Hallo, Ik geef mijn kindje van 10 maanden borstvoeding maar ben nu ook 7 weken zwanger. Ik lees er verschillende dingen over. O.a. dat de moedermelk kan veranderen van smaak, dat het minder kan worden, dat de baby ineens geen melk meer wilt vanwege smaakverandering etc.etc.etc. Maar wat ik ook las (maar niet wetenschappelijk bewezen is) is dat, als je tijdens je zwangerschap borstvoeding geeft, je een verhoogde kans op een miskraam of vroeggeboorte hebt?! Waarom?! Volgens het stukje teksts komt dit o.a. door het samentrekken van de baarmoeder. Nu ben ik benieuwd of er hier moeders zijn die tijdens hun zwangerschap gewoon bv bleven geven. Waren er bijzonderheden? Qua vochtverlies, bloedverlies, buikkrampen, misselijkheid, duizeligheid, of werden bij jou juist vele zwangerschapssymptomen onderdrukt door het geven van bv? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of van bijv. Moeders die jullie kennen en hun ervaringen kunnen delen?
Ik heb mijn dochtertje bv gegeven tot ik ongeveer 8 weken zwanger was. Toen nam de bv zodanig af (en vooral de toeschietreflex liet heel lang op zich wachten), waardoor ze niet meer wilde drinken. Ze was toen 8 mnd. Dus niet zelf gekozen om te stoppen, maar het gebeurde gewoon zo. Inmiddels 30w zwanger en alles goed volgens echo's. Ik merkte geen nadelige effecten op de zwangerschap, misschien hooguit dat ik veel extra dorst had.
Ik ben van de 2de zwanger geworden toen onze oudste 6 maanden was. Ik was toen erg moe, maar had eerst niet in de gaten dat ik zwanger was. Onze 2de is het levende bewijs dat de eisprong eerder komt dan de menstruatie Ik heb de oudste uiteindelijk BV gegeven tot ze 11 manden was. Ik was toen ruim 4 maanden zwanger. Ik ben eigenlijk gestopt omdat de VK mij erop wees dat het problemen kon geven bij de zwangerschap. Tot dat moment had ik geen problemen gehad, maar omdat ik met ongeveer een jaar toch wilde stoppen heb ik dat uiteindelijk een paar weken eerder gedaan. Er zijn ook genoeg moeders die tandemvoeden, dus het kan wel gewoon. Dus hoe groot de kans is dat het complicaties bij de zwangerschap geeft weet ik echt niet. Oh ja, natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!
Hier de 1e borstvoeding gegeven tot 4 maanden na de geboorte van de 2e.dat kan gewoon zolang jij of je kindje dat wil en tenzij je vanwege kans op vroeggeboorte ook geen gemeenschap mag hebben kan het ook geen kwaad voor jou of je kindje. let er wel op dat je voldoende eet en drinkt want als je borstvoeding geeft en zwanger bent heb je die extra energie echt nodig. en aangezien je productie idd minder kan worden goed opletten dat je kindje genoeg vocht binnen krijgt.de oudste ging hier zelf meer water drinken en kreeg dan ook een beker melk overdag(ze was bijna 1 1/2 toen ik zwanger raakte) Kwa zwangerschapssymtomen heb ik trouwens niet gemerkt dat die erger waren dan bij de 1e zwangerschap,behalve dan dat je al een kindje hebt die de nodige zorg nodig heeft en je dus minder tijd hebt om tussendoor te rusten. De 2e wil nu trouwens niet meer drinken nu ik zwanger ben. Het frustreert haar te veel dat er weinig komt maar ze is al 21 maanden en eet en drinkt verder goed dus echt heel nodig is het niet meer
Borstvoeding en zwangerschap gaan prima samen! Ik heb zelf tot 30 weken zwangerschap nog bv gegeven aan mijn oudste zoon. Hij stopte omdat het minder was geworden, maar hij was er ook gewoon aan toe met ruim 3 jaar. Hij heeft zichzelf gespeend zoals dat heet. Ik ken een heleboel vrouwen die gewoon borstvoeding gaven en een prima zwangerschap hadden, sommige gaven zelfs bv aan meerdere kinderen tegelijk. Ja, het kan terug lopen, de smaak kan wat veranderen, maar de meeste kinderen trekken zich daar niet zoveel van aan Daarna is het mogelijk om te tandemvoeden, dus de pasgeboren baby voeden samen met de oudere broer of zus. Dus gefeliciteerd!
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik maakte me een beetje zorgen omdat ik sinds 2 dagen bruine afscheiding heb. (Dit had ik niet zo erg bij mijn eerste) Maar ik las al ergens dat zolang het niet helderrood is, ik me niet zo snel zorgen hoef te maken. Volgende week is mijn eerste echo dus ben benieuwd
Hai gefelciteerd Vriendin van mij heeft ook tandem gevoed dus ik doorgegaan tijdens de zwangerschap is allemaal goed verlopen Als het een miskraam zou worden zou dat niet aan de bv liggen denk ik. Ze hebben het bij mij nooit gezegd
Hoi, borstvoeding heeft echt geen nadelige invloed op een zwangerschap hoor. Als je betrouwbare informatie wilt, is de website www.borstvoeding.com een aanrader.
Heeft zij gedurende die tijd alleen bv gegeven of ook andere voeding? Of was dit niet nodig en had zij gewoon genoeg bv gedurende haar zwangerschap?
Ik heb gevoed tot ik ongeveer 6 maanden zwanger was, toen had mijn dochter er genoeg van. Ze was toen 2jr en 3mnd, dronk meestal nog 1x per dag en de productie was toen zover terug gelopen dat ze het wel gezien had. Ik denk dat het ook gestopt was als ik niet zwanger was trouwens. 2,5 mnd later kon de jongste drinken, meteen hele goede productie.
Het klopt wel dat borstvoeding ervoor kan zorgen dat de baarmoeder iets samentrekt, maar dat is niet sterker dan een orgasme. Bij mij was het eem van de redenen om te denken dat ik zwanger was, omdat ik een paar dagen voor de NOD steeds een vreemd kramperig gevoel in mijn baarmoeder kreeg als ik borstvoeding gaf. Uiteindelijk tot ongeveer 9 weken zwangerschap borstvoeding gegeven, maar stoppen had niet per se gehoeven. Zoon was al bijna twee en ik wilde zelf een pauze tussen twee periodes in. In ieder geval zorgde het bij mij niet voor een miskraam, zie banner!
Ik heb ook gevoed tijdens deze zwangerschap, tot ongeveer 16 weken. Toen was de melk echt op. Dochter was inmiddels al ruim twee, dus de paar slokjes bv bij mij waren natuurlijk niet het enige wat ze aan drinken kreeg. Bij een baby zou ik goed in de gaten houden of er genoeg vocht in komt, omdat je productie kan teruglopen. En zorg inderdaad goed voor jezelf, drink voldoende en probeer genoeg te rusten (maar dat is lastig als je al een baby/dreumes/peuter hebt). Mijn verloskundige heeft ook niets gezegd over nadelige gevolgen voor de zwangerschap, ze vond het alleen maar bijzonder dat ik nog bv gaf.
Voeden tijdens zwangerschap kan ook gewoon hoor! Je hebt genoeg moeders die gewoon doorgaan tijdens de zs met voeden. Al kan het wel gevoelig zijn, de productie teruglopen, of de melk van smaak veranderen. Dat maakt veel kindjes echter niet veel uit (qua zin in drinken dan).