Ik heb weer een vraag aan jullie, Ik ben nog maar 9 weken zwanger en ik heb lage rugpijn dat uitstraalt naar mijn bil en been( links) In het midden van mijn onderrug en heiligbeen heb ik ook pijn. Het zit ook echt bovenin mijn billen( meer naar links dan rechts) Deze pijn is vooral als ik na een middag werk weer thuis komen en rustig op de bank ga zitten. Ik sta daarna vervolgens op en ik heb last van mijn rug en bil. Stekende pijn( net als een zenuwbeknelling voelt het). Als ik zit en niks doe voelt het eerst nog een beetje na en daarna verdwijnt het weer langzaam. Ik heb het nu ongeveer 3 dagen. Ik weet dat ik wel ruime banden heb in mijn lichaam, zoals mijn enkelbanden zijn erg ruim en ik kan mijn armen meer overstrekken dan andere mensen. Ik heb naast dat ik misselijk ben en gevoelige borsten heb verder geen pijn in mijn buik. Kan het zijn dat ik bekkeninstabiliteit heb? Ook al zo vroeg in de zwangerschap? Of zal het een hele toevallige verdraaing zijn geweest? Ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven,
hoi, ik zou het zeker niet meteen bekkeninstabiliteit noemen. Het lijkt er wel op dat er een zenuw knel zit, maar dat kan ook vanzelf weer overgaan. Houd het wel in de gaten. Als je veel last hebt is het misschien handig om nu al naar een fysiotherpeut te gaan. Het is belangrijk dat je nu leert een goede houding te hebben en tips krijgt hoe je het best kunt staan, zitten, liggen etc. Blijf bewegen, zwemmen is goed, fietsen en wandelen ook. Niet te lang achter elkaar dezelfde houding, dus afwisselen. Draag stevige (veter) schoenen zonder hak. Bij veel pijn dus naar de huisarts of fysiotherapeut (kan tegenwoordig zonder verwijzing!). Mirjam
Ik heb ook het gevoel dat het een zenuw kan zijn. Daar hoop ik ook op. Ik loop inderdaad op hakken, dus dat is denk ik niet goed. Ik zal straks even goede stevige schoenen halen. Ook ga ik vanaf volgende week zwemmen en ik ga weer wat vaker wandelen met de hond. Bedankt voor je antwoord.
Even een update. Het is precies zoals je had geadviseerd. Ik ben naar de fysio gegaan en het zijn mijn banden rond mijn bekken. Mijn bekken is verder stabiel( komt erg weinig voor zei de fysio dat bekken instabiel wordt). Het is wel behoorlijk geirriteerd, maar zeker niet iets om me gelijk ongerust over te maken. Ik kreeg inderdaad oefeningen mee ( afwisellen in lopen, zitten en liggen) en daarnaast blijven bewegen, en voordat het pijn doet stoppen en even 5 minuten zitten. Ik ben erg blij dat het allemaal meevalt. Ik zag mezelf over een paar maanden al met krukken rondlopen. Natuurlijk is er geen garantie dat ik het niet erger krijg, maar het is zeker geen voorbode voor bekkeninstabiliteit. nogmaals bedankt voor je tip en hulp
hoi, fijn dat je even laat weten hoe het is gegaan. Gelukkig valt het inderdaad wel mee, succes met de oefeningen! Mirjam