Hallo dames, Zoals het onderwerp al zegt, heb ik een vraag over ouderschaps verlof. Ik ben werkzaam in de kraamzorg en nu bijna 30 weken zwanger. Na mijn 16 weken verlof wil ik volledig ouderschapsverlof opnemen, dus 6 maanden. Nou heb ik ergens gelezen(weet niet meer waar), dat je na je opgenomen ouderschapsverlof in dienst moet blijven. Dit had vooral te maken met het doorgaan van de pensioen bijdrage, die door gaat tijdens je verlof en die daarna in terugwerkende kracht terugbetaald moet worden. Hiervoor zou je een verklaring moeten afleggen dat je in dienst blijft na je verlof. Nou is mijn vraag herkennen jullie dit, zo ja hoelang moesten jullie in dienst blijven. Is dit in mijn geval bijvoorbeeld 6 maanden, omdat ik ook 6 maanden verlof op neem? Ik vraag me dit af omdat ik niet weet of het me wel gaat lukken om na die 6 maanden weer te gaan werken. Ik heb pcos, wat wel meer vrouwen hier hebben, en ondervind hier veel klachten van. Vooral extreme (chronische) moeheid en elke dag hoofdpijn. Nu is het werk sowieso al zwaar voor me, voor dat ik zwanger was. En ik ben bang dat ik het strx met een kindje helemaal niet trek. Mijn leidinggevende weet ervan en ze weet dat ik die 6 maanden verlof wil omdat ik de tijd wil hebben om te kijken wat me lichaam gaat doen en hoe het sowieso met een kindje samen gaat. Er is dus een mogelijkheid dat ik al snel niet meer kan/wil werken in de kraamzorg. Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft, anders moet ik het aan mijn leidinggevende vragen. Dit wil ik in eerste instantie voorkomen omdat ik niet het idee wil geven dat ik sowieso niet meer wil werken(dat is namelijk ook echt niet het geval) Beetje lang verhaal geworden, hoop dat jullie er een beetje wij uit kunnen worden
Het is per bedrijfstak en per CAO afhankelijk of je na je OV in dienst moet blijven ivm evt terugbetalen van je pensioenpremie. In de meeste bedrijven/bedrijfstakken waar door het bedrijf ook nog een aanvulling op je loon wordt gegeven, is dit idd wel gebruikelijk. OP veel plekken waar je onbetaald OV opneemt hoef je niet je oude uren terug te komen werken.... maar oa de Detailhandel heeft onbetaald OV en toch moet je daar na afloop weer een half jaar je oorspronkelijke uren terug komen. Je zou het evt ook kunnen voorleggen aan een vakbond, zij kunnen het zo voor je nakijken.
Ik werk in een andere sector maar bij ons is het zo dat ik tijdens het ouderschapsverlof in het eerste levensjaar 25% doorbetaald kan krijgen. Voorwaarde is dan dat ik na het ouderschapsverlof minstens een half jaar in dienst blijf. Doe ik dat niet, dan moet ik die 25% terugbetalen.
ik werk in een ziekenhuis. Bij ons is het ook de regel dat je na je ouderschapsverlof een half jaar naar je contract moet werken, anders moet je de pensioenspremie terug betalen. Maar... Je kunt ook als je je OV aanvraagt aangeven dat je geen volledige doorbetaling van je pensioen wilt. Dan hoef je erna ook niets terug te betalen. Je krijgt natuurlijk wel de belastingvoordeel van 4,.. per uur, dus voordeliger is het ouderschapsverlof altijd.
Hoi, Ik neem aan dat je werkt met de CAO VVT? Ik zou eerst even navragen bij je werkgever (personeelszaken) of het pensioen wel wordt doorbetaald. Bij ons is dit niet het geval en kun je alleen een vrijwilllige voortzetting doen van je pensioen bij PGGM.
Je krijgt geen pensioendoorbetaling, dat moet je zelf doen of voor die uren stopzetten. Heb ik voor gekozen omdat ik anders wel een erg groot bedrag moet betalen op het moment dat ik weer mn oude contracturen werk. Dus denk ik dat je zonodig, na die tijd gewoon ontslag kunt nemen. Ligt misschien ook aan je werkgever, heb zelf een hele fijne leidinggevende.
Bij ons staat in de CAO dat je een bepaalde tijd na je ouderschapsverlof in dienst moet blijven (bij ons altijd 6 maanden, dacht ik), anders moet je je ouderschapsverlof terugbetalen. Zou dus even in je CAO kijken of daar iets in staat.