Zwanger en feta-kaas in Turkije

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bijzonder, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ik ga in mei naar Turkije ( all in ).
    Nu eet ik me daar altijd helemaal gek van de feta-kaas.

    Weet iemand, misschien de Turkse mama's, of ik dit mag of is dit van rauwe melk gemaakt? Heb gezocht op google maar kan het niet vinden.
     
  2. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Bedankt, heb mijn antwoord gevonden !! :D
    Helaas niet het antwoord wat ik wilde horen haha.

    Topic kan dicht.
     
  3. Bloemmm

    Bloemmm VIP lid

    31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik koop vaak feta-kaas bij de Turkse Supermarkt. Dat is niet van rauwe melk gemaakt. Maar ik weet niet of ik het aan zou durven in een hotel..
     
  4. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ja ik vind het ook zo moeilijk. Het is wel een heel luxe 5 sterren resort, maar ik weet niet of dat wat zegt..
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Volgens mij halen die het ook gewoon uit van die blikken hoor.. vooral omdat het een hotel is. Ik vraag me af of er wel rauwe-melkse feta bestaat?
     
  6. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ja dat vraag ik me ook af. Geen turkse mama's hier die dat weten ?
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Feta is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Je loopt eerder een bacterie op van salades (stilstaand water) van een buffet.
     
  8. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Okee, dus dan mag ik het gewoon eten ? Joepie :D Ik ontbijt daar altijd mee in turkije, lekker op brood.
    Maar is het in turkije niet anders dan in nl dan?
    En met salades, bedoel je dan alleen de losse sla? Of ook alle aangemaakte salades (die zijn zonder sla maar met andere dingen, pastasalade enzo)
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Feta is altijd gepasteuriseerd, anders is het geen feta. Harde kazen zijn wel veiliger dan natte zachte kazen.

    Met van die buffetten op resorts moet je erop letten hoe het voedsel eruit ziet. Ga het liefst zo snel mogelijk eten als het is neergezet. Sla en tomaten, komkommer e.d. is gewassen. Wij Hollanders kunnen ziek worden van dat water. Tenzij er staat dat je het water uit de kraan kan drinken. Ik heb zelf gevoelige darmen en als ik in Griekenland of Turkije ben krijg ik altijd darmloop. Nu je zwanger bent moet je daar extra voor oppassen.

    Vlees van de grill moet echt goed heet gebakken worden.
    Vraag of ze een broodje kaas/vlees vers voor je klaarmaken, neem niet een broodje dat er al een paar uur ligt en skip de tomaat en sla, dat is echt veiliger. Je kan op de markt zelf verse groente en fruit kopen en wassen met flessenwater. Klinkt misschien pietluttig allemaal, maar je moet nu geen onnodige risico's nemen natuurlijk!;)
     
  10. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Heel duidelijk allemaal.

    Ik eet er eigenlijk nooit losse sla en komkommer en tomaat enzo. Ik eet er ook altijd weinig tot geen vlees, soms wat vis. Ik eet veel olijven, gegrilde groenten en aangemaakte salades. En ik ben bijna altijd de eerste bij het buffet haha. Komt wel goed dus.
    bedankt voor je antwoord.
     
  11. Bloemmm

    Bloemmm VIP lid

    31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Misschien moet je anders vragen of ze die blikken willen laten zien waar de feta-kaas uitkomt, dan kan je op internet naar het merk kijken of het van rauwe melk gemaakt is. Ik eet hier bijvoorbeeld altijd van het merk Yedoy. Als ik op de site kijk staat er duidelijk: Pastorize inek sütü. Dat betekend: gepasteuriseerde koeienmelk.
     
  12. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    trouwens bakken ze in Turkije wel altijd het vlees goed door (soms te goed haha). Vlees met een rode binnenkant zul je er amper tegenkomen.
     
  13. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ik ben ook niet zo weg van het vlees in die resorts. Veel vet enzo, ook het gehakt heeft grote witte stukken. Bah.
     
  14. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja vaak importeren ze dat, soms ook varkensvlees speciaal voor de toeristen omdat het goedkoop is.
     
  15. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    niet alle feta kaas in turkije is van gepastauriseerde melk gemaakt hoor. ik weet niet hoe ze het in die hotels doen. misschien dat die het allemaal uit blik halen. maar in turkije wordt er nog veel verse kaas gemaakt van rauwe melk. maar dat is voornamelijk in de binnenlanden.
     
  16. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Hm , okee. Ik ga naar Lara, dat is langs de kust.
     
  17. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Uhm voor alle feta kazen word volgens mijn man eerst de melk gekookt hoor:)
    Dus geen zorgen.
    In de hotels al helemaal niet die komen van grote fabrieken zowiezo:)
    Ik heb het ook gewoon gegeten:)
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Feta is een recept en wordt gemaakt van gepasteuriseerde melk.
    De vorm waarin kaas komt, zegt niks. Je kan dus rauwmelkse kaas uit een blik hebben en gepasteuriseerde van de boerderij. Daar waar ze een beetje profi zelf kaas maken, pasteuriseren ze de melk zelf, net zoals de buffelmozzarella uit Campania, Italie.
     
  19. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Krijg nu wel ineens heel erge trek in een pita gyros, mjammie!:D
     

Deel Deze Pagina