Hoi Dames, Een tijdje terug heb ik een topic geopend over mijn bekkenbodem klachten en mijn laatste bevalling waarin ik een subtotaal ruptuur had opgelopen. Er werd mij geadviseerd dit met de gyn te bespreken en dit heb ik gisteren gedaan. De gyn wilt me ivm geboortegewicht van de baby niet over de 38 weken laten lopen. Nu snap ik dat aan 1 kant, omdat de baby ook weer eruit moet komen en de complicaties die hierbij horen voor zowel de baby als ik. Maar ik ben geen voorstander van inleiden, omdat ik dit met mijn dochter heb meegemaakt en mijn lichaam was er echt nog niet klaar voor om te bevallen. De hele bevalling was zwaar en heb allerlei medicatie gehad om de bevalling op gang te laten komen en dit schoot maar niet op. Uiteindelijk hebben ze alsnog een knip gezet en had ik een subtotaal ruptuur. Nu gaf de gyn gisteren aan dat een andere optie een keizersnede is ivm mijn bekkenbodem klachten, zware baby, en de klachten die ik heb overgehouden na mijn laatste bevalling en de angst voor de bevalling. Ik heb over 4 weken weer een afspraak en groei echo en dan praten we verder. Kan iemand me iets vertellen over een keizersnede zoals hoelang blijf je in het ziekenhuis? Heb je hierna nog recht op kraamzorg? Hoe is het herstel? Hoelang duurde het voordat je kon lopen? Heet iemand advies betreft het inleiden? Ik mag niet over de 38 weken lopen maar ik ben er zo bang van dat het inleiden weer zo onnatuurlijk en pijnlijk zal gaan zijn. Het is een heel verhaal geworden, excuses. Groetjes Lamode
Hier alleen advies over een keizersnede. Ik ben 3 dagen in het ziekenhuis gebleven. Kreeg daarna nog gewoon kraamzorg. Er gaat 6 uur per ziekenhuis af. De overige uren heb je nog recht op. Verdeeld over de overige dagen tot dag 8. Vaak krijg je ook nog wel een 9e en 10e dag. Herstel is heel verschillend. Je mag 6 weken niet zwaar tillen, autorijden enz., maar sommigen doen dat na 2 weken alweer. Ik niet. Nadien heb ik nooit meer last gehad van mijn litteken.
Dat is verzekeringstechnisch. Je moet in staat zijn om een noodstop te maken; als je net geopereerd bent en misschien zelfs nog pijn hebt reageer je automatisch voorzichtiger, waardoor je reactie vaak okk trager of minder adequaat is.
@TS lastige beslissing zeg. Langs de ene kant als je een keizersnede krijgt weet je zeker dat je meerdere weken moet herstellen, al gaat dat bij sommige dames ook snel. Dat autorijden en tillen zou voor mij echt wel een dingetje zijn. Langs de andere kant snap ik dat als je problemen hebt gehad met je bekkenbodem je angst groot is om weer vaginaal te bevallen. Zeker dingen als incontinentie kan na een tweede bevalling behoorlijk toenemen. Wel is het zo een tweede bevalling niet automatisch betekent dat je opnieuw een (subtotaal)ruptuur krijgt. Ik weet vrouwen die het bij de eerste hadden, en bij de tweede zonder enig scheurtje er vanaf kwamen. Na een totaalruptuur wordt vaak wel "preventief" een knip gezet. Succes met je keuze!
Bedankt voor je reactie! Heb je veel pijn gehad na je keizersnede? Hoorde dat het litteken het eerste week enorm zeer doet?
Bij een keizersnede weet je al wat je te wachten staat en kan ik me hierop mentaal voorbereiden. Na mijn laatste zwangerschap heb ik last van incontinentie. Als ik moet hoesten, niezen, rennen, trampoline met de kinderen en dan verlies ik urine. Heb zovaak fysio gehad maar niks helpt meer. Ik moet er wel even bij vermelden dat dit me 4e bevalling gaat worden. De eerste is dood geboren (met knip gezet om de baby eruit te halen), de 2e is met 40 weken geboren en ook een knip gezet, de 3e was met een knip en subtotaal ruptuur. Het herstel bij een vaginale bevalling lijkt me gewoon sneller ...terwijl ik bij mijn laatste bevalling ook niet veel kon (niet zitten, niet liggen, niet ver lopen ...alles was opgezwollen en pijnlijk voor minstens 2 weken!)
Ik heb dit na mijn keizersnede na gevraagd bij mijn zorgverzekeraar (Delta Lloyd) en zij verbieden mij niks. Zij gaven aan dat ik zelf naar mijn lichaam moest luisteren en zelf aan kon voelen wanneer ik weer auto kon gaan rijden. Toen mijn dochtertje 2 weken en 4 dagen oud was, moest ik noodgedwongen midden in de nacht auto rijden, ze had koorts en we moesten naar het ziekenhuis, vriend kon niet rijden omdat hij een biertje op had. Was dus niet anders en ging overigens prima. Wel even wennen. Er staat inderdaad 6 weken voor het herstel. De ene ligt 6 weken in de kreukels en heeft veel pijn maar de ander is een week later weer op de been. Ik heb om 02:03 een keizersnede gehad, en 's avonds om 19:00 stond ik voor het eerst naast bed. Erg wankel en zwak, maar het ging. De dag erna heb ik mijzelf gedoucht, op een douche stoel en hierna was ik heel moe maar het ging. Dit is denk ik waar je rekening mee moet houden, je bent erg snel moe. En als je snel iets teveel doet (denk aan het bed op maken een week na de keizersnede ) dan kun je verwachten dat je hierna echt even bij moet komen/dutje doen. Haha. En mocht je voor een keizersnede kiezen, regel dan van de voren even bij de wijkzorg winkel een douche krukje voor thuis. Ik was 2 dagen na de keizersnede thuis (staat over het algemeen 4 dagen voor) en vond het thuis erg fijn om een douche krukje te hebben. Ik ben zelf ook ingeleid, lichaam werkte niet mee, hele dag bezig geweest en alsnog een keizersnede erachteraan, dus ik begrijp je angst voor een nieuwe inleiding wel. Die heb ik ook. Vandaar dat ik nu bij voorbaat al voor een keizersnede kies ipv afwachten/inleiden. Ik geloof dat je 49 uur kraamzorg hebt? Hier gaan de uren (6 uur per dag) in het ziekenhuis wel van af. Dus je hebt niet een volle week als je na 3/4 dagen weer thuis komt. Maargoed, mocht je meer nodig hebben dan zal je kraamzorg/vk dat wel signaleren waardoor je meer uren krijgt. Weet even niet uit mijn hoofd hoeveel dat is. Hoop dat je hier iets aan hebt!
Oja en pijn heb ik nauwelijks gehad. Komt omdat er ook zenuwen doorgesneden zijn waardoor de plek gevoelloos was. Ik weet niet of dit bij elke keizersnede zo voelt natuurlijk. De huid is nu gedeeltelijk nog steeds gevoelloos. Bij lachen of hoesten was het wel gevoelig maar ja, je ligt toch een beetje in de kreukels dus dat hoort erbij
Nog even on topic, ik heb 1x een ks gehad en daarna 2x vaginaal bevallen. Ik heb van de ks niet erg veel pijn gehad. Ben 4 dagen gebleven in het zkh. Ik merkte wel dat ik lange tijd erg moe was. Maar daar kon ik ook volledig aan toe geven omdat het mijn eerste was, en hij sliep zo ongeveer 23 uur per dag
Ja, ik heb die eerste week wel vrij veel pijn gehad. Maar zoals ik al zei, dat verschilt echt heel erg per persoon. Sommige vrouwen lopen die eerste week alweer een blokje om. Dat deed ik echt niet. Maar het ging steeds iets beter. Ik denk dat het bij mij ongeveer 4 weken heeft geduurd, maar hield me wel zoveel mogelijk aan die 6 weken.
Wat vreselijk dat je een kindje bent verloren. Als je al 2 kindjes hebt rondlopen is het wel een groot nadeel dat je meer moet herstellen van zo'n grote operatie. Je gaat dan toch al snel meer doen dan je aankan. Ook kan de zwangerschap zelf weer toename van de incontinentie geven, ook zonder dat je vaginaal bevalt. Je zou daar ook nog eens naar kunnen vragen bij de gynaecoloog.
Bedankt voor jullie bruikbare reacties en adviezen. Heb nu wat meer inzicht gekregen in wat een keizersnede nu precies inhoudt. Het zal voor mij inderdaad erg lastig worden om de rust te kunnen pakken net een kleintje en 2 kinderen die rondlopen. Ik denk dan gelijk aan de praktische zaken zoals het naar school brengen van de kinderen en halen. Ik gebruik nu de auto ...en heb helaas geen familie en/of vrienden om me heen die me kunnen ondersteunen. Tenzij me man zorgverlof kan aanvragen via zijn werkgever. Dat is iets wat ik nog moet uitzoeken.
Autorijden na een keizersnede: hoe zit het nu? Er is in Nederland geen wetgeving als het gaat om autorijden na een narcose of operatie. Wel staat er in de wet dat u ‘geen gevaar op de weg mag veroorzaken’. Als u redelijkerwijs kon inschatten dat het niet veilig was om zelf te rijden kan dit uiteindelijk toch gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid na een ongeluk. Neem dus geen risico en laat u rijden als u twijfelt.
Moeilijke beslissing! Ik heb een spoedkeizersnede gehad, vond de eerste dagen daarna erg zwaar en pijnlijk. De rest van het herstel ging aardig! Maar misschien niet helemaal representatief, daarvoor al een moeizame lange bevalling gehad waarna het uiteindelijk helaas die spoedsectio werd. Volgens een vriendin van mij heb je van een geplande keizersnede echt minder last. Ik moest ook drie dagen in het zkh blijven. (Daarna mocht ik nog een paar dagen naar het geboortecentrum, vanwege een katheter, maar dit was vanwege een complicatie.) Douchekrukje is een hele goede tip! Die heb ik ook gebruikt. En misschien ook een papegaai bestellen voor aan je bed, het draaien en omhoog komen vond ik de eerste week erg pijnlijk. Maar na die eerste week ging het herstel echt voorspoedig. Maar denk wel goed om tillen! Ik krijg ook weer een keizersnede nu waarschijnlijk. Lijkt mij organisatorisch ook een heel gedoe met dochtertje op school. Maar ja komt ook weer goed Veel succes met je beslissing!
Ik heb hier mn autoverzekering over gebeld destijds.. dat is niet waar. Ze geven aan dat als de gyn zegt dat je mag rijden je dat ook gewoon mag. De gyn verwijst echter naar de verzekering.. iets met kastjes en muren :-s Ik ben na 2 weken kleine stukjes gaan rijden. Mijn eerste was een spoedks. Tweede ingeleid en vaginaal gelukt. Het herstel daarvan was een stuk fijner (ook omdat ik al een dreumes had die pas nét liep). Maar de ks viel me ook mee. Ja het was pittig en veel pijn maar na 4 weken kon ik alles weer en na een week liep ik klein ommetje (5 min) buiten. Succes!
Ik heb vier keizersnedes gehad en elke keizersnee was weer anders, ook qua pijn. Herstel duurt wel even, zeker als je de zorg hebt voor meer kinderen. Qua verzekering: mijn verzekering (zilveren kruis) gaf aan dat ik die zes weken echt niet mag autorijden. Ik zou zeggen, vraag het na bij je eigen verzekering.
Hoi! Ik kan je helaas nog niets vertellen over een ks. Ik ben de eerste keer ook ingeleid, mag ook niet over 38+0 heen, en het was een d.r.a.m.a. dat inleiden. Ik ben bij een normale bevalling geweest maar dit sloeg alles en was niet eens vergelijkbaar. Mijn lijf (en mijn zoontje) waren er idd absoluut niet klaar voor. Ik had daarna ook heel lang mechanische bekkeninstabiliteit, verslapte bekkenbodemspieren etc. Ik durfde pas na 9mnd weer voorzichtig te fietsen. Toch ben ik, vooralsnog, van plan om alsnog nog een keer vaginaal te bevallen. Ik heb wel een ks overwogen en mag ook, maar ik denk (nu) aan een gewone bevalling met inleiding. Het "schijnt" namelijk dat de weg al gebaand is, en dat een tweede makkelijker moet gaan. Daarnaast heb ik nu wel inspraak in de opbouw van de wee-opwekkers. Mogelijk wil ik wel in een ander zkh bevallen omdat ik me daar prettiger zou voelen. Het erge aan een ks lijkt mij dat ik dus heel lang mijn oudere zoontje niet mag tillen, niet mag autorijden en het ergste zou ik vinden dat mijn zoontje niet direct bij me mag blijven omdat je zelf nog wordt dichtgenaaid. Ik weet dat ik ook niet lekker herstel van operaties en het altijd 3x langer duurt dan ze aangeven. Ik begrijp je wel dat je voor een ks zou willen gaan en ik geef je groot gelijk! Zo'n trauma niet nog een keer