale uren maar doe ook geen zwaar lichamelijk werk. Heb een zittende baan waarbij ik wel in beweging blijf. Ik heb tijdens mijn werk geen klachten. Thuis zwaar huishoudelijk werk doen lukt me niet.
Hoi Sneeuwmees, bedankt voor je reactie. Wat vervelend dat je artrose hebt, hopelijk krijg je er niet nog meer last van..dus je bent doorgestuurd voor een foto via je osteopaat? Kun je zelf contact opnemen met een osteopaat dan of moet je je hiervoor ook laten doorverwijzen? Ik pak echt alle tips aan..bedankt!
Ik heb wat betreft werk, net een jaar thuisgemoederd, heb ontslag genomen in mijn verlof. ik heb nu weer werk gevonden in de thuiszorg en dit is nu heel goed te doen, wat bij mij werkt is rust-beweging-rust-beweging. Ik heb ook meer last rond eisprong, en vlak voor menstuatie, Ik merk trouwens niet veel verschil of dat ik gewerkt heb of thuis ben Qua last. Bij mij is trouwens kortgeleden een foto gemaakt, en daar is niks byzonders op te zien......
Vervelend dat je werkgever zo op je nek zit! Ik werk niet. Al vanaf begin van de zwangerschap in de ziektewet bij het UWV. Is ook echt niet te doen en krijg daar ook geen groen licht voor van de revalidatiearts. Ben blij als ik weer een dag overleefd heb met alleen (gedeeltelijk) het huishouden en de zorg voor de kleine. Ik ben heel nieuwschierig of die medical taping concept iets bij je gaat helpen. Zo ja, dan ga ik ook echt kijken of dat hier in de buurt mogelijk is want ik grijp ook elke kans aan op pijnverlichting. De doorverwijzing naar de revalidatiearts heeft de huisarts inderdaad geregeld en de rontgenfoto ook. Mijn ha vond het in eerste instantie ook niet zo nodig, een rontgenfoto, maar mijn fysiotherapeut stond daarop. Achteraf maar goed ook. Gewoon aangeven dat je graag zo'n foto wilt, alleen maar om het uit te sluiten dat er wat op te zien is ja of nee.
Hoi hoi, De dag na mijn bevalling kon ik niet meer lopen, terwijl ik in mijn zwangerschap nergens last van had! Ik snap nog steeds niet hoe dat gekomen is. Ik heb er meer als een half jaar last van gehad en therapie gehad. Nu heb ik alleen nog last als ik bijvoorbeeld lang gelopen heb of een poos op mn zei zit, als ik dan weer rechtop ga zitten dan doet het nog flink zeer! Maar het is gelukkig niet meer zo erg als in het begin, vreselijk! Als we nog een keer in verwachting mogen raken dan raadde de therapeute mij aan om in mijn zwangerschap al een paar keer bij haar te komen. Ik ben benieuwd of ik dan na mijn bevalling weer zo'n last krijg.. Liefs