Hoi, Ik had een simpel vraagje. Ik ben 3 weken geleden bevallen en nu hoorde ik van mijn baas dat ik aan het uwv moest doorgeven wanneer ik bevallen was, maar dat wist ze niet zeker. Mijn vraag is dus: Moet ik zelf het uwv bellen om door te geven dat ik bevallen ben of moet mijn werkgever dat doen? Vr Gr Rachel
Beste Rachel, Heb je bij een Nederlandse gemeente aangifte van de geboorte gedaan? Dan geeft de gemeente de bevallingsdatum door aan UWV. Jij en je werkgever hoeven dat niet te doen. Alleen als je in het buitenland woont en het zwangerschaps- en bevallingsverlof van UWV krijgt moet je het zelf doorgeven. Als je voor of op de uitgerekende datum bevalt, verandert er niets aan je uitkering. Je krijgt dan geen verder bericht van UWV. Ben je later bevallen dan de uitgerekende datum? Dan wordt het verlof verlengd met het aantal dagen dat je 'te laat' bent bevallen. Je krijgt dan binnen vier weken na de geboorte een schriftelijke bevestiging van de gewijzigde verlofperiode. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare