Bekkeninstabilliteit en bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wachtende, 6 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Beste verloskundige,

Zwangerschap begon met HG..uiteindelijk ziekenhuisopname (week) en medicatie. Uiteindelijk onder controle. Vanaf week 26 moest ik stoppen met werken (daarvoor nog maar 3 halve dagen).
    Elke dag gaat gepaard met erg veel pijn en moeite. Bekkentherapie zorgde eerst voor een dagje weer normaal kunnen lopen...nu werkt dat ook niet meer.

Advies bekkentherapeut : Niet meer alleen thuis zijn, man volledig huishouden en zorg voor dreumes laten doen.
    Advies gyn/vk: lopen evt met hulpmiddelen, ziekenhuisbed voor in woonkamer.

Nu heb ik ook door een laparoscopie een littekenbreuk (wond bij navel). VK gaf aan dat je hiermee gewoon mag bevallen, vergeten na te vragen bij gyn.

Ik slaap al weken amper door de pijn. Bekkentherapeute gaf aan dat inleiden alleen beter is als je echt niet meer uit bed komt wat betreft bekkeninstabilliteit.

Ik begin zo onderhand een beetje op te raken. Ik ben de vorige keer ook ingeleid..kan niet zeggen dat het een pretje was met een weeenstorm (geen epiduraal kunnen krijgen ivm spoedoperaties) en een fluxus daarna. Maar de gedachte dat ik door zou moeten lopen tot 42 weken maakt me ook bang..ik kan steeds en steeds minder. Ik zak steeds vaker door mn benen en ben soms gewoon bang nog een stap te verzetten omdat het zo vreselijk veel pijn doet.

Wanneer is het gunstiger om de bevalling op te wekken?

En mn andere vraag is wat is het risico van een littekenbreuk bij de bevalling...ik kan me voorstellen dat er heel veel druk op komt te staan?

Alvast bedankt!

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

wat vervelend dat je zo'n last hebt van je bekken en ik kan me goed voorstellen dat je niet tot 42 weken wilt lopen. Een bevalling die natuurlijk start en verloopt is vaak het beste voor je bekken, omdat er dan vaak minder medische interventies nodig zijn. Maar als de draaglast (dus extreme bekkenklachten) groter is dan de draagkracht is het soms aan te raden ingeleid te worden. Liever leidt men niet in voor 38-39 wk, omdat het kindje dan soms nog niet rijp genoeg is om geboren te worden. Wat misschien wel handig is om voor je bevalling te bespreken is de pijnbestrijding tijdens de bevalling. Zowel bij een inleiding als bij extreme bekkeklachten is de behoefte aan pijnbestrijding vaak groter. Misschien is het mogelijk voordat de inleiding gestart wordt, je primair een epiduraal krijgt. Indien je dit wenst is het fijn om dit van te voren met een anesthesioloog te bespreken.
    Wat het littekenbreuk betreft, man je gewoon vaginaal bevallen. Een bevalling heeft verder hier geen invloed op. Het zou mogelijk wat gevoeliger kunnen aanvoelen. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes met de laatste loodjes en een goede bevalling toegewenst!

Groetjes Monique

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Update:
    Vandaag controle gehad, ze vinden het niet verantwoord om verder dan 40 weken te lopen. Aanhechtingen van pezen in enkels en knieen zijn gaan ontsteken door veranderde bewegingen door de BI. Voor die tijd moet ik een paar keer met medicatie in het ziekenhuis gaan slapen om aan te sterken voor de bevalling.
    Morgen overleg verder of krukken/rolstoel noodzakelijk is.
    Ik wilde niet als zeur overkomen om om een inleiding te vragen maar heb nu niet eens te keuze meer...druk gemaakt om niets ;)

4. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Fijn dat er nu duidelijkheid voor je is! Heel veel succes met de laatste loodjes en een voorspoedige bevalling toegewenst!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina