hallo dames, ik heb klang getwijfeld of ik hier een berichtje zou plaatsen ja of nee.. ik ben xylina ,28 jaar en sinds 4 jaar heb ik diabetes. het is bij mij erfelijk maar door een verkeerde leefstijd op redelijk jonge leeftijd naar voren gekomen. nu hebben mijn partner en ik vorig jaar december besloten om voor een 1e kindje te gaan. ik had op dat moment alleen maar glicazide als medicatie voor de diabetes. bij de internist moest ik aan de metformine omdat mijn waardes nog altijd te hoog waren. na maanden lang in en uit het ziekenhuis bij de internist en diabetes verpleegkundige te hebben gelopen werd er in augustus besloten om eindelijk over te stappen op insuline jeaah weer een stapje dichterbij!!! maar dat instellen man man man wat is dat toch irritant!! inmiddels spuit ik 3 x per dag novorapid en savonds levermir 42 eenheden. en nu eindelijk na bijna 3 maanden zit ik op mn turningpoint, suiker waardes die niet boven de 7,5 komen en nog maar 2 a 3 x per week een dagcurver, want elke dag 2 maanden is een hel!!! nu is mijn vraag zijn er hier ander dames die net als ik VOOR DE ZWANGERSCHAP al diabetes hadden en hoe gingen/gaan jullie ermee om? wat voor invloed heeft het op jullie dagelijks leven en dat van je partner/familie? om een lang verhaal kort te maken: IK WIL ERVARINGEN VAN VROUWEN DIE NET ALS IK VOOR DE ZWANGERSCHAP DIABETES HEBBEN (GEHAD)!!!! groetjes xylina
ik kan er niet echt over mee praten, maar mijn zus (nu 35 jr) heeft diabetes vanaf haar 2e jaar en heeft ondertussen 2 kinderen (7 en 5 jr). Ze spuit 4x per dag. (Evenals mijn broer die ook diabetes heeft) Ik weet dat het tijdens de zwangerschappen moeilijk was om de suikers op de goede waardes te houden, ze hield ook elke dag een dagboekje bij met waardes, soort eten, soort inspanning etc. Beide kinderen zijn met ks geboren. De eerste met 34 weken, doordat mijn zusje griep kreeg en niets binnen hield. Gevolg opname in zh en daar hebben ze de baby gehaald omdat het daarmee ook minder ging. De 2e is met 38 weken gehaald, zonder complicaties. Verder heeft de diabetes weinig invloed op de zwangeschap gehad. Ook heeft de diabetes weinig invloed op familie en of vrienden. We weten tenslotte niet beter dan dat ze het heeft.
Danoek bedank voor je berichtje, Het is idd denk ik minder van invloed als iemand het al vijna heel zijn/haar leven heeft, ik heb alles om moeten gooien enz. Maar je had het over dat beide kids met keizersnee zijn gehaald, komt het omdat de eerste gehaald werd ivm griep enz dt dan de 2 e automatish ook een keizersnee wordt?
Nee, maar door de diabetes was het niet mogelijk om tot het eind te blijven dragen. Een keizersnede was voor haar de beste manier omdat de natuurlijke bevalling te veel energie vergt en meerdere complicaties kan geven. Ik weet niet of dit normaal is voor diabetespatienten, maar de artsen vonden het voor haar beter dat ze geen natuurlijke bevalling deed. Er schijnt een goed boek te zijn voor diabetespatienten die zwanger willen worden of zwanger zijn. Zij heeft dit boek ook gelezen en vond het een erg goed boek. Ik weet niet hoe het heet, maar kan het wel voor je navragen als je daar behoefte aan hebt.
Hier ook diabetes (type1), inmiddels alweer 15 jaar. Ben nu 13 weken zwanger en moet zeggen dat ik het erg zwaar vind in combinatie met diabetes. Heb zelf een insulinepompje en voor tijdens de zwangerschap een glucosesensor. Omdat vooral hoge suikers schadelijk zijn voor het kindje, sta ik heel scherp ingesteld met als gevolg dat ik dagelijks hypo's heb. Irritant, maar ik weet waar ik het voor doe . Heb je al groen licht van de internist? En ik ga er vanuit dat je type 2 hebt, gezien de medicijnen die je ervoor hebt gebruikt voordat je aan insuline ging? Edit: zie btw net aan je onderschrift dat je idd groen licht hebt fijn!
Het dames bedankt voor de reacties Als je zou willen vragen voor de titel van het boek graag Rubi wel irritant dat je nu veel hypo's hebt!! Maar je doet het idd voor een goed doel en gefeliciteerd met je zwangerschap!!! Mag ik vragen wat je precies zo zwaar vind aan de combinatie zwanger en diabetes?? Hier type 2 en geen pompje maar wel aan de novorapid voor de maaltijden en levermir voor de nachten. Ik heb idd inmiddels groen licht van de internist dus alles komt nu nog dichterbij!! We hadden vorige jaar dec besloten dat we een kindje willen en nu 11 maanden later pas de eerste ronde!! Nog best snel als je na gaat dat ik met de pillen nuchter altijd boven de 8 zat!!
Mijn zus had het boek weggegeven aan mijn nichtje die ook diabetes heeft, dus ze wist het niet meer zeker hoe het heette. Ze heeft even gegoogled en ze dacht dat het was: Een kwestie van de juiste instelling - I. Helsdingen Ik heb ondertussen een berichtje op hyves achtergelaten bij mijn nichtje, maar ik weet niet of ze nog actief op hyves is. Ik heb weinig tot geen contact met haar.
Ik heb ondertussen een berichtje retour van mijn nichtje. Het is idd het boek wat ik hierboven beschreven is.
@Xylina: Wat ik vooral vermoeiend vind, is het feit dat je echt continu bezig bent met het bijregelen en controleren van je suikers. En door de hypo's (en zwangerschap zelf natuurlijk) ben ik ook letterlijk de hele dag doodmoe. Ik ben wat dat betreft ook erg blij dat ik zowieso al niet werkte, want dat had ik er nu echt niet bij kunnen hebben. Smiddags ga ik vaak al een uurtje liggen en aan het einde van de dag val ik vaak tegen mijn vriend aan voor de tv in slaap. Maar goed, verder heb ik qua zwangerschapskwaaltjes nergens last van, dus mag niet heel erg klagen