Klonterige brei na ontdooien zelfgemaakte hapjes

Discussie in 'Verzorging' gestart door Aapje82, 14 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aapje82

Aapje82 Lid

16 nov 2008
    14
    0
    0
    Utrecht
    #1 Aapje82, 14 nov 2009
    Laatst bewerkt: 14 nov 2009
    Hallo, fijn dat jullie mijn probleem lezen :D Hoop dat jullie een oplossing hebben.

Gekookte groente (bijvoorbeeld wortels) pureer ik met de staafmixer. Vervolgens ziet het er hetzelfde uit als Olvarit, mooi glad. Als ik dat even laat afkoelen en vervolgens aan mijn baby geef, eet hij dat zonder problemen op.

Stel dat ik deze zelfgemaakte 'Olvarit' niet direct aan mijn baby geef, maar direct invries.
    Na een paar dagen laat ik de ingevroren 'Olvarit' in de koelkast ontdooien. Als het helemaal ontdooid is, heeft het geen mooie gladde structuur meer. Het blijft na het opwarmen een klonterige brei en mijn baby wil het niet eten.

Mijn oplossing hiervoor is de brei in een pannetje doen, klein beetje water erbij en langzaam roeren tot het opgewarmd is. Vervolgens bewerk ik de brei met de staafmixer. Dan ziet het er weer uit als Olvarit en eet mijn baby het wel.

Het punt is dat ik dit veel te veel herhaal- en afwaswerk vind, voor voeding dat vóór het invriezen wél perfect te eten was.

Mijn baby eet alles: alle smaken Olvarit en alle zelfgemaakte voeding. Als hij iets niet wil, dan ligt aan de structuur, daar is hij nog niet klaar voor. Met ingevroren fruit heb ik geen problemen, dat blijft er mooi uitzien. Ontdooien, roeren en mijn baby eet het. Groente wil niet lukken.

Mijn vraag:
    Is er een makkelijkere manier om ingevroren groentehapjes weer glad te maken of sowieso glad te houden?

Bedankt voor het meedenken :D

2. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Je kookt het eten. Dat wat je direct gaat geven pureer je. Dat wat je niet direct gaat geven vries je in zijn geheel in. Pas als je het gaat gebruiken laat je het ontdooien en pureer je het alsnog. Misschien dat dat helpt.

Even off topic; je zou er ook voor kunnen kiezen om je kind te voeden volgens de rapleymethode. Heeft eigenlijk alleen maar voordelen en je hoeft niet meer zo veel voor te bereiden. Het maakt overigens niet uit of je kind wel of geen borstvoeding heeft gehad.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Dit is raar, ik kook volgens dezelfde methode en ik vries het ook in, maar hier geen klonters? Wat ik doe: ontdooien in koelkast, voor het opwarmen klein scheutje water erbij, even roeren, dan opwarmen, goed doorroeren en klaar. Hier eet Charlotte het met net zoveel smaak als dat het vers uit de pan komt. Fruit invriezen heb ik trouwens nooit geprobeerd, heb het alleen over warm eten.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat is toch net zo veel werk als vers koken?

Ik geef eten op de Rapley-manier (ik moet er persoonlijk niet aan denken dat het eten eruit ziet alsof het uit een potje Olvarit komt...) en dat kost me 5 minuutjes schillen en een kwartiertje koken en een extra schilmesje en pannetje bij de vaat.;)

5. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ligt ook een beetje aan wat je invriest.
    Bloemkool, wortel, peer en zo hebben daar last van.
    maar mijn broccoli met aardappel of mijn groene groente schotel komt er heel normaal uit.
    Doet verder niets af aan de kwaliteit, maar ziet er alleen niet zo smakelijk uit.
    Bij het fruit doe ik meestal liga of wat rijstebloem en dan ben je er al grotendeels vanaf. (maar dan wordt het niet meer glad natuurlijk)

6. Aapje82

Aapje82 Lid

16 nov 2008
    14
    0
    0
    Utrecht
    Hallo, bedankt voor de tips en de info over de Rapley methode!

Volgens mij komt het veranderen van de structuur inderdaad door de groentecombi's. Ik had groentes steeds mét aardappel gekookt en samen gepureerd.

Vorige week heb ik wortels gekookt, gepureerd en ingevroren. Na het ontdooien bleek het prima te eten! :D

Deel Deze Pagina