bekkeninstabiliteit

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Pompeloesje, 12 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    hey dames heb een vraagje,bekken instabiliteit...hoe voelt het en waar situeert de pijn zich ergens? is misschien een heel rare vraag maar heb sinds maandag pijn bij stappen,zitten,liggen,draaien enz. De pijn situeert zich vanachter (in het midden van men poep zeg maar :)) en straalt uit naar voren en naar men liezen. Het is soms zo erg dat als ik op een stoel zit en recht kom ik eerst even gebogen moet blijven staan en dan heel zachtjes recht komen.Ik weet het,ben nog maar 7 weken dus denk dat dit veel te vroeg is maar wou even de vraag stellen...Iemand tips/idee?

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    BI bij 7 weken is wel heeeeel erg vroeg hoor.. Denk niet dat dat het is.
    Bandenpijn of gewoon een pijnlijke onderrug lijkt me logischer.

Als je last van je bekken hebt herken je dat wel, want je voelt echt heel goed dat het je bekken is vind ik.

3. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    bedankt voor de reactie. Denk ook niet dat het bekkeninstabiliteit is maar weet wel dat het mijn bekken/heup is hoor...Moet morgen bij de gyne zijn,die is ook HA...ff laten nakijken dus. :)

4. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

dit zijn je banden. Bekkeninstabiliteit bij dit termijn is vrijwel niet mogelijk bij een eerste kindje.

Als je al een kindje hebt gehad kan het zijn dat het rond deze periode begint op te spelen maar nog niet in een zodanige heftigheid dat je weer meteen kunt spreken van bekkeninstabiliteit maar juist dan bekkenpijn. Naarmate de zwangerschap vordert zullen de banden weker worden waardoor het bekken instabiler wordt. Dit kan dus nog niet bij 7 weken.

tip: warme kruik!

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    ja wat lit zegt, of een hittepit. Je moet er rekening mee houden dat je lichaam alles langzamer doet, dus ook herstellen. (heeft met je stofwisseling te maken)

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    bekkeninstabiliteit is zeker wel mogelijk hoor, het bekken verweekt dan heel snel en heel erg.
    Ik hoop dat echter niet voor je, want dan denk ik niet dat je over 10 weken nog kunt lopen...

het voelt als een stekende pijn, maar op den duur (35+ weken) was het gewoon een constant aanwezige pijn bij mij, die erger werd bij beweging.

7. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    bedankt voor de reacties...Denk dat ik ook bandenpijn heb maar dat voel ik meer in men buik aan de onderkant en de zijkanten. Dit is echt heup/bekken...Het is inderdaad mijn eerste maar ben er vrijwel zeker van dat men heup/bekken echt niet van bandenpijn is...Kon juist men broek zelfs niet uittrekken (op een been staan en ander been omhoog). ach ja,morgen hoor ik wel aan de HA...

8. meidenhuis

je bekken hangen aan banden, aan deze banden hangt je baarmoeder. door de groei van je baarmoeder wordt er dus flink aan je banden getrokken en dus ook aan je bekken bij bepaalde bewegingen.

Bekkeninstabiliteit wordt veroorzaakt door verweking van de banden. Deze verweking is nu nog niet aan het licht omdat je daar bij lange na nog niet genoeg hormonen voor produceert. Naarmate je zwangerschap vordert zullen je banden verweken (begint ongeveer rond de 18-20 weken). Door deze verweking gaan je spieren in je buik en rug de functie van je banden overnemen. Zijn ook de spieren in je buik en onderrug hier niet sterk genoeg voor zul je pas last gaan krijgen.... meestal rond de 26 weken bij een eerste omdat er voor die tijd vrijwel geen gewicht aan je banden en spieren hangt (je baarmoer dus).

Pas als je spieren de functie van je (bij BI ernstig) verslapte banden niet meer over kan nemen kun je spreken over een BI.

Wat jij nu gewoon moet doen is een warme kruik nemen en alvast zwangerschapsgym of bekkenverstevigende oefeningen doen zodat je in ieder geval zeker kunt zijn dat je banden niet ernstig verslappen en mocht dit wel het geval zijn dat je buikspieren al getraind zijn om deze functie over te nemen.

9. Seth

Seth Niet meer actief

Bi is wel degelijk mogelijk vroeg in de zwangerschap.....

Ik had bij mijn eerste zwangerschap al vroeg klachten, maar dacht dat het "erbij hoorde"... en heb me dus goed "kapot" gelopen....
    Niet zeuren, maar doorgaan, zei ik tegen mezelf...

ik waggelde ook vlot...
    Tweede zwangerschap (begon het gelijk.. herkende het ook) moest ik vanaf 17 weken zittend slapen, anders kon ik mn bed echt niet meer uitkomen....
    zwangerschap duurde maar 41w 5dagen...;)

Laat het morgen ff nakijken... want dan ben je er vroeg bij.. en kun je optijd naar de fysio....
    Testje: plat op je rug liggen.. en proberen je voet op te tillen, been gestrekt houden.... dit is zowat onmogelijk bij bi... (en gaat een stuk makkelijker als iemand je bekken bijelkaar drukt)....

Je kunt er beter vroeg bij zijn.... en hoop voor je dat het "gewoon" bandenpijn is....

10. meidenhuis

Nog niet bij dit termijn. Als je met dit termijn naar een fysio/ergotherapeut/mensedieck/osteopaat/revalidatiearts en je vertelt dat je zelf denkt dat je BI hebt zullen zij dit heel hard de grond in trappen (geloof me!). Ben je er zeker van zul je (net als ik) verder onderzoek krijgen (MRI/CT/Rontgen) en naar een revalidatiearts verwezen worden voor een intensief revalidatietraject. Mocht dit niet baten (net als bij mij) wordt je naar ee orthopeed verwezen voor verder onderzoek, krijg je een pijnteam aangewezen om je pijn met morifnepleisters te bestrijden. Mocht dat allemaal niet baten kunnen ze niets anders meer voor je betekenen dat je bekken aan elkaar fixeren.

BI is niet normaal bij dit termijn en al zeker niet bij een eerste zwangerschap, als je hier dan toch mee door blijft lopen (zoals ik in mijn 2 zwangerschappen) zul je op den duur voor de rest van je leven invalide raken (zoals ik, ik heb door mijn BI artrose in mijn bekken en heupgewrichten gekregen.

BI is ook niet altijd een stekende pijn, dit hoort meer bij bekkenpijn waar vrijwel iedere zwangere mee te maken krijgt. BI is een constant beurs/zwaar/blauw gevoel in je onderrug, een constant zwaar gevoel in je liezen en een constant gevoel van of je je schaambeen breekt/je heup uit de kom schiet/of door je rug en benen zakt. En dit alleen al bij het liggen of zitten. Verder schiet door BI je grote beenzenuw met hele grote regelmaat klem omdat je bekken alle kanten opschuiven terwijl deze normaal gezien gewoon op hun plaats blijven liggen. Als ik hier uit moet gaan leggen hoe het voelt als je opstaat, loopt etc..... dan kan ik je nu vertellen dat als je BI hebt jij dit niet meer zonder hulp kunt. Hulp van de thuiszorg, hulp van krukken, hulp van een rolstoel, hulp van jezelf door je bekken bij elkaar te druk en je been zelf met je hand verplaatsen omdat je deze niet meer met een milimeter van de grond krijgt.

Mensen die echt BI zullen mijn mening hierin delen. Ik zeg nog altijd: Ik doe liever iedere dag bevallen dan nog een dag met BI zitten.

11. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    ik zeg ook niet dat ik BI heb ;) ik vraag morgen wel even aan de HA of die ernaar kijkt. bedankt voor de reacties dames!

12. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hier 1 dag gewerkt en kan me been niet optillen
    dit is mijn 2de zwangerschap en had het ong bij 9 a 10 weken dat ik echt verga van de pijn
    ik zal gewoon even goed vragen
    het kan dus ook je SI gewrichten zijn of bekkenpijn

13. meidenhuis

Klopt bij een tweede zwangerschap zul je veeeeeeeel eerder klachten krijgen en deze klachten ook direct herkennen.

14. Trotsemama1

ja alleen heb ik een leuke bedrijfarts die zegt dat het SI gewrichten zijn en me Bekken fysio is nu dus abuis hoe hij er bij komt
    want volgens haar heb ik toch echt BI
    maarja door me fijne bedrijfsarts moet ik nu wel gewoon 6 uur op de werkvloer zijn en 2 uur op kantoor (werk in de zorg)
    dus kom thuis en kan niet meer lopen:x

15. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Ik heb ook last gekregen van mijn bekken bij de eerste en na de tweede werd het erger... Bij mij is het nooit meer weggegaan, dus je kunt ook best last van je bekken hebben als je niet of nog maar net zwanger bent. Mijn vriendin heeft ook bekkenklachten en is nog nooit zwanger geweest. De klachten die je beschrijft klinken wel als bekkenklachten en niet echt als je banden hoor. Dan is het misschien (nog) geen bekkeninstabiliteit veroorzaakt door je zwangerschap, maar het kunnen wel degelijk bekkenklachten zijn. Al zou ik dan denken dat je daar eerder ook wel eens last van had?

Hoe dan ook, pijn is pijn, dus een bezoek aan de fysio lijkt me sowieso geen slecht idee dan.

Liefs Elea

16. Seth

Seth Niet meer actief

Breek mn bek niet open... over BI in combinatie met bedrijfsartsen....!!!:x

Succes..!!

17. meidenhuis

Dan moet je die onbekwame idiote bedrijfsarts maar eens gaan uitleggen dat je bekken je SI gewrichten zijn (je onderrug) en je schaambeen symfyse is.

Bekken = SI gewricht en symfyse

WAT EEN LOSER!!! zo kan ik nog wel bedrijfsarts worden. Jij moet een herziening bij het UWV aanvragen, zij herkennen BI echt wel!!! Meid pas aub op dat je je SI-gewrichten niet verkloot met je werk in de zorg!!!!!!!!!!!

18. Trotsemama1

@ lit
    ja dat moet ik ook
    want ik voel ook aan me zelf dat ik nu ook andere gebreken krijg
    (harde buiken die ook pijn gaan doen )

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ben je me nou de les aan het lezen :(
    Ik heb verdorie 10 weken langer thuisgezeten vanwegen BI, maar jij denkt zo te kunnen beoordelen dat ik gewoon bekkenpijn had...

20. meidenhuis

pfff zeg, ik schrijf iets in zijn algemeenheid:$. Ik leg uit dat BI zich niet in het eerste trimester openbaart bij een eerste zwangerschap etc.....etc... etc....

Wat ik bedoel te zeggen is dat tegenwoordig al heel snel met de term BI gegooid wordt zonder te weten wat het werkelijk is. Bekkenpijn is normaal in een zwangerschap en wil absoluut niet zeggen dat dit niet pijnlijk of hinderlijk is en dat je hier geen therapie voor nodig hebt e.d..

BI is een heel extreme vorm van bekkenpijn die niet in 10 weken geneest maar vrijwel altijd levenslang aanwezig is. Soms dan niet in de hoedanigheid zoals in de zwangerschap maar je zult er de rest van je leven last van houden, de een erger dan de ander.

Ik wou dat ik in 10 weken genezen was........;) ik loop hier al meer dan 3 jaar mee ondanks intensieve therapie, een revalidatietraject in ons revalidatiecentrum onder leiding van het spine en joint center, ergotherapie, osteophatie, fysiotherapie, mensedieck, ceasartherapie van iemand die gecertificeerd is door Cecile Rost, huishoudelijk hulp, rolstoel, krukken, papegaai, ziekenhuisbed in de woonkamer, pijnmedicatie (voor, tijdens en na de zwangerschap) etc........

Ik zou er een moord voor doen om in 10 weken er vanaf te zijn! Feit is gewoon dat ik totaal meer dan 1,5 jaar thuis zit na mijn zwangerschappen om in therapie wat aan te sterken in de hoop zo een deel van mijn werkzaamheden te kunnen hervatten, nagaande dat ik een kantoorbaan heb en dus heel de dag eigenlijk alleen maar op mijn gat zit.....:x

Trotsemamma zal het nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zwaarder krijgen met haar baan in de zorg en hou mijn hart nu al voor haar vast!

Deel Deze Pagina