Preventief naar de bedrijfsarts?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Deedee91, 6 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Kan dit?

Ik ben momenteel 28 weken zwanger en werk in de wijkzorg als verpleegkundige 24 uur per week. Ik werk ochtenden, van 8 tot half 12 ong en dan nog wat administratie dingen. Na de ochtenden werken heb ik last van harde buiken, gespannen buik, en rugpijn. Sinds 2 weken heb ik in de avond nu ook last van harde buiken. Ik kan eigenlijk na een werk ochtend niet veel meer doen en moet echt rusten. Nu is er zwangerschap diabetes geconstateerd en hiervoor moet ik nu regelmatig naar het zh, ook ben ik overgenomen door de gynaecoloog. Ik besteed dus ook nog veel tijd in het zh waardoor de middag ook weer weg is om te rusten. Daarnaast volg ik ook nog een cursus die veel tijd en energie vergt ( veel in vrije tijd ) Ik merk dat het mij allemaal te veel word en ik gestesst raak wat natuurlijk weer niet goed is voor de baby.

Ik word wel ingeroosterd bij de minder zware cliënten maar ik belast mijn collega's dus met de zwaardere cliënten.
    Nu word er wel leuk aangeboden om minder te werken of de rondjes korter maar zo kom ik niet aan mijn uren en krijg ik daar weer problemen mee ( kortom stress) Ik werk trouwens in een zelfsturend team zonder leidinggevende alleen een regio coach.

Nu vraag ik mij dus af of ik preventief naar de bedrijfsarts kan. Ik heb mij nog niet ziek gemeld omdat ik eigenlijk maar door blijf gaan. Maar eigenlijk zit ik op het randje van ziek melden. Dat wil ik natuurlijk niet want wil graag blijven werken maar dan minder uren en via de juiste weg.

2. Knuffel

Knuffel Fanatiek lid

1 dec 2009
    4.585
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Dat zou ik zeker doen. Wellicht kan doe je helpen hoe dit aan te pakken. Wel aan jezelf denken hoor!

3. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Ik zou het ook zeker aangeven!!! En je hebt recht op meer pauze en volgens mij zelfs op zwangerschapsonderzoeken onder werktijd!
    Check het even na! En neem jezelf in acht want je hebt zwaar werk en ook best n zware zw als ik t zo hoor! ;)

4. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Onderzoeken onder werktijd geldt niet als je het makkelijk buiten je werkuren kan plannen, dus als je flexibel werkt gaat dit niet op. Daarnaast is volgens cao thuiszorg bepaald dat je voor veel dingen eerst vrije dagen op moet nemen (daar krijg je ook extra dagen voor), dus in dit geval kan dit niet.

TS, als je minder kan werken zul je gewoon gedeeltelijk ziekgemeld moeten worden. Het kan niet zo zijn dat je minder werkt omdat het te zwaar is en vervolgens uren te kort komt. Die overige uren ben je dan dus ziek.
    Ik zou zeker afspraak maken met de bedrijfsarts op korte termijn om dit te bespreken.
    Overigens kost een ziekmelding door zwangerschap de werkgever niks, het UWV betaalt.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ik heb mijn coach een mail gestuurd en eigenlijk kan ik mij nu heel makkelijk al voor 25 of 50 % ziekmelden zonder daarvoor naar de bedrijfsarts te moeten.

@ Daan, klopt en daarom word het tijd dat ik in de ziektewet ga voor een deel. Iets te laat misschien maar heb vorige maand nog mijn uren gehaald.

Helaas is mijn werkgever niet op de hoogte van bepaalde wetten gezien ik dinsdag een spoedafspraak onder werktijd. Ik heb gemaild hoe ik dit moet registeren gezien ik niet werken kan maar wel recht op loon heb.. Krijg ik terug dat ik mijn eigen verlof uren moet inleveren of moet ruilen. Normaal plan ik al mijn afspraken na het werk, dat kan ook maar deze echt niet want ik moet heen.

6. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Dat wist ik idd niet Daan! Dank vd opheldering!

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Maar dat klopt niet helemaal wat jij zegt. In de CAO thuiszorg staat dat je geen verlof uren hoeft in te leveren bij noodzakelijke onderzoeken. Dit staat ook in de wet en daar heeft de CAO zich aan te houden. Staat nergens bij of dat afhankelijk is hoeveel uren je werkt of niet. Kijk een gewone afspraak die je kunt plannen buiten werktijd is logisch maar noodzakelijke niet dan is onmacht. Zoals in mijn geval het een spoedplaats is en alleen dan beschikbaar is dan hoef ik daar niet voor op te draaien ( ik had het liever ook anders gezien natuurlijk.

Maar goed daar ben ik nu dus weer in disusie mee met mijn werkgever die blijkbaar niemand in dienst heeft die wat van het recht af weet.

8. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Je hebt gelijk, het geldt voor een heleboel andere dingen waar vaak bijzonder verlof voor gegeven wordt, maar in dit geval niet. Als jij die afspraak alleen tijdens werktijd kunt krijgen, heb je recht om die tijd betaald krijgen. Vervelend dat je ook nog je energie er in moet stoppen om daar achteraan te gaan. Misschien gewoon het artikelnummer van de CAO bepaling mailen?

Goed dat je je coach al gemaild hebt! Dan vanaf nu deels in de ziektewet en rust pakken voor jezelf en de kleine.

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Ja dat heb ik gedaan nu dus ben benieuwd! Ik vind het zo agressief overkomen maar aan de andere kant wel duidelijk. En toch ben ik weer bang dat ze het er niet bij neerleggen.. maar goed zie wel.

Gelukkig is het voor de zwangere goed geregeld. Doe het echt niet voor mijn lol en was ook veel liever niet heen gegaan.

10. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Heel goed! Ik zou het ook moeilijk vinden hoor, maar soms moet je even alleen aan jezelf denken (en in dit geval nog meer aan je kleintje).
    Ze hebben niet veel ervan te vinden natuurlijk, maar hopelijk gaan ze niet te moeilijk doen.

Gelukkig is het goed geregeld voor zwangeren inderdaad, hoor nog te vaak dingen waardoor het ook echt nodig is. Poos terug bijvoorbeeld nieuwe collega gekregen, ik was bij sollicitatie gesprek. Prima meid, dus aangenomen. Belt leidinggevende een dag later op dat ze zwanger is en hoe verschrikkelijk dat is dat ze het niet verteld had (want dan...)
    Had een oud-collega bewust mijn baas op gebeld om dat te melden :x
    Kon ik wel gelijk mijn baas melden dat deze reactie van haar genoeg zei over de reden dat ze het niet verteld had.

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Nou ja zeg dat is toch ook wat, hoe durft je collega dat te doen. Lekkere collega dan :O

Helaas doet mijn werkgever heel moeilijk en ondanks het zwart op wit staat wil ze er om heen gaan. Het gaat mij nu niet eens meer om die uren maar wel om mijn gelijk te halen, waar ik gewoon recht op heb.

Deel Deze Pagina