Hallo ik heb een vraag ik heb me ziekgemeld op de laatste dag van mijn wazo ivm klachten die ik heb na de bevalling. Ik ben direct dezelfde dag gebeld, maar ze heeft me niet ziekgemeld en is inpricipe naar mijn gevoel niet akkoord gegaan, ze gaf aan dat ze het door stuurd naar een uwv arts die me dan maar zal moeten oproepen. Ik was zo in de war aan de telefoon , dat ik nu niet begrijp waarom en hoe lang deze procedure gaat lopen tot ik wordt opgeroepen door de arts en hoe dat verloopt. Intussen zit ik zonder inkomen want ik kan niet werken ivm met mijn klachten en heb geen ww recht meer. Kunnen jullie me niet helpen want ondertussen zit ik wel terrecht thuis met oa borstontsteking vocht in mijn ogen aambeien oververmoeidheid stemmingswisselingen en ga maar door. Ik baal hier heel erg van want zit nu maar onzeker te wezen terwijl ik al genoeg klachten heb. mvg
Beste Annemiekwels, Wat vervelend dat je zon naar gevoel aan het gesprek hebt overgehouden. Het eerste gesprek na je ziekmelding is met een verzuimbegeleider. Het doen van dit gesprek is om te bespreken of er sprake is van kortdurend of langdurend verzuim. Als je bijvoorbeeld verwacht over een week beter te zijn, kan hij met je afspreken dat hij volgende week nogmaals contact opneemt. Deze medewerker is geen arts, en kan daarom niet beoordelen of je ziek bent. Wanneer hij het vermoeden heeft dat er sprake is van langdurige ziekte, of wanneer hij twijfelt of je wel ziek bent, stuurt hij je door naar de medische dienst. De verzekeringsarts zal moeten vaststellen of je ziek bent, en of je klachten het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling. Als de arts vindt dat je ziek bent, kan de ziektewet worden uitbetaald. Hij kan je echter ook hersteld verklaren, dan krijg je geen ziektewet-uitkering. Wanneer je klachten zwangerschaps- of bevallingsgerelateerd zijn, geeft hij dat ook door; je hebt dan recht op een hogere uitkering. Binnen vier weken na je ziekmelding krijg je een schriftelijke beslissing over het recht en de hoogte van de ziektewet-uitkering. Ook krijg je binnen vier weken de eerste betaling van de ziektewet-uitkering. Dit verandert niet als je eerst wordt uitgenodigd voor een spreekuur van de verzekeringsarts. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor jullie reactie. ik snap het allerlaatste stukje niet (ookal.word je uitgenodigd door een verzekeringsarts...krijg ik uitbetaald?
Beste Annemiekwels, Sorry dat het laatste stukje van onze van onze reactie niet helemaal duidelijk is. Graag licht ik dit hieronder toe. De eerste betaling van de Ziektewet-uitkering krijg je binnen vier weken na je ziekmelding. Deze betaling krijg je ook als je wordt uitgenodigd voor een spreekuur van onze verzekeringsarts. Wil onze arts dus met je in gesprek? Hierdoor zal de eerste betaling niet later plaatsvinden. Ik wens je een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Doménique UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ok bedankt ik snap het. wanneer zou ik ongeveer.zo n uitnodiging in de bus kunnen verwachten. alvast bedankt.
Beste annemiekewels, Helaas is het moeilijk in te schatten wanneer je een uitnodiging kunt verwachten. Dit is per kantoor verschillend. Je kunt contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) om na te vragen of er al een afspraak bekend is. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Nog1 vraag En als.de uwv arts om.wat voor.reden dan ook mij niet ziek verklaard en dus beter meld, en ik heb dan net mijn eerste betaling gehad van het uwv. moet ik dat dan terug betalen. want ik begrijp dat de eerst uitbetaling binnen 4 weken is, stel mijn uitnodiging komt later? mischien klink ik dom, maar dit is stukje is nog onduidelijk. Alvast bedankt voor alle info
Beste annemiekewels, Wanneer je ten onrechte uitbetaald bent gekregen vordert UWV dit geld van jou terug. Het hangt er natuurlijk wel vanaf per welke datum de verzekeringsarts jou hersteld zou melden. Is dit vanaf je eerste ziektedag? Dan vordert UWV het hele bedrag terug. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare